شناسهٔ خبر: 14904258 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پرچم یمن بر فراز پایگاه‌های نظامی در نجران عربستان به اهتزاز درآمد

صاحب‌خبر -
‌سرویس خارجی: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمله به مواضع و پادگان های نظامی سعودی ها
‌در«القناصین» در نجران عربستان و تسلط کامل بر آن ها، پرچم یمن را در آنجا به اهتزاز درآوردند.
در همین رابطه، برخی منابع اعلام کردند: همزمان با پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های‌ مردمی یمن در نجران در داخل خاک عربستان، فرماندهان و نیروهای نظامی سعودی از ترس جان خود به سرعت پایگاه‌ها و مواضع نظامی خود را ترک کردند.در همین حال، منابع نظامی یمنی گفتند: در عملیات پیشروی یگان‌های مشترک یمنی، شماری از نظامیان ارتش سعودی کشته و یا مجروح شدند.
همچنین نیروهای یمنی مناطق وسیعی در مقابل سد نجران را در اختیار گرفته‌اند. سد نجران که در ۴۰ کیلومتری غرب این شهر قرار دارد، بزرگترین سد در این منطقه است. از سویی، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی، دو پایگاه نظامی«ابو همدان» و «السدیس» را در منطقه نجران در جنوب عربستان با موشک های کاتیوشا هدف قرار دادند.
از طرفی،واحد موشکی ارتش یمن با یک فروند موشک بالستیک، تاسیسات شرکت نفتی «آرامکو» را در منطقه جیزان در جنوب عربستان هدف قرار داد.در این راستا، شبکه «المسیره» یمن گزارش داد: موشک بالستیک یمنی‌ها به هدف اصابت کرد و باعث وارد آمدن خسارات فراوان به این شرکت نفتی شده است.
در همین حال،نیروهای یمنی پایگاه نظامی “شبکه” در منطقه “الخوبه” در استان جیزان در جنوب عربستان را با ۳۰ موشک و خمپاره هدف قرار دادند. همچنین،”ممدوح مسعد العرفی الجهنی” از افسران نیروی زمینی ارتش رژیم سعودی در درگیری با نیروهای یمنی در منطقه “الحد الجنوبی” در جنوب عربستان به هلاکت رسید.
از طرفی،یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد: «بلال مقبل عبید» ،
‌«رضوان مجلی» و «صادق احمد صبری» از سرکرده‌های شبه نظامیان وابسته به منصورهادی در منطقه «المکلکل » در یک عملیات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کشته شدند. جنگنده های رژیم سعودی همچنین مسجد تاریخی “جبل النبی شعیب” در استان صنعا یمن را ویران کردند. در همین حال، جنگنده های رژیم سعودی استان صعده در شمال یمن را به شدت بمباران کردند که به کشته شدن ۱۱ شهروند یمنی در منطقه “باقم” استان صعده منجر شد. از طرفی، جنگنده‌های ائتلاف سعودی در حمله به بازار «مفرق» واقع در استان صعده، هشت غیر نظامی را کشته و هفت نفر دیگر را زخمی کردند.از سوی دیگر، یک مقام امنیتی یمن اعلام کرد: دو عضو القاعده بر اثر شلیک موشک یک پهپاد به خودروی حامل آنها در استان «شبوه» در جنوب این کشور کشته شدند.
در چنین شرایطی، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل با تاکید بر جدی بودن موارد نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه در یمن، خواستار تشکیل یک تیم بین المللی مستقل برای انجام تحقیقاتی جامع درمورد جنایات عربستان در این کشورشد.
از سویی، ۲۰نماینده جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما، اعتراض خود را نسبت به فروش تسلیحات و قراردادهای فروش تجهیزات نظامی به عربستان به دلیل استفاده در جنگ یمن اعلام کردند و خواستار توقف فروش سلاح به آل سعود شدند.در تحولات سیاسی نیز، وزیر خارجه آمریکا که برای بررسی بحران یمن به عربستان سفر کرده است، به همراه هیأتی بلندپایه با پادشاه عربستان و وزیر خارجه این کشور در جده دیدار کرد. در همین حال،«جان کری» در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود، دیدار با مسئولان عربستانی درباره بحران یمن را سازنده و مفید خواندو از توافق ریاض و واشنگتن برای آغاز مرحله جدیدی از مذاکرات یمن خبر داد.از سویی، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز تأکید کرد: با همتای آمریکایی خود تحولات منطقه را بررسی کرده اند تا به راهکاری در این باره دست یابند.
در همین حال، برخی منابع از ارائه طرح جان کری برای حل بحران یمن با تشکیل دولت وحدت ملی همزمان با خلع سلاح طرف های درگیر خبر دادند.در همین حال،جان کری از انصارالله یمن خواست این توافق را جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران یمن بپذیرد.
* بحرین
رژیم آل خلیفه در ادامه اقدامات خود علیه فعالان حقوق بشر در این کشور، یکی از بانوان فعال حقوق بشر بحرینی را ممنوع الخروج
‌کرد. این رژیم مانع از سفر «انس عون» به تونس جهت شرکت در کارگاه تخصصی حقوق بشر در این کشور شد.
از طرفی، رژیم آل خلیفه در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود جلسه محاکمه چهارنفر از علمای برجسته بحرین را که پیش از این به اتهامات واهی بازداشت شده بودند، به روزهای آتی موکول کرد.
در همین حال، «حمد بن عیسی آل خلیفه» ، پادشاه بحرین در سفر به ترکیه با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و با وی درباره تحولات منطقه بحث و گفتگو کرد.دو طرف در این دیدار درباره تقویت روابط دوجانبه و تحولات منطقه و جهان بحث و گفتگو کردند.

نظر شما