شناسهٔ خبر: 14903405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آخوندی :ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر باید به ۷ میلیون تن برسد

صاحب‌خبر -
 

بندرعباس- خبرنگار اطلاعات: پارسال میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در کشور به ۸ر۱ میلیون Teu رسید که پیش بینی می‌شود امسال به ۲ر۲ میلیون Teu برسد و کشور از این نظر به شرایط پیش از تحریم نزدیک شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در آیین بهره‌برداری از ۳۰ طرح دریایی و بندری هرمزگان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: این ظرفیت تخلیه و بارگیری باید به ۷میلیون تن برسد که برای انجام آن پسکرانه‌ها و امکانات حمل ونقل لجستیکی نیز باید فراهم شود.

وی گفت: در پسکرانه بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار برای خدمات بانکرینک، سیستم‌های کانتینری، خدمات تعمیرات، شست و شوی کانتینری و غیره نیاز است. وزیر راه و شهرسازی یادآورشد:پیش از تحریم‌ها، ۶ر۲ میلیون کانتینر در بخش بارگیری و تخلیه در بنادر حضور داشتند که در تحریم‌ها تمام لاینرهای خارجی کشور را ترک کردند.

آخوندی با اشاره به این که اکنون ۱۴ کشتی خط مستقیم (لاینر) خارجی خط کانتینری در کشور بارگیری و تخلیه می‌کنند، گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینری در تحریم‌ها به ۶ر۱ کانتینر رسید که بیشتر این تخلیه و بارگیری بوسیله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد.

وی گفت: اصلی‌ترین هدف ما به دست آوردن سهم ایران از تجارت جهانی و افزایش توان قدرت رقابت پذیری بنادر ایران است و بندر شهید رجایی که در شمال خلیج فارس واقع شده باید با بنادر جنوب رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که به تدریج به اهداف خود دست می‌یابیم، افزود: یک کشتی با ظرفیت ۸۰۰۰کانتینر در بندرشهید رجایی پهلو گرفته و این درحالی است که کشتی‌هایی با این حجم در بنادر ایران حضور نداشته است. وی گفت: همچنین بزرگترین پایانه قیر ایران با۸ مخزن ذخیره سازی فرآورده‌های سنگی به ظرفیت ۲۰۴ هزار تن به بهره برداری رسید که امکان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نقش خطوط راه آهن در حمل و نقل و ترانزیت کالا نیز اعلام کرد: در بندر شهید رجایی حمل و نقل ترکیبی بین دریا و ریل به میزان ۵۲ کیلومتر طراحی شده که ۴۵کیلومتر آن اجرایی شده است و به تدریج امکان این که کانتینر مستقیم از کشتی به روی ریل منتقل شود، فراهم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این نویدی برای حضور فعالان حمل و نقل و تجارت جهانی در بندرشهید رجایی است تا به تدریج شمال خلیج فارس قابلیت و قدرت رقابت بیشتری نسبت به جنوب آن داشته باشد.

وی گفت: غرب و شرق ترمینال شماره ۲ بندرشهید رجایی که بخش عمده ترمینال در آن قسمت واقع شده، بیش از ۳ برابر بخش جنوبی آن است.

آخوندی یاد آورشد: ۱۲ جرثقیل بزرگ برای تخلیه و بارگیری در آن منطقه (غرب وشرق ترمینال شماره ۲) خریداری شده که امید می‌رود ظرف ۲۰ ماه آینده وارد کشور شود و این ترمینال به ترمینال‌های بندر شهید رجایی افزوده شود. وی در پایان سخنان خود گفت: ال فی (ضمانت نامه‌های بانکی) و تمام تضمین‌های مورد نیاز خرید این جرثقیل‌ها بوسیله شرکت سوئیسی داده شده و توانستیم عملیات بانکی موفقی داشته باشیم.‏