شناسهٔ خبر: 14903316 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

تامین انرژی73هزار واحد صنعتی از گاز

صاحب‌خبر -
با روی کار آمدن دولت یازدهم، افزایش تولید گاز کشور و گسترش جمعیت برخوردار از نعمت گاز در دستور گاز قرار گرفت به طوری که به سرعت شهرها و روستاها تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند. به گزارش ایرنا، توسعه شبکه گازرسانی در دولت یازدهم  به گونه ای افزایش یافته است  که اکنون 90 درصد جمعیت ایران، تحت پوشش قرار گرفته و قرار است که در سال 1396، جشن پایان گازرسانی در کشور برگزار شود. اکنون علاوه بر گازرسانی از طریق خط لوله، برای گازرسانی به روستاها و مناطق سخت گذر و دورافتاده، گازرسانی از طریق ایجاد سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) و مینی ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در دستور کار قرار گرفته است. میزان پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته به گونه ای که از ابتدای سال ٩٢ تا پایان سال ٩٤ به بیش از ٦ هزار و ٢٠٠ روستای جدید و ٦٠ شهر جدید کوچک گازرسانی شده است. اکنون بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین
می کنند و 96 درصد جمعیت شهری زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند. بر اساس این گزارش، در سال های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است. در سال 1392 پوشش گازرسانی روستاهای کشور از نظر جمعیتی ٥٥ درصد بود که در اردیبشهت امسال به حدود 67 درصد نزدیک شده است. صنایع عمده و نیروگاه ها پیشتر از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت مایع نظیر گازوییل و نفت کوره به شمار می رفتند که علاوه بر آلودگی زیست محیطی، هزینه سنگینی را نیز به کشور تحمیل می کردند، بر این اساس، از برنامه های جدی دولت یازدهم، تلاش برای افزایش گازرسانی و کاهش مصرف فرآورده‌های مایع بوده است. بر این اساس ، میزان گاز طبیعی تحویلی به صنایع عمده در دولت یازدهم از 81.5 میلیون مترمکعب در روز در سال 1392 به 90.8 میلیون مترمکعب در روز در سال 94 افزایش یافته است. گفتنی است، پیش بینی
می شود سهم سوخت مایع در نیروگاه ها تا پایان امسال به 9 درصد کاهش یابد.
 

برچسب‌ها: