شناسهٔ خبر: 14900420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

جلیسه: توسعه فضای اطلاع‌رسانی اصلی‌ترین هدف ما در حوزه کتاب است / حمایت از گفتمان نقد و توسعه فضای پژوهشی

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تشریح مهمترین اقدامات و دستاوردهای این موسسه در یکسال گذشته گفت: معتقدم که خانه کتاب در سال گذشته تا حد قابل توجهی در حوزه اطلاع‌رسانی، نقش واحد و یگانه‌‌ای داشته است؛ بر این اساس اصلی‌ترین هدف ما در سال 1395 توسعه فضای اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب در فضای مجازی، حقیقی و در عرصه بین‌الملل خواهد بود.

صاحب‌خبر -
 
مجید غلامی جلیسه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای موسسه خانه کتاب در یکسال گذشته عنوان کرد: ما در سال گذشته برای برنامه‌های در دست اجرا، چند هدف‌گذاری اصلی انجام دادیم که معتقدم توانستیم تا حد قابل توجهی در این هدف‌گذاری‌ها موفق عمل کنیم. شاید اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌مان در اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب بود که خوشبختانه شاهد رقم خوردن اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه بودیم.

خدمات وبسایت موسسه خانه کتاب برای ناشران

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به افزایش دو برابری بازدیدکنندگان سایت خانه کتاب گفت: میزان بازدید از سایت Ketab.ir به‌عنوان اصلی‌ترین وبسایت خانه کتاب در فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، در سال 1393 به‌طور متوسط در هرماه حدود 10 هزار بازدید بوده، این در حالی است که از سال گذشته تاکنون به‌طور متوسط 20 هزار بازدیدکننده در ماه داشته‌ایم.

غلامی جلیسه افزود: به این ترتیب ضریب نفوذمان در فضای مجازی بسیار بهتر شده و در موتورهای جستجو، اطلاعات سایت Ketab.ir جزو اطلاعات اولیه جستجوی کاربران در حوزه کتاب است. همچنین در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی نیز توانستیم حضور خوبی برای اطلاع‌رسانی حوزه کتاب داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به همکاری و همیاری خانه کتاب با ناشران اظهار کرد: ما با وصل کردن سامانه اطلاع‌رسانی Ketab.ir به سامانه پست و دفتر ناشران، عملا این امکان را برای ناشران فراهم کردیم تا بتوانند به‌صورت مستقیم از طریق پست، کتاب‌های مورد تقاضای مردم را برای‌شان ارسال کنند.

نقش یگانه خانه کتاب در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب 
         

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: نزدیک به سه هزار ناشر در حال استفاده از این سامانه هستند و هر کدام بدون کمترین هزینه‌ یک وبسایت فروش کتاب دارند و با استفاده از سامانه پست می‌توانند آثار خود را برای علاقه‌مندان ارسال کنند. البته در کنار این موضوع، برای آشنایی مردم با اطلاعات کتابفروشی‌ها «اپلیکیشین کتابفروشی» را در سال گذشته راه‌اندازی کردیم که از اتفاقاتی مثبت در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب بود.

غلامی جلیسه اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشان را در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب موثر دانست و گفت: ایجاد طرح‌هایی مانند «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» علی‌رغم این‌که کمک‌های زیرساختی به حوزه نشر و کتاب می‌کند، وجه اطلاع‌رسانی بسیار مهمی داشت، به‌طوری‌که ما عملا توانستیم با استفاده از این زیرساختی که در اصل با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به توسعه ویترین کتاب و رونق کتابفروشی‌ها شکل گرفته بود، اطلاع‌رسانی کتاب را هم توسعه و بسیاری از مردم از طریق همین طرح‌ها از اطلاعات کتاب‌ها، نویسندگان و کتابفروشی‌ها آگاه شدند.

وی تصریح کرد: معتقدم که خانه کتاب در سال گذشته تا حد قابل توجهی توانست در حوزه اطلاع‌رسانی نقش واحد و یگانه‌‌ای داشته و مجموع این اقدامات، اتفاقات قابل توجهی بود که عملا توانست بن‌بست اطلاع‌رسانی را تبدیل به شاهراه دستیابی به کتاب کند.

استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات حوزه کتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره استفاده از فناوری‌های نوین در فعالیت‌های این موسسه توضیح داد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و اقتصاد مقاومتی، سامانه شابک خانه کتاب به‌صورت 100 درصد الکترونیک درآمد و عملا این امکان ایجاد شد تا ناشران با کمترین دغدغه و بدون نیاز به مراجعه حضوری بتوانند از طریق این سامانه نیازهای خود را در حوزه شابک برطرف کنند؛ این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌ها به انجام امور سرعت بیشتری می‌دهد.

غلامی جلیسه افزود: ما جشنواره‌های حوزه کتاب را نیز به این سمت بردیم و سال گذشته توانستیم برای اولین‌بار جشنواره «نقد کتاب» را به‌صورت 100 درصد الکترونیک برگزار کنیم و حتی با روند داوری الکترونیک، کمترین کار کاغذی و یا مراجعه حضوری را درباره با جشنواره نقد کتاب نداشتیم. بر همین اساس 50 درصد از روند برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز به‌صورت الکترونیکی درآمد.

وی درباره اطلاع‌رسانی حوزه کتاب به شکل مکتوب نیز گفت: سال گذشته قریب 80 عنوان کتاب تخصصی منتشر کردیم که این خود یک رکورد محسوب می‌شود. همچنین انتشار کارنامه نشر، کتابشناسی ماه، کتابشناخت جوایز و آثار مرتبط با حوزه جوایز و همچنین آثار زیرساختی در حوزه کتاب از جمله تاریخ کتاب، پژوهش با موضوع کتاب و توسعه فضای مطالعاتی درباره کتاب، از مهمترین اقداماتی بود که سال گذشته در حوزه اطلاع‌رسانی مکتوب انجام شد.

توسعه فضای نقد و توجه ویژه به امور اهالی قلم

مدیرعامل موسسه خانه کتاب عنوان کرد: کمک به توسعه فضای نقد در کشور از دیگر اقدامات مهم خانه کتاب در سال گذشته است. برگزاری بیش از هزار جلسه نقد و بررسی کتاب در تهران و خارج از تهران با همکاری نهادها و موسسات مختلف، نقطه عطفی در نقد کتاب و توسعه گفتمان نقد در کشور بود. در کنار آن انتشار فصلنامه‌های تخصصی نقد را علی‌رغم کمبودها و ضعف‌هایی که به لحاظ بودجه‌ای با آن مواجه هستیم، با قدرت انجام دادیم که این موضوع نیز توانست کمک قابل توجهی به حوزه نقد کتاب بکند.

غلامی جلیسه افزود: برنامه‌های مختلف تکریمی مانند «عصر کتاب» که در سال گذشته در چند نوبت با تکریم مجلات، شخصیت‌ها و نهادهای فعال در حوزه کتاب برگزار شد، از اقدامات قابل توجه در سال گذشته بودند.

وی در ادامه در تشریح خدمات خانه کتاب به اهالی قلم گفت: بخش قابل توجهی از جامعه مخاطب خانه کتاب، اهالی قلم هستند که مشکلات و دغدغه‌های خاص خودشان را دارند و سعی ما بر این بوده که تا حد امکان از این مشکلات و دغدغه‌ها بکاهیم تا به نوعی تکریم و احترام این بزرگواران رعایت شود. بر این اساس علی‌رغم کمبودهای مالی، شاهد رخ دادن اتفاقات قابل توجهی در این حوزه بودیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به برخی از خدمات ارائه شده به اهالی قلم بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه ahleghalam.ir حمایت حداکثری از اهالی قلم را هم به لحاظ بیمه‌ای، تسهیلات بانکی و هم حمایت‌های مالی با قوت بیشتری پی گرفتیم. به‌عنوان مثال بُن‌های کتابی که در نمایشگاه کتاب امسال با مبلغ به مراتب بیشتر نسبت به سال گذشته، به‌صورت یارانه‌ای توزیع شد، از جمله این اقدامات بود که در فعالیت امیدوارانه‌تر اهالی قلم در حوزه نشر بسیار موثر بود.

توسعه فضای اطلاع‌رسانی اصلی‌ترین هدف خانه کتاب

غلامی‌جلیسه در ادامه درباره رویکرد خانه کتاب در سال جدید توضیح داد: ما سه برنامه جدی در سال 1395 در دستور کار داریم؛ در وهله اول در سال 1395 هدف‌گذاری مناسبی برای توسعه فضای اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، هم در فضای مجازی، هم در فضای حقیقی و هم در عرصه بین‌الملل داریم. بر این اساس از امسال به‌صورت جدی‌تر در حوزه بین‌الملل ورود می‌کنیم.

وی افزود: در وهله دوم حمایت از فضای گفتمان نقد را برای کم کردن آسیب کتابسازی و تولید کتاب‌های زرد در سطح نشر کشور و در نهایت توسعه فضای پژوهشی پیرامون کتاب در دستور کار داریم. ما از ابتدای سال به‌صورت مجدانه در حال کار روی این سه حوزه هستیم و امیدواریم شاهد ثمرات آن در روزها و ماه‌های پایانی سال و همچنین در سال آینده باشیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره وجه بین‌المللی اطلاع‌رسانی از سوی خانه کتاب نیز گفت: ابتدا در تلاش هستیم تا با تهیه منابع و اطلاعات و بسته‌های خاص، به ایجاد بستری برای معرفی آثار فاخر ایرانی در عرصه بین‌المللی کمک کنیم. در ادامه کمک می‌کنیم تا آثاری از حوزه بین‌الملل که به ایران راه‌ پیدا کردند، به شکل شایسته‌ای معرفی شوند و به این صورت ارتباطی بین فضای نشر داخل ایران و فضای نشر خارج از ایران با تکیه بر اطلاع‌رسانی کتاب ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین سعی می‌کنیم فضای پژوهش و تحقیق پیرامون «کتاب در ایران» را در خارج از مرزهای کشورمان توسعه دهیم. ما در این زمینه ظرفیت خوبی به نام «جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» داریم که با راه‌اندازی سایت این جایزه که به‌زودی به زبان انگلیسی راه‌اندازی خواهد شد، امکان فوق‌العاده‌ای برای ارتباط بیشتر با فعالیت‌های بین‌المللی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

غلامی جلیسه همچنین با اشاره به تدارک انتشار مجله‌ای تخصصی به زبان انگلیسی اظهار کرد: این مجله تخصصی در معرفی کتاب‌ها و فعالیت‌های حوزه نشر تدارک دیده شده که کارهای پایانی آن در حال انجام است و همچنین جایزه منطقه‌ای که امسال از روسیه آغاز کردیم، کمک بزرگی به توسعه فضای ایران‌شناسی در خارج از ایران و ارتباط بیشتر با فضای نشر داخل ایران منجر خواهد شد.