اکبر فيض
کشتي با فرهنگ ما ايرانيان عجين شده وجايگاه ويژهاي در ميان مردم دارد . در واقع بيخود نبود مردم کشورمان براي ديدن مسابقات کشتي گيران شبها تا صبح بيدار نشسته و مبارزات را تماشا کردند.اگر چه حدود بيش از 63ورزشکار به مسابقات اعزام شدند اما بار ديگر کشتيگيران سرافراز بودند که از اعتبار ورزش دفاع کرده و توانستند از 8مدال 5نشان المپيک را به دست آورند . شايد درحرف ساده باشد اما نايب قهرماني کشتي آزاد براي اولين بار در تاريخ افتخاري بزرگ بود که توسط کشتيگيران کشورمان به دست آمد. با خسته نباشيد به مربيان وکشتيگيران اعزامي فرنگي، کادرفني و کشتيگيران آزاد به خصوص رسول خادم که با مديريت او کشتي سر به آسمان ساييد و اقتدار خود را در المپيک نشان داد. با نتايجي که به دست آمد بار ديگر ثابت شد کشتي پرچمدار ورزش بوده و بايد به عنوان ورزش اول ابزار و امکانات لازم در اختيارش قرار گيرد . از مسئولين ورزش و کميته المپيک و ساير مسئولين انتظار ميرود از کشتي دفاع کرده و تجليل شايستهاي به عمل آيد. زنده باد کشتي ايران . پاينده مردم ايران،مربيان، کشتي گيران واهالي کشتي .
به هرحال دلاور مردان کشتي آزاد که با کسب عنوان نايب قهرماني المپيک تاريخ ساز شدند بامداد ديروز به کشور بازگشته ومورد استقبال پرشورمردم قرار گرفتند. تشويقهاي بيامان مردم حاضر در فرودگاه تداعي موفقيتهاي ورزش در ادوار گذشته بود در ميان خيل جمعيت حضور مازني ها خصوصا جويباريها جلب توجه ميکرد.
از طرف ديگر بچه محلهاي با معرفت حسن رحيمي، عليرضاکريمي و جمعي از زنجانيها و ساير اقشار مردم حال و هواي خاصي به فرودگاه داده بود و در پايان قهرمانان و مربيان در ميان استقبال حاضران از فرودگاه خارج شدند.
کشتي پر افتخارترين رشته ورزشي ايران در ادوار المپيک
ترديدي نيست کشتي پرافتخارترين رشته ورزشي است. اين يک ادعا نيست که يک حقيقت است . در حقيقت کشتي طي 16 دوره حضور در المپيک از 1948 هلسينکي فنلاند تا المپيک 2016 برزيل، بيشترين سهم را در مدال آوري داشته است.
طي 64 سال گذشته رشته ورزشي کشتي توانسته است از مجموع مدال هاي طلا، نقره و برنز ورزشکاران ايراني، 63 درصد را به خود اختصاص دهد.
کشتي گيران ايراني توانستهاند 50 درصد کل مدالهاي طلا ي المپيک، 63 درصد کل مدال هاي نقره المپيک و 69 درصد کل مدالهاي برنز المپيک را در ادوار المپيک بدست آورند.
جدول کسب مدال المپيک توسط ورزشکاران ايراني به تفکيک رشته به شرح زير است:
∎