گروه جهان
سايه 15000 ايميل جديدي كه افبيآي قرار است به دستور يك قاضي فدرال مورد بررسي قرار دهد، بر فعاليتهاي انتخاباتي هيلاري كيلنتون سايه افكنده است. اين تعداد ايميل مربوط به دوران تصدي او در وزارت خارجه از سال 2009 تا 2013 است.
به گزارش نيويوركتايمز، از آنجايي كه اين ايميلها از سوي كلينتون «داوطلبانه» در دسترس وزارت امور خارجه قرار نگرفته، درنتيجه ممكن است تنها چند هفته پيش از برگزاري انتخابات در ماه نوامبر منتشر شود. قاضي فدرال «جيمز بوسبرگ» وزارت خارجه امريكا را تحت فشار قرار داده تا بداند كه آنها قرار است چه زماني حدود 15هزار ايميل ديگري كه مستقيما به كلينتون ارسال شده يا او ارسال كرده است، منتشر كنند. درخواست اين قاضي فدرال بلافاصله پس از آن ارسال شد كه يك گروه ديدبان محافظهكار در امريكا به صورت جداگانه صدها ايميل هما عابدين، يكي از مشاوران نزديك بنياد كلينتون و وزارت امورخارجه را منتشر كرد. بوسبرگ همچنين به وزارت خارجه تاكيد كرده است تا بررسي آنچه «ديسك يك» خوانده ميشود را سرعت ببخشد. اين يكي از دو ديسكي است كه اداره تحقيقات فدرال امريكا (افبيآي) در اواخر جولاي به وزارت خارجه امريكا تحويل داد.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، انتظار ميرود لوح فشرده شماره يك، حاوي ايميلها و ضمائمي باشد كه مستقيما براي كلينتون ارسال شده يا او ارسال كرده و قبلا وكلاي او آنها را ارائه نكردهاند. طبق اين گزارش، شمار اسنادي كه قرار است منتشر شوند، حدود 50درصد بيشتر از 30هزار ايميلي است كه وكلاي كلينتون سال2014 تحويل وزارت خارجه دادند.
افبيآي نيز در تازهترين تحقيقاتش توانست 14هزار و 900 ايميل را درنتيجه پاكسازي سرور كامپيوترهاي مرتبط با كلينتون و كساني كه با او در ارتباط هستند، جمعآوري كند. در اواخر ماه جولاي تمام اين اطلاعات به مركز اطلاعات وزارت امورخارجه تحويل داده شد. حالا با توجه به دستور قاضي فدرال امريكا اين وزارتخانه بايد جدول زماني مناسب براي انتشار ايميلها تنظيم كند.
از آنجايي كه اين ايميلها در ميان ليست ايميلهاي قبلي كه وكلاي كلينتون ارائه دادهاند وجود ندارد جيمز بيكامي، مسوول بررسي ايميلها در افبيآي گفت: «باور نميكنم اين ايميلها به عمد حذف شده باشد.» بهدنبال اين قضايا او شيوه دسترسي خانم كلينتون به اطلاعات طبقهبندي شده در زمان تصدي وزارت امورخارجه را «بسيار بيدقت» توصيف كرد.
هيلاري كلينتون كه در دور اول رياستجمهوري باراك اوباما به عنوان وزير امور خارجه خدمت كرد، به استفاده از سرور شخصي در منزلش و ارسال و دريافت پيامهاي الكترونيكي در ايميل شخصياش متهم است. طبق قانون، اين وزير خارجه بايد از ايميل دولتي براي كارهايش استفاده ميكرد و راه نفوذ هكرها را ميبست. با اين حال كلينتون تاكيد دارد كه هيچ ايميل محرمانهيي را از حساب شخصياش ارسال و دريافت نكرده است. با نزديك شدن به انتخابات رياستجمهوري امريكا، اين رسوايي به ابزاري براي جمهوريخواهان تبديل شده و آنها كلينتون را به بيكفايتي و به خطر انداختن امنيت ملي امريكا متهم ميكنند.
سوءمديريت اطلاعات
طبق جدول زماني تعيينشده، نزديكترين تاريخ انتشار ايميلها ماه اكتبر است. وزارت امورخارجه ايميلهاي اصلي را به صورت ماهانه از فوريه گذشته در طول يكسال منتشر كرده است. با اين حال اين وزارتخانه بارها ضربالاجلهاي دادگاه فدرال را به خاطر آنكه ديگر سازمانها از اين ايميلها براي تكميل اطلاعات محرمانه استفاده ميكنند، پشت گوش انداخته است. با وجود آنكه براساس نتيجهگيري كامي، خانم كلينتون در مديريت اطلاعاتش دچار سوءمديريت شده، اما ماه گذشته اعلام شد براي پيگيري اين موضوع هيچ قرار قانوني صادر نخواهد شد. اين خبر درنهايت توانست فشارها را از خانم كلينتون و تحتالشعاع قرار گرفتن فعاليتهاي انتخاباتياش بردارد. اما افشاي ايميلهاي بيشتر در همين زمينه ثابت كرد كه اين نامزد حزب دموكرات قرار نيست تا زمان انتخابات راحتي در امور انتخاباتي داشته باشد. رينس پيريباس، رييس كميته ملي جمهوريخواهان در اين باره گفت: «به نظر ميرسد خانم كلينتون توانايي گفتن حقيقت را ندارد. روند بررسي اين ايميلها بايد تسريع شود و افشاي عمومي آنها بايد قبل از شروع رسمي رايگيريها اتفاق بيفتد.»
برايان فالون، سخنگوي كمپين انتخاباتي كلينتون اعلام كرد كه تمام ايميلهاي مربوط به سال 2014 تحويل وزارت امورخارجه شده است. فالون گفت: «ما مطمئن نيستيم كه دادگاه فدرال به دنبال چه موارد اضافي براي بررسي است. اما اگر وزارت امور خارجه هريك از آنها را تاييد كند، ما هم قطعا از انتشارش حمايت خواهيم كرد.» مارك سي تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: «ايميلها بايد مورد بررسي دقيق قرار بگيرند تا مشخص شود كدام يك ايميل شخصي و كدام ايميل كاري است.»
اهرم فشار گروه كلينتون
براساس ادعاي گروه ديدبان محافظهكاران در امريكا، اسناد 725صفحهيي كه روز دوشنبه منتشر شد تلاشهاي بنياد خانواده كلينتون را براي ايجاد فشار نشان ميدهد. براساس ايميلهاي به دست آمده از خانم عابدين مشخص شد كه داگلاس باند، يكي از مديرهاي اجرايي بنياد كلينتون از هيلاري خواسته بود تا در ملاقات با وليعهد بحرين كه ميليونها دلار به بنياد آنها كمك كرده بود، تجديدنظر كند. آقاي باند در ايميل خود اين شاهزاده بحريني را «يكي از دوستان خوب ما» توصيف كرده بود. با وجود بيميلي كلينتون به اين ملاقات هما عابدين در ايميل ديگري به داگلاس باند اطمينان ميدهد كه قرار ملاقاتي براي اين موضوع ترتيب خواهد داد. اين در حالي است كه وزارت امورخارجه نيز از طريق كانالهاي رسمي پيگير قضيه بوده است.
مورد ديگري كه در ايميلهاي خانم كلينتون نظر بررسيكنندگان را جلب كرده، درخواست كمك آقاي داگلاس از خانم عابدين براي كمك در دادگاه به كيسي واسرمن، مدير اجرايي يك شركت ورزشي بود كه كمكهاي مالي فراواني به بنياد كلينتون كرده بود. واسرمن در حال حاضر مدير يك شركت سرمايهگذاري مربوط به بنياد كلينتون است كه قرار است در اواخر همين هفته در بورلي هيلز كاليفرنيا توسط هيلاري كلينتون افتتاح شود.
انتخابات رياستجمهوري امريكا در سال جاري يكي از پرماجراترين انتخابات در تاريخ امريكاست و هر دو نامزد جمهوريخواه و دموكرات با مسائل حاشيهيي زيادي سرو كار دارند. تابهحال بسياري از كارشناسان معتقد بودند كه رسوايي ايميلها بر انتخابات و كمپين خانم كلينتون تاثيري نخواهد گذاشت اما اگر تاثير بگذارد، بايد منتظر سونامي در سپهر سياسي ايالات متحده بود.
محتواي 1500 ايميل پيش از برگزاري انتخابات منتشر ميشود
بازگشت بختك ايميلها به كمپين هيلاري كلينتون
صاحبخبر -