شناسهٔ خبر: 14806180 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

با بهره‌برداري از پالايشگاه خليج‌فارس؛ايران در يک قدمي صادرات بنزين قرار دارد

صاحب‌خبر -

شمارش معکوس بهره‌برداري از پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به عنوان بزرگترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي خاورميانه، ايران را بزودي از واردات بنزين بي نياز مي کند.

به گزارش شانا، بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر خودکفايي جمهوري اسلامي ايران از واردات فرآورده‌هاي نفتي، شمارش معکوس به منظور بهره‌برداري از فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس در دولت يازدهم آغاز شده است.

پالايشگاه 360 هزار بشکه‌اي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خليج فارس و حتي خاورميانه، ظرفيت توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوئيل با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا برخوردار بوده و در کنار اين 2 فرآورده استراتژيک نفتي محصولات ديگري همچون روزانه 2 هزار تن گاز مايع، سه ميليون ليتر سوخت هواپيما و 130 تن گوگرد توليد و عرضه خواهد شد.در شرايط فعلي پيشرفت فيزيکي پروژه ساخت پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به 86 درصد رسيده و پيشرفت ساخت و راه‌اندازي فاز نخست اين طرح عظيم پالايشگاهي ايران و خاورميانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.بر اساس برنامه زمان‌بندي واحد تقطير اين پالايشگاه ميعانات گازي امسال و ديگر واحدهاي فرآيندي پالايشگاه ستاره خليج فارس سال آينده در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرند که در مرحله نخست امکان توليد و عرضه روزانه 12 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 فراهم خواهد شد.

خيز ايران براي خودکفايي در تامين بنزين مورد نياز داخل

با بهره‌برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس در عمل ظرفيت توليد بنزين کشور با استاندارد يورو 4 حدود 12 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد و با راه‌اندازي فاز نخست اين طرح عظيم پالايشگاهي ايران از واردات بنزين خودکفا خواهد شد.از سوي ديگر در کنار انجام مراحل ساخت و بهره‌برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس هم‌اکنون آخرين مراحل راه‌اندازي طرح جديد توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت در پالايشگاه نفت لاوان هم در دست اجرا بوده که با بهره‌برداري از اين دو طرح روزانه حدود 4 ميليون ليتر به توليد بنزين کشور اضافه خواهد شد، در نتيجه حدود 15 ميليون ليتر بنزين توليدي پالايشگاه‌هاي فوق داراي استاندارد يورو 4 خواهد بود.

به عبارت ديگر در کنار طرح پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، با راه‌اندازي طرحهاي جديد بنزين سازي به جاي توليد بنزين معمولي با اکتان 87، بنزين يورو 4 با اکتان 91 در کشور عرضه و توزيع خواهد شد که اجراي اين طرح‌ها دستاوردهاي متعدد زيست‌محيطي به ويژه در کلانشهرهاي کشور به همراه دارد.هم‌اکنون در کنار شتاب در تکميل و راه‌اندازي فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ساخت خط لوله بندرعباس به انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخازن ذخيره‌سازي پالايشگاه با ظرفيت 11 ميليون بشکه هم در دستور کار قرار گرفته تا شرايط به منظور انتقال بنزين توليدي اين پالايشگاه به کلانشهرهاي کشور همچون شيراز، اصفهان و تهران هم فراهم شود.

فرآورده هاي ستاره خليج فارس از طريق خط لوله بندرعباس- سيرجان- رفسنجان براي تامين سوخت به مرکز و شمال کشور منتقل مي‌شود.هدف از احداث اين خط لوله به طول 468 کيلومتر با ظرفيت انتقال روزانه 300 هزار بشکه نفت گاز يا 330 هزار بشکه نفت سفيد و يا 360 هزار بشکه بنزين انتقال بخشي از فرآورده‌هاي توليد شده در پالايشگاه ستاره خليج فارس با خط لوله از بندرعباس به سيرجان و رفسنجان و تامين سوخت مورد نياز مرکز و شمال کشور است.از مرداد ماه سال 1392 و با روي کارآمدن دولت تدبير و اميد اقدامهاي زير بنايي همچون تغيير ترکيب سهامداران شرکت براي اخذ تسهيلات بانکي (شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از 48درصد به 17,9 درصد، صندوقهاي بازنشستگي صنعت نفت از 11.8درصد 33.1 درصد و شرکت نفت و گاز تامين از 38.7 درصد به 49 درصد)، بکار گيري شرکتهاي معتبر جهت نظارت بر کيفيت و راه اندازي، بازنگري، تغيير و تقويت مديريت و ساختار سازماني کارفرما و پيمانکار و تغيير رويکرد انجام کارها با هدف راه اندازي واحدها از جمله اقدامهاي صورت گرفته در دوران دولت يازدهم است.

بر اساس برآوردهاي انجام شده براي ساخت اين واحد پالايشي به حدود 3,8 ميليارد يورو منابع مالي نياز است که تاکنون بالغ بر سه ميليارد و 38 ميليون يورو هزينه شده است.