اولین اجرای تلگرامی در تئاتر
منتظر شگفتیهای متعدد باشید
شهرام گیل آبادی با اجرای نمایشنامه «سپنج رنج و شکنج» نوشته محمود استادمحمد بعد از چند سال دوری دوباره به صحنه باز میگردد.شهرام گیل آبادی که این روزها به عنوان رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران مشغول به فعالیت است و سالها در صدا و سیما و دیگر مراکز فرهنگی سمتهایی را به عهده داشته، پس از ۶ سال دوری از صحنه تئاتر از هشتم شهریور ماه با اجرای نمایشنامه ای از محمود استادمحمد به تئاتر شهر میآید. او که این نمایش را در پلاتوی مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد کرد، آخرین کاری که به صحنه برده بود در همین مجموعه و «آواز از دورترین کرانه مهآلود زمین» در سال ۸۹ بود. نمایشی که با بازی سیما تیرانداز توانست خوب ظاهر شود.گیلآبادی درباره بازگشت دوبارهاش به صحنه تئاتر به مهر گفت: اساس و ریشه کار من هنر است و هیچگاه از آن جدا نشدم. ممکن است فرصت نشده باشد به شکل عملی طی این سالها کار هنری انجام دهم اما من همیشه معلم هنر بوده ام و به واسطعه اینکه عضو هیات علمی گروه هنر هستم از مقوله آموزش و هنر دور نبودهام همچنین سعی کردم در این سالها کار هنری را در کنار کار اجرایی از نظرم دور نداشته باشم و نقاشی، نقاشیخط و عکسهایم را به نمایش بگذارم و یا تئاتری به صحنه ببرم.وی درباره اجرای نمایشنامهای از محمود استادمحمد نیز بیان کرد: من به احترام این نمایشنامهنویس و هم زمان با سالگرد ایشان نمایشنامه «سپنج رنج و شکنج» را برای اجرا دست گرفتم و به کمک دخترشان آن را برای اجرا آماده کردم البته احساس کردم باید متن را با توجه به فرهنگ و ادبیات و شرایط روز سازگار کرد.این مدیر فرهنگی درباره این سازگاری گفت: در این نمایش ما بر سه عنصر انسان، زن و خانه تاکید میکنیم و همه ما با این سه عنصر قرابت داریم؛ جوهره انسانی که باید ارج گذاشته شود همانطور که زمین و آسمان برای خدمت به انسان خلق شدند. از طرف دیگر در جامعه انسانی امروز مظلومیت زنان بر کسی پوشیده نیست و این از بابت برداشتهای نادرستی است که از شخصیت زن میشود. ما این وجهه را با تکیه بر یک قصه ایرانی که استادمحمد نوشته است در تعریف جدیدمان از نمایشنامه به کار گرفتیم. نکته سوم هم خانه یا وطن است که همه ما به آن عشق میورزیم.گیل آبادی با تاکید بر اینکه نکته قابل تامل در این اجرا شیوه متفاوت اجرایی و شیوه تعاملی است در این باره گفت: ما اجرای متفاوتی را برای این نمایشنامه طراحی کردیم. در اجرای تعاملی مخاطب ما بازیگر صحنه هم است. ما بیشتر از اینکه متن را برای مخاطب بخوانیم با مخاطب حرف میزنیم و بیشترین حجم ارتباط با مخاطب را داریم. حتی روانپزشکانی که به دیدن یک تک اجرای این نمایش آمده بودند گفتند به صورت پسیکودرام درآمده است. وی ادامه داد: نکته مهمتر این است که ما سعی کردیم با نسل سوم هم ارتباط ویژه ای برقرار کنیم و این همان قستمی است که باید به ایجاد شبکههای اجتماعی و گسترش آن در جامعه دقت میکردیم. الان حتی کسانی که رانندگی میکنند هم حواسشان به جلو نیست و تمام حواسشان به صفحه هوشمند موبایلشان است. ما از این فضا به نفع نمایش استفاده کردیم و یک اجرای تلگرامی راه انداختیم. در واقع اولین اجرای تلگرامی در عالم تئاتر در این نمایش شکل میگیرد.گیل آبادی درباره این اجرای تلگرامی توضیح داد: از صبح اجرا تماشاگران در سایت ثبت نام میکنند و سپس با شماره تلفنهای خود در گروه ادد میشوند. کاربران نظراتشان را از صبح درباره این سه مفهوم انسان، زن و وطن در گروه میگذارند. نظرات آنها در اجرا خوانده میشود و در لحظه اجرا هم میتوانند تصویر یا متنی را در گروه به اشتراک بگذارند. تا شب این کنش و واکنش و حتی بعد از اجرا ادامه دارد. این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه یکی دیگر از سورپرایزهای این نمایش حضور بازیگران مهمان در هر اجرا است در این باره گفت: ما هر شب یکی از چهرههای عالم مجری گری یا بازیگری را به عنوان مهمان در نمایش خود داریم. مثلا مژده لواسانی، رامبد جوان، مهناز افشار و... آنها بخشی از تجربیات خود را با ما به اشتراک میگذارند و به ما کمک میکنند در این تعامل با مخاطب پیش برویم. وی همچنین درباره وفاداریاش به متن استادمحمد نیز بیان کرد: من سعی کردم به متن وفادار باشم ولی طراحی هایم در کارگردانی متفاوت باشد و کار صورت مدرنی به خود بگیرد. این هنرمند در انتها با انتقاد از اینکه اجراهای صحنهای ما زود میمیرند و به کار خود پایان میدهند، گفت: تئاتر باید زنده و مدام زایش داشته باشد. تئاترهای ما زود میمیرند و در نهایت یک نوار ضبط شده از اجرای آنها باقی میماند در حالیکه در دنیا نمایش هایی داریم که ۵۰ سال است دارد اجرا میشود و در تورهای مختلف میچرخد. نمایش «تک نگاریهای محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده» به گفته گیلآبادی تا ۳۱ شهریور در مجموعه تئاتر شهر به اجرای خود ادامه میدهد و سپس به دعوت کانادا، برلین و سوئد گروه برای اجرا به این کشورها میرود.این اثر نمایشی با بازی نوشین حسنزاده، رویا فلاحی، نازنین مهیمنی، شمسی صادقی و فریدون محرابی از دوشنبه ۸ شهریور ماه تا ۳۱ در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه میرود.همچنین گیل آبادی از اجرای نمایشی با نگاه به معضلات اجتماعی و با شیوه اجرایی کمپینی در زمستان خبر داد.
پایان ۲۴۰میلیونی«صد اثر، صد هنرمند»
بیست و چهارمین صد اثر صد هنرمند با فروش ۸۵ اثر در مجموع به مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان در گالری گلستان به پایان رسید. لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان با اعلام خبر فوق از همه مخاطبان که استقبالی شایان توجه از این رویداد تابستانی داشتند تقدیر کرد و این موفقیت را ماحصل حمایت همیشگی مردم از جامعه هنری خواند. گرانترین آثار فروخته شده در این دوره صد اثر صد هنرمند به سید محمد احصایی با ۳۰ میلیون تومان و مسعود عربشاهی ۲۸ میلیون تومان اختصاص یافت. گلستان فروش خوب جوانان و اقبالی که خریداران به هنرمندان شهرستانی نشان دادند را دو مولفه شاخص صد اثر بیست و چهارم خواند. در این رویداد فرهنگی - اقتصادی ۲۲۰ نقاشی و مجسمه از ۱۹۵ هنرمند با قیمتهایی بسیار متنوع از ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ میلیون تومان در معرض تماشا و فروش قرار گرفت. بیست و چهارمین صد اثر صد هنرمند مردادماه۱۳۹۵ در گالری گلستان برپا بود.
∎