شناسهٔ خبر: 14595193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گالری گردی در پایتخت

استندآپ هنری هم آمد/ نوبت به جشنواره «نفس» رسید

این هفته از برپایی جشنواره ای که به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان برپا می شود تا برگزاری استندآپ کمدی را در گالری گردی آخر هفته پیش رو دارید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته نزدیک به ۱۵ نمایشگاه در پایتخت افتتاح می شود و بیش از ۲۵ نمایشگاه از هفته قبل به کار خود ادامه می دهد.

فضای تجسمی تهران در حالی به استقبال نمایشگاه های جدید می رود که این هفته جشنواره هنرهای تجسمی «نفس» در گالری های خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود و آثار راه یافته به این جشنواره در شاخه های مجسمه، نقاشی، گرافیک، عکس، تصویرسازی و کاریکاتور در چهار نگارخانه ممیز، نامی، پاییز و زمستان به‌نمایش درمی آیند. نخستین دوره جشنواره هنرهای تجسمی «نفس» به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان و با همکاری خانه هنرمندان ایران با هدف فرهنگ سازی اهدای عضو برگزار می شود.

همچنین نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» نیز آخرین هفته خود را پشت سر خواهد گذاشت در حالی که این رویداد هنری که بیست و چهارمین دوره اش به همت گالری گلستان برپا می شود تا به حال ۷۶ اثر را در مجموع ۲۲۰ میلیون تومان فروخته است. لیلی گلستان با اعلام خبر فوق از همه علاقمندان دعوت کرد در روزهای پایانی این رویداد برای دیدار و حتی دیدار مجدد به گالری گلستان بیایند زیرا کارهای تازه ای جایگزین آثار به فروش رسیده شده اند و صد اثر حسابی نونوار شده است.

از میان ۷۶ اثر فروخته شده هفت مجسمه و مابقی نقاشی هستند. گران ترین آثار فروخته شده در صد اثر تا این لحظه به سید محمد احصایی با ۳۰ میلیون تومان و مسعود عربشاهی ۲۸ میلیون تومان اختصاص یافته است. این در حالی است که اثر دویست هزار تومانی نیز در این نمایشگاه فروخته شده که ارزان ترین فروش این دوره است.

بیست و چهارمین «صد اثر صد هنرمند» تا ٢٧ مرداد در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپا خواهد بود.

اما در این هفته ای که گذشت شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران شامل محمود فرشچیان، مجید مهرگان، محمدباقر آقامیری، اردشیر مجرد تاکستانی، محمدعلی رجبی، عبدالله محرمی و عبدالرحیم سیاهکارزاده (رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) منصوب شدند و همچنین شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد.

یک یادگاری هم در هفته ای که گذشت و روز خبرنگار را در خود داشت بهزاد شیشه گران به خبرنگاران داد. بهزاد شیشه گران تازه ترین اثر از مجموعه «پوسترهای بدون سفارش» خود را به روز خبرنگار اختصاص داد.

در پیام کوتاه این هنرمند که پیوست این پوستر شده، آمده است: پیشکش به خبرنگاران زحمتکش راستین که برای بیان حق قلم می زنند.

اما در ادامه نگاهی داریم به برخی از نمایشگاه هایی که این هفته جمعه ۲۲ مردادماه افتتاح می شوند.

نمایشگاه عکس در گالری شکوه

تازه ترین مجموعه عکس های بهرام گوهری جمعه بیست و دوم مرداد ماه در گالری «شکوه» رونمایی می شود.

بهرام گوهری در این نمایشگاه ۱۰ قطعه عکس رنگی تازه خود را که در ابعاد ۱۵۰×۷۰ و ۱۸۰×۱۲۰  سانتی متر است به نمایش می گذارد. این عکس ها که همگی قدمت و فرهنگ کهن ایران را نشان می دهد روی کاغذ حرفه ای عکاسی چاپ شده اند.

گوهری در حدود ۲۰ سال است به صورت حرفه ای در زمینه عکاسی و فیلمسازی فعالیت می‌کند. او مدت هاست انسان را دستمایه اصلی آثارش قرار داده، وی در این نمایشگاه نیز آثاری را  در همین سبک با محوریت موضوعاتی دررابطه با انسان ها خلق کرده است.

بهرام گوهری متولد ۱۳۶۲ است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده، وی عکاسی چند فیلم سینمایی چون چند روز بعد، پاداش سکوت، صدای تهران و ...  را بر عهده داشته و در سال ۱۳۸۵ کتاب «چهره هنر» را تالیف کرده است. گوهری شرکت در ۱۵  نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای دیگر را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه عکس‌های بهرام گوهری تا تاریخ دوم شهریورماه ۹۵ در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه (به جز پنجشنبه ها) ساعات ۱۷ تا ۲۱  از این آثار در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

«لبخند ژکوند» و «استندآپ» در گالری دنا

الهام زارع نژاد نمایشگاه « لبخند ژوکوند به استندآپ هنری های ۱ پلاک ۴» را با آثار شماری از هنرمندان در گالری دنا برپا می کند. در این نمایشگاه آثاری از احسان برآبادی، فرشید پارس ‌کیا، حمید جانی پور، مرحوم صادق هدایت، مژده دانش پژوه، کامبیز درمبخش، الهه زارع نژاد، امیرمهدی ژوله، شادروان عمران صلاحی، افشین شاهرودی، میلاد عیدیان، مرحوم پرویز شاپور، بامداد موجانی به نمایش در می آیند.

این استندآپ کمدی روز جمعه ۲۲ مرداد افتتاح می شود و تا دوشنبه اول شهریور ادامه دارد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: به باور ارسطو از میان موجودات زنده، انسان شاخص ترین موجودی است که می تواند بخندد، به عبارت دیگر، خنده یکی دیگر از برترین امتیازهای ویژه انسان و دور از دسترس دیگر موجودات جهان است.

با به کار بردن درون مایه محتوایی در یک اثر ، از نوع سیاسی، اجتماعی، فلسفی و فرهنگی و ... می توان آن را بر پایه زاویه دیدِ متفاوت و با محورهای مختلفِ بیانی نیز به کار برد وسپس آن را تصویر محور کرد. بدین صورت تمام هنرها، اعم از سینما، موسیقی و ... حتا طنز ادبی را هم  می توان در مدیای تصویر در بخش هنرهای تجسمی در گالری ها به قاب کشاند.

کلمه استند آپ هنری عنوان ابداعی که در این مجموعه به کار رفته است از کمدی جدا شده و با این رویکرد به کار رفته که برخی از آثاری که هنرمندان خلق می کنند می تواند نوعی استندآپ باشد و گاهی بیننده هم  به واسطه  این حرکت و جنبش می تواند در تولید یک اثر هنری نقش آفرینی کندو بدین گونه از شکل سنتی تماشاگری که از دوران قاجار روبروی یک تابلوی ثابت با چشمهای خیره وگشاد، بدون درکی از مفهوم،  فقط زل می زد، فاصله بگیرد.

علاقمندان می توانند به گالری دنا به آدرس میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ مراجعه کنند.

«زمستان خیال» در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه مجموعه آثار نقاشی آرش مهراف با عنوان زمستان خیال، روز جمعه ۲۲ مرداد ماه ساعت ١٧ درگالری شماره ٢ فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود.

آرش مهراف، متولد سال ۱۳۵۴ و دانش آموخته رشته معماری از دانشگاه های اهواز، تبریز و شهید بهشتی تهران، مدیر دفتر طرح و معماری «آف» و استاد دانشگاه معماری تبری، نقاشی را از کودکی نزد پدر مرحومش «محمد مهراف» بنیانگذار نقاشی نوین در خراسان و از هنرمندان شناخته شده سبک رئالیسم، امپرسیونیسم و پرتره، آموخته است.

مجموعه حاضر، حاصل تجربیات هنرمند در زمینه نقاشی از طبیعت است. این برداشت ها بصورت تلفیقی از عینیت گرایی و ناتورالیسم طبیعت گرا همراه با رگه هایی از امپرسیونیسم است که در کارهای او خودنمایی می کند.

قالب مورد استفاده در این زمینه، تکنیک ساخت و سازیِ آب و رنگ است و هنرمند بر این باور است که تلفیق رنگ های سبک وروشن و جریان آب روی کاغذ همراه با اتفاقات کنترل شده و حرکات موزون قلم، می تواند نمایشگر کنش های لحظه ای در ثبت این فرآیند باشد. هرچند در این جولانگاه خارج شدن کنترل شده عنان قلم از قواعد مرسوم آب و رنگ اتفاقات به زعم وی دلپذیری را در ثبت عناصر طبیعت رقم زده است.

موضوع الهام بخش وی در این آثار، تم زمستان است و سپیدی حاکم بر برف و زمستان دستمایه آثار او قرار گرفته است. هنرمند کوشیده با این شیوه ، هویت خیال انگیز زمستان و لطافت و سرمای زورهای برفی را به تصویر کشیده و حس لحظه های رویاگونه و زودگذر روزهای طبیعت زمستانی را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

این مجموعه، بخشی از روایت او از فصل های مختلف طبیعت است که در آینده به نمایش درخواهد آمد.

این نمایشگاه از ۲۲ لغایت ۳۱ مرداد ماه در گالری شماره ٢ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ١٠ صبح الی ٢١ و روزهای تعطیل از ساعت ١٤ تا ٢١ برای بازدید عموم دایر است.

«طعم عکس۲» در گالری آریا

گالری آریا از جمعه مورخ ۲۲ مرداد ۹۵ لغایت ۱ شهریور میزبان یک رویداد نادر در عکاسی تبلیغاتی با عنوان «طعم عکس ۲» خواهد بود.

پس از برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه گروهی عکس های تبلیغاتی «طعم عکس» با موضوعیت مواد غذایی در شهریور ۱۳۹۴ به میزبانی گالری آریا  گروهی از هنرمندان جوان کشور به سرپرستی یداله ولیزاده رِئیس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران و الهه مقدم بر آن شدند این نگاه خلاقانه و متفاوت خود را پیرامون موضوع «نوشیدنی ها» با مخاطبان به اشتراک بگذارند. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نشست های تخصصی پیرامون عکاسی تبلیغاتی و صنعتی برای علاقمندان برگزار می شود.

گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ واقع است.

نمایشگاه «بی عنوان» در گالری نگر

نمایشگاه «بی عنوان» ۲۲ مرداد ماه لغایت دوم شهریور ماه در گالری نگر برپا می شود.

ابرین باقری متولد مرداد ۱۳۶۲ در تهران بوده و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در ایران، به کانادا مهاجرت کرده است. او بعد از اخذ گواهی دیپلم در رشته مدیا و تکنیک های هنرهای بصری از کالج Gorge Brown ، مدرک کارشناسی در رشته هنرهای زیبا را با گرایش طراحی و نقاشی از دانشگاه OCAD دریافت کرد .وی در ادامه تحصیلات تکمیلی خود در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع دکترای هنرهای زیبا در رشته Visual Studio در دانشگاه York کانادا است.

نمایشگاه «بی عنوان» اولین نمایشگاه ابرین باقری در ایران و حاصل هنرآموختگی و برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی وی در کانادا است.

این نمایشگاه در گالری نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

نشست تخصصی خوشنویسی در موزه خط و کتابت میرعماد

موزه خط و کتابت میرعماد در سعدآباد میزبان پنجمین نشست تخصصی خوشنویسی با حضور اساتید، مدرسان و هنرمندان خوشنویسی خواهد بود. موضوع این نشست «نقش رسانه در پیشرفت هنر خوشنویسی» است که توسط استاد غلامرضا سپهری از مدرسان انجمن خوشنویسان ایران اجرا می شود. در این نشست به موضوعاتی درباره هنر خوشنویسی ایرانی و تأثیر هنر و رسانه در آموزش، تحقیق و پیشبرد امور آموزشی و پژوهشی رسانه‌ها در خوشنویسی پرداخته خواهد شد.

شرکت در این نشست برای عموم آزاد است و پژوهشگران، هنرجویان و علاقمندان به هنر خوشنویسی می‌توانند ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۲۱ مردادماه به موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه سعدآباد مراجعه کنند.

نظر شما