شناسهٔ خبر: 14401414 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سرانجام پیامک‌های تبلیغاتی برای مشتریان

20‌ میلیون سرویس و پیامک تبلیغاتی حذف شد

صاحب‌خبر -

در سال‌های گذشته مشترکان تلفن همراه دائما با معضلی به نام پیامک‌های تبلیغاتی مواجه بوده و وقت‌وبی‌وقت دریافت چنین پیامک‌هایی آرامش آنها را برهم می‌زد. در کنار این نوع پیامک‌ها، موارد دیگری نیز بودند که از آنها به‌عنوان پیامک‌های ارزش افزوده یاد و با دریافت آنها مشترک ملزم به پرداخت هزینه نیز می‌شد. البته اپراتورها در پاسخ به گلایه‌مندان این روند هم تأکید داشتند اگر فردی علاقه‌ای به دریافت این پیام‌ها ندارد، می‌تواند از طریق ارسال کدهای اعلام‌شده به اپراتور مربوطه این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده تا اپراتور ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای آنان را غیرفعال کند. با وجود این، همچنان به دلیل اینکه قطع این سیستم موجب می‌شد دسترسی به پیامک‌هایی مانند پیام بانک‌ها نیز متوقف شود، در بسیاری موارد مشترکان ترجیح می‌دادند از چنین اقدامی خودداری کنند. اما پس از کش‌وقوس‌های مختلف در این راه، در گام اول، اپراتورهای تلفن همراه ملزم به تفکیک پیامک‌های بانکی از سایر پیام‌ها شدند و در گام بعد چندی پیش کد واحد در نظر گرفته شد تا به‌این‌ترتیب دیگر مشترکان سردرگم نشده و با به‌خاطرسپاری فقط یک کد بتوانند برای سیم‌کارت‌های مختلف خود به ثبت درخواست برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی اقدام کنند. به‌این‌ترتیب با توجه به افزایش خدمات ارزش‌افزوده پیامکی در حوزه‌های مختلف و نارضایتی اعلام‌شده از سوی مردم به رگولاتوری، این سازمان این‌گونه اعلام کرد به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روش‌های ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر خواهد کرد. براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، تا ابتدای تیرماه سال جاری، طبق آخرین آمار از سوی اپراتور اول، یک‌میلیون‌و ۵۷‌ هزار سرویس و سه‌میلیون‌و ۳۷۲‌ هزارو ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده و در اپراتور دوم نیز تعداد سرویس‌های لغو‌ شده ۱۰‌میلیون‌و ۵۳۳‌ هزارو ۴۵۵ مورد و پیامک‌های تبلیغاتی لغوشده پنج‌میلیون و ۳۹۰‌ هزارو ۶۱۳ مورد بوده است. در اپراتور سوم هم ارسال ۳۸‌ هزار سرویس و ۴۸‌ هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
 معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: «از این پس روش فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی همه اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ یا شماره‌گیری ۸۰۰#* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیرفعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت تمایل‌نداشتن به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند». بنابر اظهارات صادق عباسی‌شاهکوه، درصورت فعال‌سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در همه پیامک‌های ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال‌سازی را به مشترک اعلام کنند. به گفته او، همه خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا ۲۱ برای مشترکان ارسال شود و در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال‌کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود. او ادامه می‌دهد: قطع سرویس شامل پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها نیز می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال‌کردن خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود. همچنین طرح جدیدی که به منظور ساماندهی پیامک‌های ارزش افزوده طراحی شده، نباید منجر به قطع دریافت پیامک‌های تراکنش بانکی شود.