شناسهٔ خبر: 14240799 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

امروز شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران آغاز می‌شود

رونمایی از استقلال درورزشگاه خالی

صاحب‌خبر -

از ساعت 18 امروز دوشنبه در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی شانزدهمین دوره مسابقات لیگ‌برتر فوتبال ایران با سوت  محمدرضا اکبریان آغاز می‌شود. استقلال خوزستان قهرمان فصل قبل رقابت‌های فوتبال ایران در دیدار افتتاحیه لیگ‌برتر میهمان تراکتورسازی تبریز است. این بازی به دلیل مشکلات زمین یادگار تبریز در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی تبریز برگزار می‌شود. درسه بازی دیگر روزدوشنبه ساعت 18:15 سیاه‌جامگان در ثامن مشهد میزبان ذوب آهن اصفهان است. صبای قم در ساعت 20:45 در ورزشگاه یادگار امام قم میزبان صنعت نفت آبادان است و بالاخره در مهم‌ترین بازی این روزدر ساعت 20:45 استقلال تهران با چهره‌ای جدید درورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی میزبان نفت تهران و علی دایی سرمربی سرشناسش خواهد بود. دیگر بازی‌های این هفته روزسه‌شنبه برگزار می شود.

برای علاقمندان به فوتبال فاصله میان پایان و آغاز لیگ زمانی سخت و دشوار است که تنها پیگیری اخبار مربوط به نقل و انتقالات فوتبال و جابجایی بازیکنان تاحدودی از کسالت این تعطیلی می کاهد. با‌این‌‌اوصاف آغاز مسابقات شانزدهمین دوره لیگ‌برتر خبری مسرت بخش برای شیفتگان فوتبال باشگاهی است که در انتظار سپری کردن فصلی پراز هیجان هستند. با این وصف شانزدهمین  لیگ‌برتر حرفه‌ای فوتبال ایران امروز دوشنبه و با انجام چهار بازی آغاز می شود. بازی‌هایی که هرکدام از آنها جذابیت‌های خاص خود را دارند.

  لیگ شانزدهم، جدال دشوار شانزده تیمی
با شانزده تیمی شدن لیگ‌برتر تقریبا بازی آسان در لیگ وجود ندارد اما امسال این موضوع به بالاترین حد خود رسیده است چرا که فوتبال باشگاهی ایران با اتکا بر جوانگرایی همگانی تبدیل به لیگی با حضور شانزده تیم تقریبا همسطح شده است. در این‌که برخی تیم‌ها به واسطه اعتبار و بنیه مالی شانس بیشتری برای کسب مقام و موفقیت دارند تنها یک فرضیه است که لیگ پانزدهم خط بطلانی برآن بود. قهرمانی استقلال خوزستان با کمترین هزینه و بابازیکنان جوان این موضوع را اثبات کرد که فوتبال امروز برپایه دانش و اطلاعات ، تلاش و انسجام و قدرت تیمی است. فلسفه‌ای که امروز باعث شده حتی بزرگترین و معتبرترین تیم‌های باشگاهی که همواره چشم به ساق ستاره‌های گران قیمت داشتند تغیرات بنیانی در فلسفه خود ایجاد کرده و کار را بر پایه ساختن تیم منسجم و جوان گذاشتند به طوریکه درحال حاضر تیم‌هایی مانند پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب آهن و ... تیم‌هایی جوان متشکل از بازیکنان پرتلاش و با روحیه تیمی قوی هستند که روی نیمکتشان مربیانی برخاسته از مکتب مربیان اهل دانش و اطلاعات هستند. درواقع می‌توان امروز این خبر مسرت بخش را به عاشقان فوتبال داد که فوتبال باشگاهی ایران گویی راه خود را پیدا کرده و این می‌تواند آینده فوتبال ملی ما را متاثر کند.

 قهرمان و مدعی قهرمانی
استقلال خوزستان فصل قبل جام را از دست رقبای بزرگ و پرادعا قاپ زد تا امسال با لباس قهرمانی پا به میدان مسابقات بگذارد. این تیم البته که عبدالله ویسی معمار و طراح ساختار استقلال خوزستان را از دست داده و یکی دو ستاره سرشناسش سر از تیم‌های دیگر درآوردند اما با جانشینی پورموسوی دستیار سابق ویسی و حفظ اسکلت بندی اصلی تیم استقلال خوزستان با اعتماد به نفس لازم لیگ را آغاز می‌کند هرچند این تیم در اولین بازی باید یکی از دشوارترین مسابقاتش را برگزار کند چرا که تراکتورسازی تبریز امسال با جذب بازیکنان مطرح و کادر فنی و مدیریت منسجم اهداف بلندپروازانه‌ای را در سر  می‌پروراند. هرچند استقلال خوزستان این شانس را دارد که این بازی به‌دلیل مشکلات زمین یادگار امام (ره)  در زمین دیگری برگزار خواهد شد. اما استقلال خوزستان علاوه بر حریفی دشوار چون تراکتورسازی که علاوه بر حفظ ستاره‌های فصل قبلش بازیکنانی چون محمدنوری، محسن بنگر، جاسم کرارو لوسیانو ادینهو را به خدمت گرفته است و یک عامل فشار دیگر را باید تحمل کند و آن اینکه این تیم در تمام بازی‌های این فصل و یا حداقل در بخش ابتدایی آن باید درهربازی از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. مسئولیت سنگینی که در سال‌های گذشته تیم‌های بزرگی را به چالش کشیده است.

  رونمایی از آبی باشکوه
سرانجام روزموعود برای هواداران استقلال فرارسید و امشب از این تیم پرستاره رونمایی خواهد شد. استقلال با علیرضا منصوریان و ستاره‌های جوان و مطرحی که به خدمت گرفته بی‌تردید یکی از جذاب‌ترین تیم‌های این فصل از رقابت‌ها است. این تیم البته برای بازی اول لیگ خود چند مشکل بزرگ دارد: اولین مشکل نبود مهدی رحمتی به دلیل محرومیت، دوم محرومیت تماشاگران استقلال و بازی در ورزشگاه بدون تماشاگر، سومین موضوع نیز به تغییرات اساسی در ترکیب این تیم است که ممکن بازی‌های ابتدایی این تیم را به‌دلیلی ناهماهنگی تحت تاثیرقرار بدهد و در آخر یکی دیگر از مشکلات استقلال در این دیدار حضور علی دایی سرشناس و تیم نفت تهران است. منصوریان دوسال درتیم نفت حضور داشت و برخی بازیکنان این فصل استقلال نیز پیش از این با منصوریان در نفت حضور داشتند و همین موضوع نیز برحساسیت‌های این بازی می‌افزاید. با این وصف شاید تنها نقطه تاریک این بازی عدم حضور تماشاگران پرشور استقلال باشد که برای دیدن بازی‌های تیم محبوبشان لحظه شماری می‌کنند. علیرضا منصوریان سرمربی استقلال درباره اولین بازی تمیش در لیگ‌برتر گفت: « قرعه تیم استقلال به گونه‌ای شد که باید با  نفت مقابله کنند. با تیم سابقم و نقاط ضعف و قوت این تیم را می‌شناسم . اگر به جز علی دایی فرد دیگری سرمربی تیم نفت می‌شد این تیم به شرایط ایده‌الش نمی‌رسید. من به بازی فردا به چشم یک رقابت نگاه می‌کنم.» اودر خصوص غیبت مهدی رحمتی گفت: «ما رحمتی را در اختیار نداریم ولی به سید حسین حسینی هم گفته‌ام که از یک آزمون بزرگ رد می‌شود.» او درباره شرایط جسمانی تیمش گفت: «در استقلال به 70-80  درصد خواسته‌هایم رسیده و سعی می‌کنیم فشار تاکتیکی را بالا ببریم.» اودرباره وضعیت خط دفاعی و محرومیت  کنعانی زادگان با شکایت پرسپولیس گفت: «مشکل کنعانی زادگان حل شده و با توافق دو مدیر ارشد باشگاه همه چیز تمام شده است. ما شاید در داخل زمین حریف پرسپولیس باشیم اما بیرون از زمین نقاط مشترک زیادی با پرسپولیس داریم. هر دو متعلق به وزارت ورزش هستیم و اگر لازم باشد بیرون از زمین با هم کنار می‌آییم که به این مسئله می‌گویند توافق خاموش.» علی دایی سرمربی تیم نفت تهران هم درباره بازی امشب مقابل استقلال گفت: « تنها شرایطی که استقلال را از ما متمایز می‌کند، وقت بیشتر آنها برای آماده‌سازی بود. ما 3-4 هفته از سایر تیم‌ها عقب هستیم اما بازیکنان من در این 2 هفته عالی کار کردند و باید از آنها تشکر کنم. بازی سختی مقابل استقلال خواهیم داشت و برای 3 امتیاز به میدان می‌رویم.»

  برنامه بازی‌های روزدوشنبه
استقلال خوزستان- تراکتورسازی ساعت 18/ ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی تبریز
اف سی مشهد -ذوب آهن ساعت 18:15 / ورزشگاه ثامن مشهد
استقلال -نفت تهران ساعت 20:45/ ورزشگاه‌آزادی
صبای قم- صنعت نفت آبادان ساعت 20:45/ ورزشگاه یادگار امام(ره) قم
 

نظر شما