شناسهٔ خبر: 1418275 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ حريف کره‌اي با لگد صورتم را شکست و من با تکنيکم او را مي‌شکنم

در ورزش ايران يک افسانه داريم و آن هم افسانه خواهران قهرمان ووشو است افسانه‌اي جالب که از الهه شروع شد. الهه منصوريان اولين عضو خانواده منصوريان بود که نام خود را در ووشوي ايران مطرح کرد و به عنوان قهرماني آسيا و جهان رسيد.

صاحب‌خبر -

سعيده فتحي
در ورزش ايران يک افسانه داريم و آن هم افسانه خواهران قهرمان ووشو است افسانه‌اي جالب که از الهه شروع شد. الهه منصوريان اولين عضو خانواده منصوريان بود که نام خود را در ووشوي ايران مطرح کرد و به عنوان قهرماني آسيا و جهان رسيد.شهربانو منصوريان دومين خواهر بود که وارد ووشو شد و توانست قهرماني جهان خواهرش را تکرار کند.سهيلا منصوريان سومين فرد افسانه خواهران منصوريان در ووشوي ايران است که البته هنوز مانند ديگر خواهرانش موفق به مدال آوري در سطح جهاني نشده اما آينده خوبي دارد و مي‌تواند به افسانه سه خواهر مبارز در ووشوي ايران کمک کند! حالا اما در رقابت هاي آسيايي دو امبد اصلي کسب مدال از اين خانواده است. دو خواهر بزرگتر که قهرماني جهان را يدک مي‌کشند تا چند روز ديگر مدال به گردن خواهند انداخت اين را خيلي ها مي‌گويند حتي آنهايي که زياد از ووشو سر در نمي آورند و اين نشان از قدرت اين دو نفر است؛ قدرت افسانه خواهران قهرمان ووشو.
اتفاقي نادر و البته قشنگ است اينکه دو خواهر در قالب يک تيم ملي باشند و اميدي شوند براي يک ملت. اتفاقي که براي نخستين بار در ورزش بانوان رخ داده است. دو خواهري که براي رسيدن به تيم ملي ووشو از هفت خوان رستم گذشتند و از سميرم جايي در 160 كيلومتري جنوب غربي اصفهان آمدند و در اين ميان چه ها که نکشيدند، آسيب ديدند، مجروح شدند اما پا پس نکشيدند و در اين راه يار و ياور هم بودند تا توانستند بلندترين قله ها را فتح کنند. حالا اين دو خواهر در اينچئون به دنبال بهترين نتيجه هستند و مي‌خواهند کاري کنند کارستان. الهه در وزن منهاي ?? کيلوگرم در دور نخست به مصاف نماينده اندونزي رفت و در دو راند متوالي به پيروزي رسيد و حالا بايد در برابر نپال به ميدان رود.

شهربانو منصوريان: امروز فينالي زودرس با چيني ها دارم
در وزن منهاي ?? کيلوگرم هم شهربانو منصوريان امروز استارت خواهد زد استارتي سخت آنهم برابر يکي از بهترين‌ها که از چين آمده است. شهربانو مي‌گويد: تيم‌هاي چين‌ و ويتنام از حريفان اصلي ما محسوب مي‌شوند. آنها از شرايط آمادگي ما باخبر هستند و به همين دليل در اوزان 52 و 60 کيلوگرم بهترين‌هاي خود را به بازي‌هاي آسيايي اعزام خواهند کرد و اين کار ما را دشوار کرده است اما مطمئن باشيد غيرت يک زن ايراني بالاتر از اين است که بخواهد در مقابل حريفان خود در آسيا کم بگذارد. وي در پاسخ به اين سؤال که آيا قول کسب مدال در بازي‌هاي آسيايي اينچئون را مي‌دهد يا خير، گفت: با توجه به اينکه رنگ مدال طلا خيلي براي کاروان ورزش ايران مهم است به همين دليل قول کسب مدال طلا کار واقعا بسيار سختي است، اما قول مي‌دهم که خوش‌رنگ‌ترين مدال را کسب کنم و براي آن تمام تلاشم را خواهم کرد. اين را هم بدانيد که قطعاً به بهترين نتيجه فکر مي‌کنم چون شايد چهار سال ديگر عضو تيم ملي نباشم و نتوانم در بازي‌هاي آسيايي شرکت کنم. از سوي ديگر هم مي‌خواهم مدال بگيرم و خواهرم هم مدال بگيرد تا براي نخستين بار دو خواهر به صورت همزمان مدال بازي‌هاي آسيايي بگيرند و تاريخ‌ساز شوند. امروز با چين رقابت دارم و اين براي من يک فينال زودرس است. مطمئنم بازي قشنگي خواهد شد و براي آن هم خواهم جنگيد. شهربانو درباره حضور الهه خواهرش در تيم هم گفت: حضور خواهرم در کنار من خيلي از لحاظ روحي و رواني مي‌تواند براي کسب بهترين نتيجه کمک کند. اميدواريم که ما هر دو بتوانيم مدال کسب کنيم.

الهه منصوريان:براي انتقام آماده‌ام
درباره خانواده افسانه خواهران منصوريان هم بايد گفت سال هاست سايه پدري مهربان بر سرشان نيست و اين مادرشان است كه چهار فرزند دختر و تنها پسرش را به گفته خودش با خون دل بزرگ كرده و به اينجا رسانده است. اين دو خواهر راحت به اينجا نرسيده اند جايي که بهترين ها هستند براي همين هم الهه منصوريان همه افتخاراتش را مديون خدا، تلاشهاي بي وقفه خود، خواهر و مادرش مي داند. الهه در دوره گذشته بازي‌هاي آسيايي مدال برنز گرفت و اکنون با دومدال طلا و يک‌برنز جهان به يک مدعي براي چيني‌هايي که قدرت مطلق اين رشته در دنيا هستند، تبديل شده است. او در بازي هاي آسيايي اينچئون گام نخست را محکم برداشت و حالا بايد برابر نپال قرار بگيرد. صحبت هاي اين بانوي قهرمان ايران را در زير مي‌خوانيد.
90: رقابت اول برابر اندونزي را پيروز شدي اين بازي برايت چطور بود؟
نبرد خوبي بود حريفم کسي بود که سومي جهان را يدک مي‌کشيد. او در وزن 48 کيلوگرم رقابت مي‌کرد اما اين دوره به يک وزن بالاتر آمده است و در 52 کيلو رقابت مي‌کند. قدش کوتاه است اما بسيار سرعت بالايي دارد و براي همين هم بيشتر از فنون کشتي استفاده مي‌کرد تا امتياز بگيرد که خوشبختانه موفق هم نشد. از آنجايي که قد من بلند است درگيري زياد مي‌خورم که روي آن کار کرده بودم و اين حريف نتوانست از اين بابت به من ضربه بزند. در کل حريفم سرسخت بود اما بازي سنگيني برايم نبود تنها از 50 درصد توانم استفاده کردم و بقيه را ذخيره کردم براي بازي هاي مهم تر. بازي به بازي بهتر مي‌شوم و توانايي هايم را نشان مي‌دهم.
90: با نپال بازي داري اين حريف را چطور مي‌بيني؟
فکر نمي کنم رقيب سختي باشد و راحت برنده خواهم شد نمي خواهم توان زيادي بگذارم چراکه به احتمال زياد حريف بعدي ام کره جنوبي خواهد بود.
90: رقابت با کره جنوبي سخت است؟
بله بسيار هم سخت است آنها ميزبان هم هستند. فيليپين توانست هنگ کنگ را شکست دهد و بعد بايد در برابر کره قرار بگيرد که به نظر نمي رسد بتواند آن را شکست دهد و به احتمال زياد کره حريف من خواهد شد و اين يعني رقابت با چکيده اي از بهترين ها. مطمئنا بازي خوبي خواهد شد و اميدوارم اختلاف خوب باشد و داوران هم درست قضاوت کنند.
90: مگر امکان دارد داوران ناعادلانه قضاوت کنند؟
به هر حال اکثرا شاهد هستيم که داوران به سمت تيم هاي ميزبان غش مي‌کنند و وقتي سالن را پر از جمعيت مي‌بينند امکان دارد سوت هاي اشتباه هم بزنند که اميدوارم اين اتفاق رخ ندهد البته من قبلا برابر اين حريفم بازي کرده ام و توانستم پيروز شوم.
90: گويا اين حريف کره اي هماني است که باعث شد صورتت از 6 ناحيه بشکند؟
بله دقيقا همان بازيکن است و براي همين هم قصد دارم با تمام توانم بازي کنم و انتقامم را بگيرم.
90: قصد نداري جوري بزني که جايي از بدنش بشکند و تلافي کني؟
من با نتيجه پايان بازي او را مي‌شکنم جوانمردانه بازي مي‌کنم و با تکنيکم باعث شکسته شدنش مي‌شوم او کاري که با من کرد جوانمردانه نبود اما من نمي خواهم مثل او باشم و جور ديگري تلافي خواهم کرد.
90: سالن مسابقات مملو از کره‌اي‌ها است اين روي شما تاثيري نمي گذارد؟
من بازيکن باتجربه اي هستم و اصلا به اين چيزها فکر نمي کنم. بارها در چنين جوهايي حضور داشته ام در چين هم با حريف چيني ام برابر هوادارانش بازي کردم و پيروز شدم. براي همين استرس ندارم.
90: براي اين بازي هاي آسيايي چند وقت تمرين کردي؟
شش‌ماه است که به‌طور منظم در اردو هستيم و واقعا فشار سنگيني هم روي من و خواهرم است. سطح مسابقات بالاست و همه از ما انتظار مدال دارند.
90: فکر مي‌کني حالا بتوانيد اين انتظار را برآورده کنيد؟
هردو ما براي مدال طلا مي‌رويم. من با قاطعيت مي‌گويم وضعيتم از چهارسال قبل خيلي بهتر شده. چهارسال پيش در بازي‌هاي 2010 گوانگجو 18سالم بود و يک حريف معمولي براي رقباي آسيايي بودم اما الان قهرمان جهانم و تمام ووشوکاران دنيا مرا مي‌شناسند و يک مدعي و رقيب سرسخت براي آنها هستم ولي بايد بگويم مدال‌گرفتن در وزن پايين خيلي سخت است. اميدوارم فقط آن روز روزم باشد و قرعه خوبي داشته باشم. اگر 50درصد همين آمادگي‌اي که در حال حاضر دارم روز مسابقه داشته باشم، مدال طلا مال من است. ‌اي‌کاش خدا کمک کند و بتوانم اولين مدال سبک‌وزن ووشوي زنان ايران را در بازي‌هاي آسيايي بگيرم من و شهربانو با گرفتن مدال طلا مي‌خواهيم تاريخ ساز شويم..
90: قبلا با همه حريفانت در اين بازي‌ها مسابقه داده‌اي؟
رقباي اصلي من در اينچئون ووشوکاراني از چين، کره و ويتنام هستند که فقط تا حالا با حريف چيني که خيلي هم سرسخت است بازي نکرده‌ام. تا الان هربار که با حريفان کره‌اي و ويتنامي بازي کردم، آنها را برده‌ام اما به ‌هرحال نبايد ميزباني مسابقات را ناديده بگيرم و از رقيب کره‌اي غافل شوم. هرچه باشد جو سالن به نفع آنهاست. ضمن اينکه چين قدرت برتر ووشوي آسيا و جهان به هرکاري براي قهرماني دست مي‌زند و هميشه به نام‌آوري متوسل مي‌شود.
90: فکر مي‌کنيد بتوانيد در بخش تيمي قهرمان بازي‌هاي آسيايي شويد؟
قهرماني را نمي‌توانم قول بدهم چون واقعا کار سختي دارم ولي نايب‌قهرماني‌مان حتمي است.
90: شرايط شهربانو خواهرت چطور است؟
من و شهربانو در مسابقات جهاني سال گذشته هردو قهرمان جهان شديم. همه خيلي اميدوارند او هم در اينچئون مدال طلا بگيرد. شهربانو تا پيش از اين در وزن75‌کيلوگرم بود اما الان وزنش را خيلي پايين آورده و در 60‌کيلوگرم مسابقه مي‌هد. قدرت بدني شهربانو زياد است پايين‌آمدن وزنش به او کمک مي‌کند تا با سرعت بهتري ضربه بزند و به قهرماني برسد.
90: از پانگ، مربي چيني‌اي که داريد راضي هستيد؟
بله خيلي‌زياد. او خودش چيني است و به‌خوبي علم روز ووشو دنيا را مي‌شناسد. شش‌سال است که در ايران است و با ما کار مي‌کند. ضمن اينکه فارسي را هم خيلي خوب حرف مي‌زند و مشکلي با او نداريم. ما در بازي‌هاي آسيايي دوره گذشته با همين مربي جوان يک مدال طلا و برنز گرفتيم.
90: هدف بعدي‌ات چيست؟
راستش اينقدر استرس بازي‌هاي اينچئون را دارم که اصلا به اين موضوع فکر نکرده‌ام. فقط مي‌خواهم طلاي اين بازي‌ها را بگيرم بعد براي آينده‌ام برنامه‌ريزي کنم

نظر شما