شناسهٔ خبر: 13826659 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

صدای پای عید در پاکستان؛ کشور به خواب تعطیلات 10 روزه فرو رفت

ایرنا

صاحب‌خبر -

فردا سه شنبه به احتمال فراوان آخرین روز ماه مبارک رمضان در پاکستان است.
بسیاری از ساکنان پایتخت و شهرهای بزرگ پاکستان، این روزها برای رهایی از گرما و یا دید و بازدید با اقوام، به شهرستان ها و مناطق خوش آب و هوا و یا شهرها و روستاهای زادگاه خود سفر می کنند. شهر اسلام آباد امروز بسیار خلوت تر از روزهای قبل شده و مسافرت های عید آغاز شده است.
در چند روز گذشته بازار شب عید فطر در سراسر پاکستان روزهای پر رونقی داشته و امروز هم برخی از مراکز خرید همچنان به روی کسانی که تا امروز موفق به خرید کفش و لباس های نو و مایحتاج ایام عید نشده اند، باز است.
اینجا رایج است که می گویند قبل از فر رسیدن تعطیلات عید هر چیزی که لازم دارید تهیه کنید چون وقتی تعطیلات فرا برسد، کرکره مغازه ها و فروشگاه ها تا چند روز حتی بعد از عید فطر بالا نخواهد رفت.
این روزها که به دلیل موج تب و تاب عید و تعطیلات آن، فتیله تحولات داغ سیاسی در پاکستان پایین کشیده شده و شبکه های تلویزیونی و خبری این کشور بخش عمده ای از برنامه های خود را به موضوع عید فطر، پخش آگهی های بازرگانی مربوط به بازار شب عید و برنامه های شاد اختصاص داده اند.
روزنامه های این کشور هم مملو از آگهی های تجارتی ویژه عید فطر است.
تعطیلات عید فطر اما برای نیروهای امنیتی پاکستان مفهوم چندانی ندارد و دستگاه های امنیتی و انتظامی برای جلوگیری از هرگونه ناآرامی یا حملات تروریستی احتمالی درنقاط مختف این کشور در ایام عید، مثل همیشه باید درحال آماده باش بسر ببرند.
این روزها، جزو بهترین روزهای سال برای مردم پاکستان است. بعد از یک ماه روزه داری در شرایط آب و هوایی گرم و نه چند آسان این کشور به خصوص برای قشر کم درآمد، حالا همه خوشحال و شادمان منتظر اعلام رویت هلال ماه شوال هستند. فردا سه شنبه به احتمال فراوان آخرین روز ماه رمضان در پاکستان است.
تعطیلات عید فطر امسال در پاکستان اگرچه چهار روز اعلام شده اما عملا یکی دو روز قبل و یکی دو روز بعد از این ایام هم به آن اضافه می شود. عید فطر و عید قربان بزرگترین اعیاد مردم مسلمان پاکستان است و از شادترین روزهای این کشور محسوب می شود.
در صبح روز عید فطر، مردم برای اقامه نماز عید به مساجد می شتابند و نماز عید در این کشور بسیار باشکوه برگزار می شود. پرداخت فطریه هم جزو کارهایی است که مردم پاکستان در نخستین روز عید انجام می دهند.
دید و بازدید دوستان و اقوام و نیز رفتن به دیدن کسانی که در طول روزها یا ماه های گذشته عضوی از خانواده خود را از دست داده اند، یکی از آداب و رسوم عید فطر در پاکستان است.
آساق**1723

برچسب‌ها:

نظر شما