شناسهٔ خبر: 13685713 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خداحافظی اسطوره از بازی‌های ملی

مسی: آرژانتین برای من تمام شد

صاحب‌خبر -

دیدن اشک‌هایش بعد از چهارمین‌باری که در فینال ناکام مانده بود، نشان می‌داد این‌بار اتفاقی غیرمنتظره در حال رخ‌دادن است؛ لیونل مسی، اسطوره آرژانتینی دنیای فوتبال، امیدوار بود در فینال کوپا‌آمه‌ریکا که بامداد روز گذشته برگزار شد، به طلسم ناکامی‌هایش در تیم ملی آرژانتین پایان دهد و بالاخره برای یک بار هم که شده به همراه تیم بزرگسالان این کشور جام قهرمانی را بالای سر ببرد. او در راه رسیدن به اولین قهرمانی هم از هیچ کاری دریغ نکرد؛ هم خوب برای تیمش گل زد و هم اینکه ریش گذاشت (!) تا مگر قیافه جدید برایش خوش‌یمن باشد. با این حال تلاشش در طول مسابقه بی‌فایده بود و نتوانست دروازه شیلی را باز کند.
لئو که سال پیش در فینال کوپاآمه‌ریکا هم قهرمانی را به همین تیم شیلی داده بود، در ضربات پنالتی اولین ضربه را به هدر داد تا طلسم‌شدنش کامل شود؛ در نهایت هم شیلی در ضربات پنالتی 4 بر 2 برنده شد تا دو بار پی‌درپی جام قهرمانی کوپا را بالای سر ببرد و مانع از رسیدن جام به دستان مسی شود. «پولگا» (لقب مسی) که پیش از این دو بار به فینال کوپا و یک بار به فینال جام جهانی رسیده بود، امید داشت بعد از سه ناکامی بالاخره اولین جامش را با آرژانتین به دست آورد ولی نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه چشمان او بیش از هر زمان دیگری خیس شد تا تصمیم مهم‌تری هم برای آینده فوتبال ملی‌اش بگیرد.
خداحافظی مسی از بازی‌های ملی
تصمیم مسی شاید عجولانه باشد؛ البته این چیزی است که اطرافیانش در تیم ملی آرژانتین می‌گویند ولی خودش با قاطعیت حرف از خداحافظی می‌زند. او که اولین آرژانتینی‌ای بود که روبه‌روی خبرنگاران می‌ایستاد، خبر خداحافظی‌اش از تیم ملی را این‌طور اعلام کرد: «سخت است. الان لحظات سختی است برای آنالیز اتفاقی که افتاده ولی در رختکن خیلی با خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تیم ملی برای من تمام شد. این حسی است که الان دارم. این غم بزرگی است که دوباره برایم رخ داد. من پنالتی‌ام را که خیلی مهم بود، خراب کردم. فکر کنم این تصمیم برای همه خوب باشد. ما به رسیدن به فینال رضایت ندادیم و می‌خواستیم قهرمان شویم. خیلی تلاش کردم تا با آرژانتین قهرمان شوم ولی نشد. تا همین‌جا خیلی کوشش کردم. برایم خیلی دردناک است که با آرژانتین قهرمان نشده‌ام و با ناکامی در رسیدن به جام، از تیم ملی کنار می‌روم. این حیرت‌انگیز است ولی جام به ما نرسید. این اتفاق دوباره برای ما رخ داد و دوباره ضربات پنالتی! چهار فینال را برای آرژانتین برگزار کردم و در هر چهار‌ تا باختم که سه‌تای آنها متوالی بود. درست است؛ واقعا حیف است ولی باید این‌گونه شود. ما تلاشمان را کردیم. به‌ دنبال جام بودیم و این‌گونه شد». مسی البته در واکنش به این موضوع که ممکن است خداحافظی‌اش احساسی هم باشد، گفت: «تصمیمم قطعی است؛ این به نفع همه است. هم برای خودم و هم برای همه. خیلی‌ها این را آرزو می‌کردند».
آگوئرو و بقیه هم می‌روند؟
بعد از اعلام خداحافظی مسی در 29 سالگی از تیم ملی آرژانتین، تعدادی دیگر از بازیکنان این تیم هم در صحبت‌هایشان به خداحافظی از تیم ملی اشاره کردند؛ آگوئرو یکی از این بازیکنان است که بعد از صحبت‌های مسی گفت این تصمیمی است که خیلی از ملی‌پوشان به آن فکر می‌کنند: «احتمالا مسی تنها بازیکنی نخواهد بود که تیم ملی را ترک می‌کند. ما، برخی از بازیکنان به این فکر می‌کنیم که دیگر ادامه ندهیم». به غیر از آگوئرو به نظر می‌رسد ماسچرانو هم دیگر بازیکنی از نسل فعلی فوتبال آرژانتین است که قصد دارد از عرصه ملی خداحافظی کند. البته تاتا مارتینو سرمربی آلبی‌سلسته (لقب آرژانتین) چنین موضوعی را رد می‌کند: «ما برای چندمین‌بار است که در فینال ناکام مانده‌ایم ولی این‌طور نیست که ناامید شویم. با شناختی که من از آرژانتینی‌ها دارم، دوباره بلند می‌شویم و برای قهرمانی حرکت می‌کنیم». تاتا در ادامه درباره خداحافظی بازیکنان آرژانتین از تیم ملی هم گفت: «فکر نمی‌کنم کسی واقعا تصمیم داشته باشد چنین کاری کند».
کمپین برای بقای مسی در تیم ملی
هم‌زمان با انتشار این خبر که حسابی قهرمانی شیلی در کوپاآمه‌ریکا را تحت تأثیر قرار داد، عده‌ای از هواداران تیم ملی آرژانتین با به‌راه‌انداختن کمپینی تحت عنوان «لئو نرو» از مسی خواسته‌‌اند در تصمیمش مبنی بر ترک تیم ملی آرژانتین، تجدیدنظر کند. این کمپین در شرایطی شکل گرفته که مسی همواره از سوی عده بسیاری از هواداران آرژانتینی محکوم به کم‌کاری شده؛ اینکه برای آرژانتین مایه نمی‌گذارد و در عوض بهترین بازی‌هایش را برای باشگاهش بارسلونا انجام می‌دهد.
آمار مسی در دوران حرفه‌ای‌اش
مسی در 29سالگی حالا با 55 گل عنوان برترین گل‌زن فوتبال ملی آرژانتین را یدک می‌کشد. او بعد از انجام 113 بازی ملی و 11 سال پوشیدن پیراهن آلبی‌سلسته و حضور در چهار دوره کوپا آمه‌ریکا و سه دوره جام جهانی، تصمیم به خداحافظی از فوتبال ملی گرفته است. مسی پنج بار توپ طلا را برده و عنوان برترین گل‌زن باشگاه بارسلونا و لالیگا را یدک می‌کشد (با 453 گل با پیراهن بارسلونا و زدن 312 گل در رقابت‌های لالیگا) و در ویترین افتخاراتش، هشت قهرمانی در لالیگا و چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را می‌بیند و تا اینجا 28 جام با بارسا فتح کرده است.

نظر شما