شناسهٔ خبر: 13656672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قدس فراموش نمی‌شود/ مجتبی رحماندوست در گفتگو با تسنیم:

امام خمینی مسئله فلسطین را از رفتن به بایگانی تاریخ نجات داد

R36445/P36447

امام خمینی(ره) معنای واقعی فلسطین و موضوع آن را از اینکه به محاق فراموشی سپرده شود و به بایگانی تاریخ بپیوندد نجات داد.

صاحب‌خبر -

«مجتبی رحماندوست»، رئیس فراکسیون فلسطین در مجلس نهم در مصاحبه با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با بیان زیاده خواهی‌ها و زورگویی‌های غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: الآن شاهد این هستیم کشورهای شیطانی بزرگ مثل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن‌قدر پررو شده‌اند و بعضاً به زبان هم می‌آوردند که اگر ایران می‌خواهد هر اقدامی انجام دهد، اول باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در مورد کشورهای کوچک و ضعیف این را پیشنهاد نمی‌کنند بلکه اجرا می‌کنند. اعمال قدرت و زور می‌کنند: شما اول باید با این کنار بیایید، رضایت‌نامه از بزرگترتان یعنی رژیم صهیونیستی بیاورید، تا ما در سایر امور با شما مماشات کنیم و تعامل داشته باشیم.

تأثیر اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام(ره)

رحماندوست در مورد تأثیر اعلام روز قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره) گفت: از زمانی که امام روز جهانی قدس را اعلام و اسرائیل را غده‌ای سرطانی معرفی کرد که باید از روی کره زمین محو شود و پس از آن ایران این‌قدر صریح در مقابل رژیم صهیونیستی جبهه‌گیری کرد آنها عقب نشینی کرده‌اند. اینکه می‌گویند که اقدامات ما در مسئله‌ای مثل  توان موشکی را به رضایت رژیم صهیونیستی موکول می‌کنند این عقب نشینی آنها است. حالا اگر اینها نبود چه می‌شد؟ طبعاً خاورمیانه بزرگ انجام می‌شد.

آمریکایی‌ها در پی خاورمیانه بزرگ به‌ریاست رژیم صهیونیستی

خاورمیانه بزرگ یعنی تمام کشورهای منطقه براساس مذاهب و قومیتشان به کشورهای کوچکی تقسیم شوند. آن‌گاه پاسبان و دزد سرگردنه منطقه هم رژیم صهیونیستی باشد. آنها رسماً در زمان بوش، طرحشان را منتشر کردند، خاورمیانه بزرگ یعنی کشورهای کوچک زیادی در غرب آسیا به‌رهبری رژیم صهیونیستی. همچنان که دیدیم در عمل اتحادیه عرب به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داد که با نظر آنها سوریه را از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خارج کنند، این در زمانی است که این‌همه اقدام در مقابله با رژیم صهیونیستی انجام شده است حال فرض کنید اگر امام این کار را انجام نمی‌داد چه می‌شد؟

تلاش صهیونیست‌ها برای داخلی جلوه‌دادن مسئله فلسطین

روی دیگر سکه این است که ما بر اساس شناختی که پیدا کردیم می‌دانیم که صهیونیست‌ها تلاش کردند مبارزه فلسطینی‌ها را در داخل فلسطین اعم از غزه و کرانه باختری و مناطق 1948 به‌عنوان یک حرکت آنارشیستی تلقی کنند که توسط یک عده تروریست که با رژیم قانونی حاکم بر فلسطین اشغالی یعنی رژیم صهیونیستی می‌جنگند صورت می‌گیرد. به کشورهای دیگر هم بگویند مسائل داخلی‌شان به دیگران ربطی ندارد، می‌گویند: یک عده ناراضی در داخل هستند به دیگران هم ربطی ندارد، خودمان حسابشان را می‌رسیم.

امام فلسطین را جهانی کرد

کاری که امام(ره) کرد این بود که این مسئله را از بودن به‌عنوان یک مسئله داخلی یک کشور در آورد و به یک مسئله بین المللی و منطقه‌ای تبدیلش کرد. مقام معظم رهبری نیز که پیروی از امام دارند، فرمودند: ما از هر حرکت ضدصهیونیستی در هرجای عالم حمایت می‌کنیم. این حمایت هم نه اینکه فقط تأییدشان کنیم بلکه یعنی حمایت عملی.

مسئله اول جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان

موضوع فلسطین ــ که می‌توان گفت رکورددار طولانی‌ترین چالش بین المللی و سیاسی مطرح جهان است ــ زیرا از قبل از 1948 که رژیم صهیونیستی تأسیس و از سوی سازمان ملل و جامعه ملل آن‌وقت به رسمیت شناخته شود، این چالش سیاسی شروع شده و الآن حدود  80 ــ 70 سال ادامه پیدا کرده است. در این مدت همواره صهیونیست‌ها، تلاش کردند مسئله را کوچک جلوه دهند، لذا هرگاه حرفی یا حرکتی ضد حاکمیت صهیونیست‌ها انجام می‌شود فریاد می‌زنند که "در مسائل داخلی ما دخالت می‌کنند". امام این مسئله را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کرد، و نه‌تنها مسئله اول جهان اسلام بلکه مسئله اول آزادی‌خواهان و عدالت‌خواهان جهان. از این نظر می‌توان گفت به‌معنای واقعی فلسطین و موضوع آن را از اینکه به محاق فراموشی سپرده شود و به بایگانی تاریخ بپیوندد نجات داد.

تکنیک‌های امام در انتخاب روز جهانی قدس

کارشناس ارشد مسائل فلسطین در مورد ذکاوت و تیزبینی حضرت امام با تفسیر اقدام زیرکانه حضرت امام در اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تکنیک‌های حضرت امام را در این انتخاب، در چند بخش توصیف کرد:

انتخاب ماه مبارک رمضان

اول اینکه روز قدس را در ماه مبارک رمضان قرار داد. در ماه رمضان انرژی ایمانی و دینی مردم که اصلی‌ترین مؤلفه مبارزه با شیطان است قوی‌تر است مثل جنگ بدر است.

انتخاب یک روز ثابت

دوم اینکه یک روز ثابت را در تمام دنیا قرار داد. امام نگفتند مثلاً 24 یا 25 رمضان. چون شروع ماه رمضان در کشورهای مختلف متفاوت است، آن‌گاه روزهای مختلفی روز قدس می‌شد اگر این‌گونه انتخاب می‌کرد، امام گفت جمعه آخر ماه رمضان، جمعه آخر در تمام دنیا ثابت است، هر کشوری یک روز زودتر یا دیرتر هم ماه رمضان شده باشد در تمام کشورها جمعه آخر یکی است، استثنائاً ممکن است روز جمعه آخرین روز ماه مبارک باشد و در یک کشور عید فطر و در کشور دیگری ماه رمضان باشد اما این مورد طی این سالها بسیار ناچیز بوده است. امام از همان نخستین ماه مبارک رمضان که پس از انقلاب سال 57 بود روز قدس را اعلام کرد.

انتخاب قدس

نکته بعد اینکه امام دست گذاشت روی قدس که هم ریشه تاریخی دارد هم برای مسلمانان به‌عنوان قبله اول مقدس است، و هم برای یهودیان و مسیحیان یعنی دست گذاشت روی انگیزه‌های دینی و تاریخی مردم. موضوع قدس نقطه عطف و اوج مسئله فلسطین است، یعنی هم مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان روی آن حداکثر حساسیت را دارند، هم صهیونیست‌ها که می‌گویند قدس پایتختشان است. وقتی آمریکایی‌ها می‌گویند "ما قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت صهیونیست‌ها به رسمیت می‌شناسیم" یعنی اینکه روی آن حساسیت شدید دارند و درصدد تخریب آن هستند، تونل‌های زیر مسجد الاقصی را حفر می‌کنند و در صدد بنای هیکل مزعوم و گمانی خویش هستند و هم اینکه از این طرف برای ما مسلمانان اهمیت زیادی دارد. هیچ کدام از نوار غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های 1948 ظرفیت و پتانسیل قدس را ندارند. امام دست گذاشت روی یک نقطه حساس و مهمی که هیچ‌گاه ارزشش از بین نخواهد رفت، در آینده تاریخ هم باقی خواهد بود، سرزمینی است که از نگاه مسیحیان هم مقدس است. مسیحیان هم نسبت به فلسطین اشغالی و طبعاً قدس حساسیت دارند. امام به‌گونه‌ای برخورد کرد و یک تکلیف کرد این کار را، اعلام کرد روز اسلام است روز مستضعفین است و اهمیت و عظمت آن را مطرح کرد که این روز در تاریخ کشور ما بعد از گذشت 27 سال از ارتحال امام باقی مانده است.

دبیرکل اسبق جمعیت دفاع از ملت فلسطین در مورد انتفاضه سوم فلسطین و اقدامات مزدورانه برخی کشورهای عربی گفت: متأسفانه شاهد دو روی سکه هستیم؛ از سوی جوانان و آزادی‌خواهان اهمیت بیشتر مبارزه و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها به‌عنوان یک برگ برنده و نقطه درخشان در تاریخ فلسطین دارد بروز و ظهور پیدا می‌کند که نمونه بارز آن همین انتفاضه 10 ماه گذشته است. مسئله دیگر شدت سازشکاری حکومت خودگردان و مزدوری ابومازن برای رژیم صهیونیستی شدن است.

روی سوم مسئله

شاید بتوان گفت روی سومی هم هست که آمریکا و اروپایی‌ها و قدرت‌های شیطانی می‌گویند "هر که می‌خواهد با ما صحبت کند اول باید نسبت به اسرائیل ادای احترام کند تا ما با آنها حرف بزنیم."، یعنی اصلاً جزو اصول لایتغیرشان حفظ امنیت و احترام و جایگاه رژیم صهیونیستی است و متأسفانه در این مورد موفق هم شدند، الآن علناً کشورهای با حکومت‌های مزدوری مثل عربستان سعودی و ترکیه دیگر روابطشان مخفی نیست، علناً دارند ارتباط برقرار می‌کنند، تا آنچه را آمریکایی‌ها می‌خواستند اول رژیم صهیونیستی را بالای سرشان بنشانند تا بعداً آنها تحویلشان بگیرند عملاً دارد درمورد تعدادی از کشورهای اسلامی محقق می‌شود، این شدت فاجعه است و تنها درمان آن هم ادامه انتفاضه و مقاومت و تسلیح کرانه باختری و از درون سرزمین‌های 1948 ولو با سنگ و چاقو است.

رحماندوست در پایان گفت: الحمدلله در ماه‌های اخیر شاهد ساخت سلاح توسط فلسطینیان حتی در مناطق 1948 هستیم، که این حرکت اخیر که چهار صهیونیست را به جهنم فرستاد و تعدادی را مجروح کرد با سلاح گرم بود که ساخته دست فلسطینیان در سرزمین‌های 1948 بود، این دو سه نکته امیدوار کننده است.

انتهای پیام/*

نظر شما