شناسهٔ خبر: 13635881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

خدمات متقابل سعودی - صهیونیستی/ مسیر پترودلارها به تل‎آویو ختم می‎شود

یک سایت فلسطینی در گزارشی نوشت: پیش از سال 2011 مقامات سعودی از طریق یک طرف سوم، میلیاردها دلار نفتی تقدیم تل آویو می‎کردند و علاوه بر آن خدمات جاسوسی متعددی به اسرائیل ارائه می‎کردند که البته پس از این سالها شاهد توسعه و تقویت این روابط بوده‎ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از سایت فلسطینی المنار، قبل از سال 2011 براساس برآورد منابع موثق مقامات سعودی بیش از 15 میلیارد دلار به اسرائیل کمک ارائه کرده‎اند که از طریق طرف سوم که همان کشور فرانسه بود به صورت محرمانه برای هزینه‎های بخش نظامی اسرائیل ارائه شده است.

بر این اساس، ریاض در سال 2006 فقط دو میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی برای حمایت از آنها در جنگ علیه حزب الله لبنان ارائه کرده و در جریان همین جنگ نیز "بندر بن سلطان" رئیس وقت سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی به فلسطین اشغالی سفر کرده و با "ایهود اولمرت" نخست وزیر آن زمان رژیم صهیونیستی در قدس دیدار کرده است.

همچنین در برهه زمانی پس از سال 2011 مقامات سعودی خدمات، امتیازات و کمک‎های مالی هنگفتی به اسرائیل برای جلوگیری از امضای توافق هسته‎ای داشتند که در همین راستا تل آویو تلاش کرد با همدستی ریاض و پاریس دولت آمریکا را به آغاز جنگ علیه ایران تحریک کند. البته با امضای توافق هسته‎ای  ترویکا سعودی، صهیونیستی، فرانسوی از تحقق اهدافش ناکام ماند اما پس از آن بلافاصله وارد تنش آفرینی در صحنه سوریه با حمایت از گروههای تروریستی کردند که با ائتلاف اعلام نشده‎ای به رهبری آمریکا و مشارکت کشورهای نظیر قطر و امارات نیز همراه شد.

به گزارش سایت المنار، مقامات سعودی به طور ویژه شرکت‎هایی را با فعالیت‎های اقتصادی و سرمایه گذاری در اسرائیل مدیریت کرده و به ویژه توسعه بخش گردشگری رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود قرار داده‎اند. همچنین عربستان سعودی برخی تولیدات غذایی و تجهیزات امنیتی خود را از اسرائیل تامین می‎کند.

همچنین ریاض طی سالهای اخیر خدمات بزرگی به اسرائیل در عرصه منطقه‎ای داشته است و تلاش کرده به جای اسرائیل، ایران را نزد کشورهای عربی به عنوان دشمن اصلی قرار دهد. مقامات سعودی همچنین کشورهای عرب منطقه را به توسعه روابط با اسرائیل ترغیب کرده و در انتظار فرصت مناسبی برای علنی کردن روابط خود با اسرائیل هستند.

در همین راستا ریاض طی ماههای اخیر به طور ویژه تمرکز خود را بر حل منازعات فلسطینی و اسرائیلی به روش مدنظر تل آویو متمرکز کرده و امید دارد از رهگذر آن دروازه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل گشوده شده و مسئله فلسطین نیز به تدریج به بوته فراموشی سپرده شود.

تمام/م.ت/28

نظر شما