شناسهٔ خبر: 13556513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دیدگاه مردم درباره نمایشگاه قرآن مشهد/ کمبود تبلیغات شهری؛ مهم‌ترین ضعف

گروه فعالیت‌های قرآنی: بازدیدکنندگان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در حالی 31 خردادماه، همزمان با ششمین روز برپایی آن، از این نمایشگاه بازدید می‌کردند که ضمن ارائه نظرات مختلف در مورد کمیت و کیفیت آن، از افت سطح نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل، اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه قرآن، عدم ارائه کتب قرآنی و ... گلایه داشتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، ششمین روز برپایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مصادف با 31 خردادماه و شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) جمعیت نسبتا خوبی در مقایسه با روزهای نخستین آغاز به کار این دوره در نمايشگاه حضور يافتند.
بنابر این گزارش، از طرفی به نظر می‌رسد طیف مخاطبان بازدیدکننده نیز تنوع بیشتری پیدا کرده است. به گونه‌ای که روزهای نخستین کمتر شاهد حضور مسئولان و فعالان قرآنی مطرح بودیم و به مرور این حضور پررنگ‌تر می‌شود.
در واقع این امر جای بسی امیدواری دارد که حداقل دیده‌شدن نمایشگاه قرآن چه از دید مردم و چه مسئولان و فعالان قرآنی فرصتی برای به بوته نقد و بررسی گذاشتن بیشتر و عمیق‌تر این رخداد بزرگ قرآنی در مشهد است.
به هر حال برای آگاهی از چگونگی کیفیت و کمیت نمایشگاه یازدهم قرآن مشهد به سراغ مردم به عنوان بازدیدکنندگان و مخاطبان اصلی رفتیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم تا انتقال‌دهنده خواسته‌هایشان باشیم.
در ابتدا پای صحبت‌های ریحانه پناهی که به همراه خانواده‌اش در نمایشگاه حضور یافته است، می‌نشینیم. وی نمایشگاه امسال را عاری از هرگونه نقطه‌ضعفی عنوان می‌کند و بخش کودک را نقطه قوت این نمایشگاه می‌داند.
حجت‌الاسلام مجتبی اسکندری نیز که به همراه پسر نوجوانش به نمایشگاه آمده است در رابطه با نقاط قوت و ضعف نمایشگاه امسال عنوان کرد: در جانمايی و چينش غرفه‌ها هیچ نظمی مشاهده نمی‌شود.
غرفه‌های کودک؛ نقطه قوت نمایشگاه
این مخاطب نمایشگاه، غرفه‌های کودک را به‌ عنوان نقطه قوت این نمایشگاه دانست و ابراز کرد: در بخش کودکان نمایشگاه قرآن مشهد امسال بسیار قدرتمند عمل کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه توقعی از نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد دارد، گفت: زمانی که این نمایشگاه عنوان بین‌المللی را به دنبال خود یدک می‌کشد باید از همه لحاظ بین‌المللی باشد و آخرین منشورات فرهنگی قرآن در نمایشگاه نمود داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ برشور راهنمایی برای اطلاع‌رسانی بازدیدکننده در اختیار وی قرار نمی‌گرفت و برای پیدا کردن غرفه موردنظر باید تمام نمایشگاه را با سردرگمی دور می‌زدیم.
عرضه محدود کتب قرآنی
مریم حسین‌زاده که تنها به نمایشگاه قرآن و عترت مشهد آمده، معتقد است فروش قرآن در این نمایشگاه کم است به گونه‌ای كه فروش کتب قرآنی تنها محدود به کتاب‌فروشی‌های بیرون از فضای سالن‌های نمایشگاه شده است.
وی تصریح کرد: وجود کتاب‌های قرآنی و مطالب مرتبط با قرآن باید بیشتر باشد، این موضوع بدیهی است که وقتی ما به نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد می‌آیيم بايد کتاب‌های قرآنی آن بیشتر باشد.
حضور بیش از اندازه غرفه‌های بخش کودکان
حسین‌زاده به حضور بیش از اندازه بخش کودک اشاره کرد و اظهار کرد:‌ یک تالار بزرگ علاوه بر غرفه‌های متفرقه به بازی کودکان و اسباب‌بازی اختصاص‌یافته است که این نقطه‌ ضعف نمایشگاه امسال به شمار می‌رود.
فاطمه آزموده، دانشجوی حسابداری برای اولین بار به نمایشگاه قرآن مشهد آمده است لذا کمی هیجان‌زده بود، با این‌وجود در خصوص نمایشگاه عنوان کرد: بخش هنری نمایشگاه من را به خود جذب کرد اما بیشتر از اینکه مفهوم قرآن را بیان کنند، جنبه تبلیغی داشتند.
وی ادامه داد: من توقع داشتم در این نمایشگاه پوشاک اسلامی به نمایش گذاشته شود، این در حالی بود که غرفه‌های پوشاک این مشکل را برطرف نمی‌کرد.
در ادامه گفت‌وگو با مردم، یک هنرمند مشهدی در رابطه با نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد عنوان کرد: برپایی خود این نمایشگاه از جمله نقاط قوت آن است زیرا در بسیاری از مراکز استان‌ها چنین نمایشگاهی برگزار نمی‌شود اما نقطه‌ضعف دوره یازدهم این است که نسبت به سال گذشته خیلی ضعیف‌تر است.
نمایشگاه قرآن صرف نوشتن یک آیه نباشد
وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد قرار است تمامیت جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارد، ابراز کرد: باید در کل نمایشگاه پیام قرآن را به نمایش گذاشت و صرف اینکه یک آیه نوشته شود، کافی نیست.
وی با اشاره به بازدید خود از غرفه عترت گفت: در این غرفه من چیزی جز چند نام مؤسسه و مرکز ندیدم، چرا در کنار این اسامی ما حدیث یا معرفی ائمه(ع) نداریم. من حتی غرفه اوقاف را هم‌ مشاهده کردم اما حتی یک حدیث از امام رضا(ع) که ولی‌نعمت ماست، نوشته‌ نشده بود.
فاطمه کریمی، خانه‌دار است. او به همراه خواهر و دو فرزند خردسالش برای بازدید آمده است؛ به نظر او نقطه ضعف نمایشگاه کم بودن تبلیغات اطلاع‌رسانی نمایشگاه در سطح شهر است.
اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه قرآنی
محسن عباسپور، لیسانس معارف نیز در رابطه با نمایشگاه قرآن مشهد، عنوان کرد: حیف است با این همه انرژی که غرفه‌داران برای چینش و ارائه محصولات صرف کرده‌اند، عده معدودی بهره‌مند شوند زیرا اطلاع‌رسانی در سطح شهر کم بود.
وی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد را مانعی سخت در مقابله با تهاجم فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: اگر این نمایشگاه به‌صورت فصلی برگزار شود، خیلی بهتر می‌تواند بین جوانان تأثیرگذار باشد.
عباسپور ساعت برپایی نمایشگاه را زمان نامناسبی دانست و گفت: به همراه خانواده‌ برای اینکه به نمایشگاه برسیم مجبور شدیم افطار را بیرون و در نمایشگاه بخوریم تا بتوانیم تمام نمایشگاه را بازدید کرده و از آثار آن بهره‌مند شویم.
صحبت با بازدیدکنندگان و شنیدن نظرات آن‌ها جزئیات بیشتری از کیفیت و کمیت نمایشگاه قرآن و عترت مشهد را برای همگان روشن می‌کند. عدم عرضه مناسب قرآن کریم برای مخاطبان، تبدیل بیشتر غرفه‌های کودکان به انجام نقاشی، بازی و طراحی بر روی چهره، زمان نامناسب برپایی و ضعف و غربت عترت  در نمایشگاه یازدهم از جمله ضعف‌های موردنظر مخاطبان بود.
بدون شک توجه به این نکات مطرح شده توسط مردم به عنوان مخاطبان اصلی نمایشگاه بر بهبود سطح این نمایشگاه‌ها در سال‌های بعد می‌افزاید.