به گزارش
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی «قرآن در شعر فارسی» اثر دکتر اسماعیل آذر، نویسنده، پژوهشگر و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، شامگاه یکشنبه 30 خردادماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر اسماعیل آذر در سالن سرای اهل قلم بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
آذر در این آیین اظهار کرد: در این مجموعه اشعار بیش از 400 شاعر از رودکی تا امروز که شعرشان براساس محتوای قرآن شکل گرفته با تلاش گروهی 30 نفره جمعآوری شده است.
وی با بیان اینکه شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سرودهاند، افزود: مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری از دیگر شعرای نامدار ایرانی به دفعات در اشعارشان به آیات قرآن تأسی داشتهاند. هیچ کس نمیتواند در مقام هنر شاعر را به جبر وادارد، ولی شاعران در طول تاریخ با رغبت به قرآن روی آوردهاند.
نویسنده «قرآن در شعر پارسی» ادامه داد: شاعران روس مانند الکساندر پوشکین نیز شاید بیش از 60 درصد از شعرهای دیوانش از قرآن گرفته شده است. حتی شاگردان وی نیز بارها در آثارشان به قرآن رجوع کردهاند که شرح آن را به تفصیل در مقدمه جلد نخست آوردهام.
این پژوهشگر زبان و ادب فارسی گفت: از سعدی در میان شاعران، شریعتمدارتر نداریم. وی شریعتمدارترین شاعر در طول تاریخ زبان فارسی است. در «بوستان» و تمامی آثار او لحظه به لحظه سایه قرآن را میبینیم. فردوسی هم بیش از یک هزار و 400 بار از قرآن در شعرش بهره گرفته است. اشعار حافظ نیز ترجمان آیات قرآن کریم است.
وی در ادامه عنوان کرد: در ادبیات جهان نیز با آن که قرآن نمیدانند ولی چون سخن از فطرت است، انگار قرآن را ترجمه کردهاند. براساس مثنوی مولانا، انسان موجودی محدود است که از این محدودیت رنج میبرد و نمیداند چگونه چارچوب و دیوار این محدودیت را بشکند. مولوی در اثرش انسان محدود را «مضاف الیه» نامحدود کرد.
آذر در ادامه نمونههای زیبا و پرمعنایی از تطابق اشعار شعرای نامدار ایرانی با آیات قرآن کریم را برای حاضران بیان کرد.
∎
آذر در این آیین اظهار کرد: در این مجموعه اشعار بیش از 400 شاعر از رودکی تا امروز که شعرشان براساس محتوای قرآن شکل گرفته با تلاش گروهی 30 نفره جمعآوری شده است.
وی با بیان اینکه شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سرودهاند، افزود: مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری از دیگر شعرای نامدار ایرانی به دفعات در اشعارشان به آیات قرآن تأسی داشتهاند. هیچ کس نمیتواند در مقام هنر شاعر را به جبر وادارد، ولی شاعران در طول تاریخ با رغبت به قرآن روی آوردهاند.
نویسنده «قرآن در شعر پارسی» ادامه داد: شاعران روس مانند الکساندر پوشکین نیز شاید بیش از 60 درصد از شعرهای دیوانش از قرآن گرفته شده است. حتی شاگردان وی نیز بارها در آثارشان به قرآن رجوع کردهاند که شرح آن را به تفصیل در مقدمه جلد نخست آوردهام.
این پژوهشگر زبان و ادب فارسی گفت: از سعدی در میان شاعران، شریعتمدارتر نداریم. وی شریعتمدارترین شاعر در طول تاریخ زبان فارسی است. در «بوستان» و تمامی آثار او لحظه به لحظه سایه قرآن را میبینیم. فردوسی هم بیش از یک هزار و 400 بار از قرآن در شعرش بهره گرفته است. اشعار حافظ نیز ترجمان آیات قرآن کریم است.
وی در ادامه عنوان کرد: در ادبیات جهان نیز با آن که قرآن نمیدانند ولی چون سخن از فطرت است، انگار قرآن را ترجمه کردهاند. براساس مثنوی مولانا، انسان موجودی محدود است که از این محدودیت رنج میبرد و نمیداند چگونه چارچوب و دیوار این محدودیت را بشکند. مولوی در اثرش انسان محدود را «مضاف الیه» نامحدود کرد.
آذر در ادامه نمونههای زیبا و پرمعنایی از تطابق اشعار شعرای نامدار ایرانی با آیات قرآن کریم را برای حاضران بیان کرد.