شناسهٔ خبر: 13503763 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ارجاعی عنوان کرد:

تفاوت معنایی مفهوم عفاف با حجاب/ خانه تشکل‌های عفاف و حجاب تشکیل می‌شود

گروه اندیشه: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با تأکید بر تفاوت مفهومی واژه عفاف و حجاب اظهار کرد: این حجاب است که در جامعه کمرنگ شده نه عفاف زیرا اگر عفاف در جامعه کمرنگ شده بود اثری از جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عبدالله ارجاعی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در نشست هم‌اندیشی عفاف و حجاب با رویکرد شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکار که شامگاه گذشته، 29 خردادماه در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، از ضرورت پرداختن عمیق‌تر به مفهوم عفاف و حجاب سخن گفت و افزود: بسیاری از اوقات ما این دو کلمه که از لحاظ معنایی با یکدیگر متفاوت هستند را به صورت مترادف به کار می‌بریم.
تفاوت معنایی عفاف با حجاب/ حجاب یکی از مصادیق عفاف است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی ادامه داد: این درحالی است که عفت را پرهیزکاری یا پاکدامنی تعریف کرده‌اند اما حجاب در بالاترین مرحله خود یکی از مصادیق عفاف به شمار می‌رود لذا باید بین این دو مفهوم تمایز قائل شویم.
وی با تأکید بر اینکه ما در وهله نخست نیاز به ایجاد یک گفتمان مشترک بین خودمان داریم، ابراز کرد: تشکیل و ادامه چنین جلساتی در هم‌افزایی و دستیابی به یک گفتمان مشترک بسیار راهگشا خواهد بود.
اگر عفاف در جامعه کمرنگ شده بود اثری از جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند
ارجاعی در ادامه سخنانش، علل کمرنگ شدن عفاف در جامعه را اینگونه برشمرد: اول اینکه این حجاب است که کمرنگ شده نه عفاف. دوم، آیا واقعیت جامعه اسلامی ما همین بانوان بدحجابی هستند که در جامعه دیده می‌شوند که در پاسخ باید گفت اگر اینطور بود و عفاف کمرنگ شده بود اکنون دیگر اثری از جمهوری اسلامی باقی نمانده بود.
وی همچنین اضافه کرد: بله حجاب در بانوانی که تمایل به حضور در برخی محافل دارند، کمرنگ شده است اما این افراد تنها بخشی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند نه همه آن را.
پرهیز از خط کشی بدحجاب و بی‌حجاب در جامعه
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با طرح این پرسش که استراتژی ما در نحوه مقابله با این افراد چه باید باشد، اذعان کرد: به دنبال خط کش گذاشتن در جامعه به عنوان بدحجاب و بی‌حجاب نباشیم. همین افرادی که ظاهرشان اینگونه است چه بسا در مباحث معنوی از بسیاری از افراد ظاهرالصلاح جلوتر باشند لذا نوع نگاه به این افراد بسیار مهم است؛ حال باید دید چرا حجاب در همین قشر خاص و محدود کمرنگ شده است.
وی اضافه کرد: ما در ارائه لباس‌های فاخر و جذاب دچار ضعف هستیم. همچنین گاهی مداخلات محیطی و اجتماعی‌مان کم است چرا که اثرگذاری بر روی این افراد، همراهی گام به گام و طولانی‌مدت را می‌طلبد.
ضعف برنامه‌های مبتنی بر آمایش سرزمین
ارجاعی با اشاره به این مطلب که کمبود برنامه‌های مبتنی بر آمایش سرزمین از دیگر ضعف‌هایی است که با آن مواجهیم، ابراز کرد: به عنوان نمونه برای دو نقطه متفاوت از شهر یک نوع سخنرانی و کار فرهنگی ارائه می‌دهیم. همینطور، مقطعی بودن برنامه‌ها، گسترش فضای رسانه‌ای، تغییرات سبک زندگی و گرایش گسترده و به سبک‌ها و مدهای نابه‌هنجار از چالش‌های دیگری است که پیش روی ما قرار دارد.
وی در ادامه رشد و نفوذ صنایع فرهنگی نابه‌هنجار که گسترش کالاهای فرهنگی نابه‌هنجار را به دنبال دارد، عدم ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و عدم همکاری‌های هم‌جهت و نبود مکانیزم‌های تشویقی را از دیگر خلأهای موجود در حوزه عفاف و حجاب عنوان کرد و افزود: پیامبر ما که رحمةللعالمین بود، بشیرا و نذیرا بود اما امروز یک عده‌ای در جامعه نذیرا و نذیرا شدند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در همین راستا اضافه کرد: حدود دهه 70 با حضور محمدحسین طباطبایی در رسانه ملی یک کار تشویقی بسیار خوب را در رسانه کلید زدیم که امروز پس از سال‌ها هنوز از نتایج این برخورد تشویقی منتفع می‌شویم.
تشکیل خانه تشکل‌های عفاف و حجاب و رسیدن به گفتمان مشترک
وی در ادامه تعمیق شناخت و توسعه باورمندی نسبت به عفاف و توسعه و بهبود روش‌های تبلیغ و بهره‌گیری از قول لیّن در ترویج این فرهنگ را پیشنهاد داد و اعلام آمادگی کرد که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در جهت تشکیل خانه تشکل‌های عفاف و حجاب به منظور برگزاری جلسات مستمر و رسیدن به یک گفتمان مشترک در این زمینه اقدام شود.