برخی مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک هایی با مضمون تبلیغات غیراخلاقی آن هم با شماره های شخصی گلایه هایی را مطرح می کنند.به گزارش ایسنا، طی ماه های اخیر به دنبال اقدام سازمان تنظیم مقررات قرار شد ارسال پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده براساس درخواست مشترکان انجام شود. بدین ترتیب بخشی از مشترکان انصراف خود از دریافت چنین پیامک هایی را اعلام کردند تا شاید از دردسر های دریافت وقت و بی وقت پیامک های تبلیغاتی خلاص شوند اما حال به نظر می رسد با محدود شدن این شیوه، راه های دیگری برای ارسال تبلیغات انتخاب شده که گاهی مرز های اخلاقی را نیز زیر پا می گذارد.در این میان برخی شرکت ها با خرید چندین سیم کارت اعتباری اقدام به سودجویی به شیوه ای جدید می کنند و به ارسال پیامک هایی با موضوع تبلیغات غیراخلاقی می پردازند و بدین واسطه سایت هایی را نیز معرفی می کنند.سایت هایی که گاهی برای ارائه محتویات جنسی به صورت سالانه قیمت هایی تا حدود 500 هزار تومان نیز پیشنهاد می کنند . از سوی دیگر هنگام تماس با شماره ای که به ارسال این پیامک ها پرداخته در آن سوی خط هیچ فردی پاسخگو نیست اما این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که سال گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به اجرای طرحی به نام احراز هویت مشترکان موبایل اقدام و تلاش کرد تمام سیم کارت های تلفن همراه را براساس نام و کد ملی مالک آن ثبت کند.در پیگیری این موضوع از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، سرپرست معاونت نظارت این سازمان به ارائه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد: اپراتور و سازمان تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائه شده می توانند در این عرصه ورود کنند و پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمی گردد.سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در توضیح بیشتر عنوان کرد: پیش از این، مشترکان پیامک های مختلف تبلیغاتی و ارزش افزوده را دریافت می کردند، اما پس از مدتی سامانه 800 راه اندازی و امکانی ایجاد شد که مشترکان تمام اپراتور ها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقه مندی خود به دریافت پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده را اعلام کنند.براین اساس از میان مشترکان هر اپراتور 4-3 میلیون نفر درخواست حذف این پیامک ها را ارسال کردند.وی افزود: براین اساس پدیده ای رواج یافت که البته این پدیده پیشتر هم وجود داشت اما با قطع پیامک های تبلیغاتی شدت یافت و بدین ترتیب عده ای به ارسال پیامک های مختلف با شماره های شخصی اقدام کردند که در این میان دایره محتوایی این تبلیغات از مواردی مانند تور کشور های مختلف تا تبلیغ محصولات جنسی گسترده است.برای مقابله با این موضوع از اپراتور ها خواسته ایم در صورتی که این شرکت ها با اپراتور فعالیت و یا ارتباط کاری داشته باشند و به عنوان مثال از دیتابیس اپراتور استفاده می کنند هرچه سریع تر این ارتباط قطع شود، اما زمانی که ارسال این پیامک ها به شیوه شخصی صورت بگیرد، اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامک ها و نظارت محتوایی بر آن ها نیست و نمی تواند در این عرصه ورود کند. اپراتور در موارد شخصی نمی تواند محتوای پیامک های مشترکان خود را رصد کند، برهمین اساس اگر در این حوزه تخلفی انجام می گیرد، لازم است مسئله از سوی مراجع قضایی مربوطه پیگیری شود. وی درباره برخی سایت ها که در قالب این پیامک ها آدرس آن ها داده می شود ،گفت :اغلب این سایت ها در خارج از ایران مدیریت و طراحی شده اند و در داخل کشور مدیریت نمی شوند.
نارضایتی گسترده مشترکان از دریافت پیامک های غیراخلاقی با شماره های شخصی
صاحبخبر -
∎