شناسهٔ خبر: 13088477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

تکرار ریاست، پایان رقابت، تعمیق رفاقت

ویژگی ها و آمارهای معنادار هیئت رئیسه موقت مجلس دهم

صاحب‌خبر -

پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیئت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیئت رئیسه دائم می‏ کند

 

محمد اکبری- نتیجه  نخستین وزن کشی پارلمانی دو فراکسیون ولایت و امید با  انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس  با 173 رای در مقابل 103 رای محمدرضا عارف به پایان رسید. بعد از این وزن کشی درباره رئیس موقت پارلمان وضعیت 12 کرسی هیئت رئیسه که به نفع فراکسیون ولایت چرخید نیز آرایش سیاسی 2 فراکسیون اصلی یعنی «امید» و «فراگیر ولایت» را آشکارتر کرد. هرچند برخی زمزمه ها درباره احتمال تغییر نواب رئیس در انتخابات دائمی شنیده می شود اما محمدرضا عارف گفته که برای هیئت رئیسه دائمی نامزد نمی شود و به لاریجانی کمک خواهد کرد. عارف همچنین پس از اعلام نتایج آراء انتخاب رئیس مجلس بلافاصله با لبخند نزد علی لاریجانی رفت و دو نامزد یکدیگر را در آغوش گرفتند تا شاید نشانه ای باشد از آغاز رفاقت ها برای حل مسائل و مشکلات مردم. به گزارش خراسان، دومین جلسه علنی مجلس دهم در حالی بادستور انتخابات اعضای هیئت رئیسه برگزار شد که   210 منتخب حاضر در صحن مجلس طی چهار مرحله فرایند انتخاباتی اقدام به گزینش رئیس، نواب رئیس، دبیران و منشی های هیئت رئیسه از میان نامزدهای انتخاباتی داشتند. مدیریت جلسه دیروز و برگزاری انتخاب اعضای هیئت رئیسه برعهده هیئت رئیسه سنی مجلس بود که دیروز به کار خود پایان داد.
تعمیق رفاقت در پایان رقابت
علی لاریجانی نیز که با وقفه ای چند روزه مجدد پشت تریبون مدیریت قوه مقننه قرار گرفته بود در نخستین نطق خود به عنوان رئیس موقت مجلس دهم با بیان این که «من و عارف در این مدت با هم ارتباط داشتیم»  تصریح کرد:  تلاش کردیم در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد. وی با اشاره به این که دوستی اش با عارف بسیار قدیمی است گفت: ما این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که خود را در معرض کار بیشتر بخواهند قرار دهند فرصت این کار را داشته باشند و این هم در سطح کشور و هم در سطح مجلس وجود دارد.
وی با بیان این که  فراکسیون‌هایی به وجود آمده که برحسب مصلحت‌اندیشی برای اداره مجلس  نظرات مختلف داشتند که  ما این را نقطه قوت می‌دانیم اظهار کرد: در آرایی که نمایندگان که درواقع امنای ملت هستند به نظر قطعی خود رسیدند و از ترکیب هیئت‌رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند ، شما نمایندگان این همگرایی را برای آینده کار خود و مجلس رقم زدید.
وی ضمن تقدیر از پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس دهم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در پیام مجلس راه را برای ما روشن کردند و ایشان هم مسائل فرهنگی را گوشزد کردند و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی که امر مهمی است و سیاست‌های کلی آن تنظیم شده مورد توجه قرار گرفته است.
عارف : به لاریجانی کمک می کنم
به گزارش فارس، محمدرضا عارف نیز گفت: به آقای لاریجانی تبریک گفتم و حتما در پیشبرد کارها هر جا لازم باشد به رئیس مجلس کمک می کنم. وی با بیان این که برای انتخابات دائمی هیئت رئیسه نامزد نمی شود، افزود: فراکسیون امید هم همین مشی رقابت دوستانه و همکاری و تعامل با فراکسیون دیگر مجلس برای حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار خواهد داد. وی همچنین احتمال تغییر در ترکیب هیئت رئیسه انتخاب شده در زمان انتخابات هیئت رئیسه دائمی را کم دانست.
انتخاب هیئت رئیسه دائم چه زمانی انجام می شود؟
براساس آیین نامه داخلی مجلس پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیئت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیئت رئیسه دائم می‌‏کند، اعضای هیئت رئیسه دائم برای یک سال انتخاب می ‏شوند. به نظر می رسد این انتخابات طی هفته جاری انجام خواهد شد. عموما در انتخابات هیئت رئیسه دائم تغییری در هیئت رئیسه موقت ایجاد نمی شود اما برخی تحلیل گران می گویند به دلیل نزدیک بودن آرای برخی نواب رئیس در مجلس فعلی احتمال این تغییر وجود دارد.
نتیجه انتخاب نواب رئیس
در انتخابات نواب رئیس نیز مسعود پزشکیان و علی مطهری منتخبان تهران  از فراکسیون امید و  محمد دهقانی منتخب مردم  طرقبه و چناران و حمید رضا حاجی بابایی منتخب همدان از فراکسیون ولایت به عنوان نامزد معرفی شدند که در نتیجه مسعود پزشکیان با 154 رای به عنوان نایب رئیس اول و محمد دهقان با 136 رای  به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. مطهری و حاجی بابایی نیز با 132 و 122 رای از حضور در هیئت رئیسه مجلس بازماندند.
با انتخاب دبیران هیئت رئیسه نیز پنج کرسی دبیری موقت مجلس دهم و یک کرسی اعضا به فراکسیون امید تعلق گرفت براین اساس غلامرضا کاتب، احمد امیرآبادی، اکبر رنجبرزاده، امیرحسین قاضی‌زاده و ناصر موسوی لارگانی پنج نامزدی بودند که به عنوان دبیر به هیئت رئیسه مجلس راه یافتند و عبدالکریم حسین‌زاده تنها نامزد فراکسیون امید بود که توانست با رای اکثریت مجلس در سمت دبیری هیئت رئیسه موقت مجلس دهم قرار گیرد. عبدالکریم حسین‌زاده از هم وطنان اهل سنت کشورمان است.
همچنین از سه منشی (ناظر) که به‌عنوان ناظر موقت مجلس دهم انتخاب شد، محمد آشوری تازیانی و بهروز نعمتی دو نامزد فراکسیون ولایت و محمد قسیم عثمانی، که او هم مانند عبدالکریم حسین‌زاده  اهل سنت است، عضو فراکسیون امید به هیئت رئیسه موقت مجلس راه یافتند.در نهایت از 12 نامزدی که به هیئت رئیسه موقت مجلس راه یافتند، 9 منتخب از فراکسیون ولایت و 3  منتخب از فراکسیون امید هستند.
به دنبال اعلام کامل نتایج نخستین انتخابات هیئت رئیسه مجلس پارلمان شامل ‌علی لاریجانی به عنوان رئیس، مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان نواب اول و دوم، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین‌زاده، سیدناصر موسوی‌لارگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی به عنوان دبیر ‌و بهروز نعمتی، آشوری‌تازیانی و محمدقسیم عثمانی به عنوان  12 صدرنشین پارلمان با حضور در جایگاه هیئت رئیسه در برابر قرآن مجید سوگند یاد کردند و بلافاصله در جایگاه خود مستقر شدند.
عارف با لاریجانی دوباره  رقابت نخواهد کرد
درهمین حال محمد علی وکیلی سخنگوی فراکسیون امید در حاشیه نشست روز گذشته مجلس به خبرنگاران اعلام کرد محمدرضا عارف دیگر قصد رقابت با لاریجانی را برای پست ریاست مجلس دهم  ندارد و برای هیئت رئیسه دائم نامزد نخواهد شد.
وی افزود: البته فراکسیون امید برای سایر سمت‌ها در هیئت رئیسه دائم به رقابت می پردازد و براین اساس جلساتی نیز برای تعیین گزینه‌های خود برای کمیسیون‌ها برگزار کرده است  و گزینه‌هایش را به زودی معرفی خواهد کرد.
سیاسیون درباره انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس چه گفتند؟
بعد از اعلام نتایج انتخابات در مرحله اول و دوم مجلس، مهم ترین بحث در محافل سیاسی و حتی بین مردم عادی، تعیین رئیس مجلس دهم بود و فعالان سیاسی نیز از دیدگاه خود به تحلیل آن پرداختند.
محمد قسیم عثمانی عضو هیئت رئیسه موقت مجلس، اصلاح طلب و با داشتن سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس ترکیب هیئت رئیسه  را طلیعه‌ای برای تعاملات در مجلس دهم و به صلاح کشور دانست و گفت که این ترکیبی است از اصولگرایان و منتخبان لیست امید که شاید طلیعه ای برای تعامل مجلس دهم باشد.
کواکبیان: 50 نفر از دوستانی که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند رفتند و زنبیل شان را جای دیگری گذاشتند
مصطفی کواکبیان منتخب تهران، اصلاح طلب و با داشتن سابقه نمایندگی در دوره هشتم نیز با بیان این که ترکیب فعلی هیئت رئیسه موقت می‌توانست خیلی بهتر از این باشد گفت: این که گفته شود ما ادعا می‌کردیم که 160 رای داریم اما در عمل انجام نشد واقعیت این است که 40 – 50 نفر از دوستانی که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند رفتند و زنبیل شان را جای دیگری گذاشتند و این حالت، حالت خوبی نیست. به گفته وی فراکسیون باید شفاف عمل کند و در جلسه با صدای بلند هم اعلام کردم که کاندیدای ما عارف است.
عبدا... ناصری: حضور اصلاح طلبان در هیئت رئیسه مجلس پیام خوبی دارد
عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با مثبت ارزیابی کردن انتخاب اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس دهم گفت: حضور اصلاح طلبان در هیئت رئیسه مجلس پیام خوبی دارد چر اکه حضور اصلاح طلبان در هیئت رئیسه و نقش آفرینی آن ها در تصمیمات مجلس موجب ایجاد دلگرمی برای پایگاه اجتماعی لیست امید است.
احمد پورنجاتی: چنین ترکیبی برای هیئت رئیسه مجلس در مجموع به سود یک مجلس یاری رسان به روند عمومی اداره کشور است
احمد پورنجاتی فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که ترکیب اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس آیینه نسبتا نزدیک به واقعیت از شرکت کنندگان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است گفت که به دست آمدن چنین ترکیبی برای هیئت رئیسه مجلس در مجموع به سود یک مجلس یاری رسان به روند عمومی اداره کشور است که از سال 92 آغاز شده است، بر این اساس معتقدم وزن و سهمی برای طیف تندرو در مجلس نمی‌توان لحاظ کرد. وی افزود: در واقع انتخاب اعضای دائمی هیئت رئیسه هم نه نوعی داربی یعنی رقابت دو باشگاه رقیب و قطبی شده خانگی بلکه به عنوان نوعی فراهم سازی فرصت برای انتخاب محاسبه گرانه و عقلانی اکثریت مجلس تلقی می شود.
نبی حبیبی: انتخاب آقای لاریجانی نسبت اکثریت و اقلیت را شفاف کرد
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران حزب موتلفه گفت که انتخاب آقای لاریجانی به گمانه‌زنی‌های شش ماهه اخیر پایان داد و نسبت اکثریت و اقلیت را شفاف کرد.
رمضان زاده: انتخاب لاریجانی به عنوان ریاست مجلس برای ما نگرانی ایجاد نمی‌کند
عبدا... رمضان زاده فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که انتخاب لاریجانی به عنوان ریاست مجلس برای ما نگرانی ایجاد نمی‌کند گفت:‌ خوشحالیم اصول گرایان به کسی رای دادند که به او توهین می‌کردند و جلسه او را به هم می‌زدند، این یک نکته مثبت است و نشان می‌دهد کشور در جهت اعتدال گام برمی‌دارد. وی افزود: در مجموع من این انتخاب را مثبت می‌دانم ، زیرا برای اولین بار در 12 سال گذشته ما در هیات رئیسه حضور داریم ، 103نماینده پای کار داشته و یک فراکسیون قدرتمندی داریم این ها نشان می‌دهد که اتفاق مثبتی افتاده و ما بابت آن خوشحالیم. البته خوشحالیم که اصول گرایان نیز خشنودند و رایشان به ما نزدیک شده است. وی گفت: اصول گرایان ادعا می‌کردند 188 رای دارند ما مشکلی نداریم که اکثریت مجلس از جناح آقای لاریجانی باشد. مهم این است که ما یک فراکسیون قوی با حداقل 103 رأی داریم و مطمئنیم در انتخاب هیئت رئیسه دائمی هم تعداد آرای دائمی ما بیشتر می‌شود چون فشارها دیگر کارآمد نخواهد بود و ما نگرانی دیگر درباره ترکیب مجلس نداریم.همچنین اکثریت و اقلیت در مجلس دهم حول محور اعتدال و حمایت از دولت شکل می‌گیرد.حسن رسولی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: تاکنون از سوی اصلاح طلبان شاهد رفتاری شفاف، صادقانه، اخلاقی و به دور از زد و بندهای سیاسی بودیم. چرا که عارف و اصلاح‌طلبان در پاسخ به رای یک پارچه مردم تهران به لیست امید، در رفتار سیاسی‌شان صادقانه و اخلاقی عمل کردند.
امینی: روز نهم خرداد روز پیروزی «معجزه لابی» و شکست بسیاری چیزهای دیگر بود
همچنین پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم و پیام‌های این انتخاب،‌ اظهار داشت: روز نهم خرداد روز پیروزی «معجزه لابی» و شکست بسیاری چیزهای دیگر بود. به گزارش فارس، امینی تصریح کرد: فاصله 70 رأی بین لاریجانی به عنوان نفر دوم قم با عارف به عنوان نفر اول تهران با حدود 10 برابر اختلاف رای بین این دو، نشان داد انتخابات در شکل‌دهی هیئت رئیسه مجلس موثر نبوده و لابی در تعیین ریاست اثر گذاشته است، بنابراین پیروزی بزرگ روز 9 خرداد، پیروزی لابی در امر سیاست بود. امینی در توصیف موضوع انتخاب لاریجانی به ریاست موقت مجلس دهم تأکید کرد: جریان اصلاح‌طلبی در تغییر رویه‌های خود به ویژه بعد از سال 84 از بسیاری شعارهای خود عدول کرد. ابتدا شعار «عبور از حاکمیت» و «عبور از خاتمی» مطرح شد اما در ادامه به بازگشت به سوی «خاتمی»، سپس بازگشت به «هاشمی»، «موسوی» و حتی «روحانی» تبدیل شد و در انتخابات اخیر به بازگشت به «لاریجانی» رسید.

ویژگی ها و آمارهای معنادار هیئت رئیسه موقت

محمدی – در رای دیروز نمایندگان مردم به هیئت رئیسه موقت ویژگی های جالب توجهی دیده می شود که برخی از این ویژگی ها براساس گزارش رسانه ها به شرح زیر است:
*از میان 12 نفر اعضای هیئت رئیسه 9 نفر (75درصد) نامزدهای فراکسیون ولایت (اصولگرایان ) بوده و 3 نفر (25 درصد) نامزد معرفی شده از فراکسیون امید (اصلاح طلبان و حامیان دولت ) به حساب می آیند .
* برای اولین بار در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، فقط یک نماینده از تهران (بهروز نعمتی )حضور دارد .
*با وجود حضور 177 نماینده مجلس دهم که اولین بار صحن  بهارستان را تجربه می کنند ، هیچ منتخبی به هیئت رئیسه موقت راه نیافت .
*اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس دهم از رئیس مجلس تا ناظران هیئت رئیسه متعلق به استان‌های «قم، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران همدان، هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی» هستند.
* تمامی  12 عضو هیئت رئیسه موقت سابقه نمایندگی در ادوار گذشته مجلس را دارند.
* کف رای اصول گرایان امیری خامکانی(گزینه فراکسیون ولایت) با ۹۲ رای و اصلاح طلبان عبدالرضا هاشم زائی(گزینه فراکسیون امید) با ۷۶ رای و سقف رای نیز علی لاریجانی با  176 رای از فراکسیون ولایت و مسعود پزشکیان با 154 رای از فراکسیون امید بود .
*لاریجانی بعد از هاشمی رفسنجانی دومین رئیس مجلس است که بعد از دو دوره در دوره سوم نیز سکان ریاست مجلس را به دست می گیرد البته لاریجانی در صورت تداوم ریاستش در سال دوم می تواند رکورد هاشمی را در این زمینه بشکند زیرا هاشمی رفسنجانی در سال دوم مجلس سوم به ریاست جمهوری رسید و در ادامه مجلس سوم ریاست را مهدی کروبی بر عهده داشت .
* محمد قسیم عثمانی و عبدالکریم حسین‌زاده منتخب مردم نقده اولین نماینده های عضو هیئت رئیسه مجلس از برادران اهل سنت هستند.
*قاضی زاده هاشمی و امیرآبادی فراهانی دو عضو جبهه پایداری با 146 و 130 رای عضو هیئت رئیسه مجلس شدند.
* آرای دیروز لاریجانی با تعداد آرای وی در رقابت برای ریاست مجلس نهم  برابر است. در آن مقطع هم لاریجانی با ۱۷۳ رای از فراکسیون رهروان ولایت به ریاست مجلس نهم رسید و حداد عادل از فراکسیون اصول گرایان آن زمان با 100رای از رسیدن به کرسی ریاست باز ماند .
*علی مطهری دومین نامزد فراکسیون امید برای نایب رئیس مجلس در حالی 132 رای به دست آورد که با محمد دهقان نامزد فراکسیون ولایت تنها 4 رای اختلاف داشت و دهقان نایب رئیس دوم شد .
*هیچ یک از نامزدهای خانم مورد نظر فراکسیون امید به هیئت رئیسه موقت مجلس راه پیدا نکرد و هیئت رئیسه با وجود حضور 17 خانم در میان منتخبان که رکوردی در این زمینه محسوب می شود به صورت کاملا مردانه تشکیل شد .
*  در میان اختلاف اعداد رای نامزدها برای ماندن یا بازماندن در مسیرصعود به جایگاه  هیئت رئیسه مجلس، اختلاف عدد 70 رای در رقابت لاریجانی  با عارف  که موجب بازماندن شد و اختلاف 4 رای دهقان بامطهری که باعث عدم توفیق مطهری برای نشستن در صدر مجلس بود قابل تامل بود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما