شناسهٔ خبر: 13039422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ترکیب احتمالی هیئت رئیسه یک روز قبل از آغاز به کار مجلس دهم شفاف تر شد

تشکیل کمیته تعاملی و فراکسیون جدید ولایت

صاحب‌خبر -

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی از امروز به صورت رسمی آغاز به کار می کند که تحولات درباره تعامل منتخبان دوجریان اصلی سیاسی کشور تا ساعات پایانی شب گذشته هم ادامه داشت و تحولات روز گذشته در آستانه آغاز به کار مجلس ترکیب سیاسی هیئت رئیسه را تاحدودی شفاف تر کرد. در این زمینه دیروز یک کمیته تعاملی شامل 3 نفر از منتخبان لیست امید و 5 نفر از منتخبان حامی علی لاریجانی تشکیل شده تا آن طور که کواکبیان توضیح داده « به غیر از رقابت بر سر ریاست در رابطه با سایر ارکان رسماً با آقای لاریجانی به مذاکره بپردازند». شب گذشته همچنین جلسه فراکسیون جدید «فراگیر ولایت» به ریاست علی لاریجانی با حضور حدود 190 نفر ازمنتخبان مجلس تشکیل و به اتفاق آراء نیز لاریجانی نامزد پیشنهادی این فراکسیون برای ریاست مجلس معرفی شد تا در فاصله تنها چند ساعت به آغاز دهمین پارلمان جمهوری اسلامی ایران، تکلیف رئیس مجلس معلوم شود. با این حال گمانه زنی ها در خصوص وزن کشی جناح چپ و راست در این پارلمان و به تبع آن ترکیب هیئت رئیسه جدید، به سوژه ای داغ برای تحلیلگران و ناظران سیاسی در این میان تبدیل شده است. در این باره گزارش خبری روزنامه خراسان را بخوانید.
نشست حامیان لاریجانی با حضور 188 منتخب
روز گذشته نشست حامیان علی لاریجانی برای ریاست بر مجلس دهم با حضور ۱۸8 منتخب در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد. به گزارش تسنیم، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نخستین سخنران این نشست بود. همچنین احمد امیرآبادی منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری نشست دیروز فراکسیون فراگیر، گفت: در این نشست تصمیم گیری شد که نام فراکسیون ولایت برای این فراکسیون برگزیده شود. وی با اعلام اینکه 188 نفر در نشست  حضور داشتند، اظهار داشت: آقای لاریجانی به عنوان گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس دهم برگزیده شد.  همچنین دراین باره قاضی پور یکی از نمایندگان حاضر در جلسه به اکبری خبرنگار خراسان گفت: حدود 190 منتخب مجلس دهم  پس از حضور در همایش توجیهی پارلمان بهارستان با حضور در تالار مشروطه برای تشکیل نخستین نشست  فراکسیون ولایت گردهم آمدند و در پایان جلسه با پیشنهاد شخص لاریجانی فراکسیون اکثریت مجلس دهم تحت عنوان "فراکسیون فراگیر ولایت" نامگذاری شد و اعضای این فراکسیون با رای گیری به شیوه قیام کردن بدون حتی یک نظر مخالف موافقت خود را برای معرفی علی لاریجانی برای نامزدی  تصدی کرسی ارشد پارلمان دهم اعلام کردند.به گفته قاضی پور در این نشست همچنین  سردار سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به شرایط منطقه و مقتضیات داخلی برای منتخبان مجلس دهم در خصوص ارتقای کارآمدی نظام و  افزایش رضایتمندی مردم از نظام به ایراد سخن پرداخت.براساس تصمیم فراکسیون در نشست عصر روز جمعه تنها گزینه فراکسیون اکثریت مجلس دهم برای ریاست پارلمان علی لاریجانی خواهد بود و طبق تصمیم اعضا، در مورد  نامزدهای دیگر پستهای هیئت رئیسه در نشست روز شنبه اعضای این فراکسیون تصمیم گیری خواهد شد.
عارف: خواست مردم تغییر در مجلس است
محمد رضا عارف، منتخب مردم تهران در مجلس و از گزینه های مطرح برای نامزدی ریاست پارلمان دهم نیز روز پنج شنبه در جمع اعضای مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست مردم «تغییر در مجلس» است. باید وزن لیست‌ها در مجلس مشخص شود. مجلس باید شریک دولت در توسعه باشد نه رقیب او. وی در این نشست همچنین تأکید کرد: افتخار ما قرار دادن اسامی رقبا در لیست امید است که مجبور شدیم اعضای خود را حذف کنیم و برای آن هزینه دادیم چرا که به دنبال ائتلاف فراگیر تر بودیم. روز گذشته همچنین ایسنا بیانیه ای را از سوی جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و چهره‌های ماندگار علم و فرهنگ کشور منتشر کرد که در آن خواستار ریاست دکتر محمد رضا عارف در مجلس شورای اسلامی شده بودند.
جلایی‌پور: عارف نشد، عزا نگیریم
به گزارش فارس، حمیدرضا جلایی‌پور نیز در نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان گفت: امیدواریم عارف رأی بیاورد، بعد از آن باید به حفظ فراکسیون امید بپردازد، اما اگر وی رأی نیاورد، نباید عزا گرفت؛ همه باید به حفظ کمیسیون امید و رشد آن کمک کنیم و با این زمینه وارد انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده و شوراها شویم.
باهنر: حتماً لاریجانی رئیس می شود
به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس نهم نیز در پیش‌بینی از انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم اظهار کرد: به هر حال تلاش ها ادامه دارد و یکشنبه یا دوشنبه نتیجه مشخص می‌شود. البته من بعد از انتخابات هفتم خرداد که نتیجه انتخابات مشخص شد هم گفتم که آقای دکتر لاریجانی مجددا رئیس مجلس می‌شود و الان هم نظرم همین است. وی در عین حال تأکید کرد: فکر نکنید با پیروزی و شکست دنیا به آخر می‌رسد . تحلیل من می‌گوید حتما آقای لاریجانی رئیس می‌شود . اما فرض کنید به هر دلیلی آقای عارف رئیس شد که با این اتفاق باز هم زلزله ای برای ما ایجاد نمی‌شود. وی افزود: الان رقابت ریاست مجلس بین آقایان لاریجانی و عارف است و هر دو طرف هم فعال هستند. در بعضی از جاها نبرد تن به تن وجود دارد و یا فراکسیون ها جلسات متنوعی تشکیل می‌دهند و رایزنی می کنند. محمدرضا مصباحی مقدم نیز که در دوران ریاست محمدرضا عارف در دانشگاه تهران از سوی وی به عنوان رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران منصوب شده بود، شرایط لاریجانی و عارف برای دستیابی به کرسی ریاست را نزدیک دانست و گفت: اگر بخواهم به فرض نبود نگاه سیاسی و فقط از حیث مدیریتی قضاوت کنم آقای لاریجانی را برای ریاست مجلس ترجیح می دهم و البته شانس ایشان را بیشتر می بینم. مصباحی مقدم همچنین با اشاره به مدیریت لاریجانی در مجلس نهم گفت: من می گویم این همه انعطاف از سوی آقای لاریجانی جا نداشت و اصطلاحاً «لی‌لی به لالای» آن‌ها(اصلاح طلبان) گذاشتن را مناسب نمی دانم.
تشکیل کمیته تعامل مجلس دهم
مصطفی کواکبیان منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آقای لاریجانی در نشست خبری خود گفت که تاکنون دعوت رسمی برای مذاکره از سوی آقای عارف برای وی فرستاده نشده است، اظهار داشت: قطعاً آقای لاریجانی در جریان ملاقات‌هایی که با آقای تابش داشتند هستند؛ آقای تابش گفته‌اند که از سوی دکتر عارف صحبت می‌کنند. وی افزود: ما از  پنجشنبه 6 خرداد  هیأتی را مأمور کردیم که به غیر از رقابت بر سر ریاست در رابطه با سایر ارکان رسماً با آقای لاریجانی به مذاکره بپردازند و این خود یعنی دعوت رسمی. در همین رابطه محمد علی وکیلی تأکید کرد: «کمیته تعامل» با کمیته مشابه از سوی علی لاریجانی تشکیل شده که در حال مذاکره هستند. اعضای این کمیته متشکل از سه نفر از اعضای فراکسیون امید و 5 نفر از فراکسیون فراگیر است که بیشتر در راستای بررسی راه‌های تقویت و تعامل در زمینه ارکان مختلف مجلس تعیین شده‌اند. به گزارش فارس، اسامی اعضای این کمیته به شرح زیر است:  فراکسیون امید: غلامرضا تاجگردون،علیرضا تابش، علی نوبخت فراکسیون فراگیر: احمد امیرآبادی، جهانبخش محبی‌نیا، محمد دهقان، کاظم جلالی، بهروز نعمتی
فعالیت هیأت رئیسه سنی مجلس تا روز سه شنبه
 در همین حال روز گذشته نشست توجیهی و آشنایی منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با روند قانونگذاری و نحوه کارکرد مجلس، در محل صحن علنی برگزار شد. همچنین براساس آئین نامه داخلی مجلس که در سایت مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است امروز «هیئت رئیسه سنی» مجلس تشکیل می شود به این ترتیب که « مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‏ عنوان نائب‌ رئیس و دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‏ شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‏ گیرند.» براساس ماده 11 این آئین نامه « وظایف هیأت رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت است.» براساس ماده 12 نیز  انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد و وظایف هیئت های رئیسه موقت نیز «اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما