شناسهٔ خبر: 12552291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر نفت اعلام کرد

افزایش 4 میلیارد دلاری ارزش پتروشیمی کشور در سال جاری

وزیر نفت گفت: امسال بیش از چهارمیلیارد دلار به ارزش پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

صاحب‌خبر -


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

بیژن نامدار زنگنه دیروز در آیین بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی لرستان افزود: در سال جاری بیش از هشت میلیون تن به تولید پتروشیمی کشور اضافه می‌شود که از این بین 2 میلیون تن متانول کاوه، 1/7 میلیون تن کود اوره، 1/7 میلیون تن پردیس 2 و یک میلیون تن نیز در بخش واحدهای دیگر است.
به گفته وی ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی کاویان 2 میلیون تن است که یک میلیون تن آن اکنون فعال بوده و ظرفیت تولید یک میلیون تن دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری
می‌رسد.
وزیر نفت یادآور شد: پتروشیمی از بارزترین شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است که از خام فروشی جلوگیری می‌کند و منجر به اشتغال‌زایی، درون‌زایی و برون‌گرایی که از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است می‌شود.
وی همچنین با اشاره به این که امسال 2 مجتمع پتروشیمی کردستان و مهاباد راه‌اندازی می‌شود گفت: با گشایش این 2 مجتمع 960‌هزارتن به تولید پلی‌اتیلن‌ها و سایر پلیمرها اضافه می‌شود.
زنگنه درخصوص پتروشیمی لرستان نیز گفت: این مجتمع به صورت 100 درصد به بخش خصوصی واگذار شده است که از جمله بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به شمار می‌شود و 400 میلیون دلار ارزش دارد.
وی اظهار داشت: از این پس وظیفه مسئولان استانی است که از این سرمایه‌گذاری‌ها به بهترین شکل استفاده کنند و اجازه داده نشود که حتی یک تن از محصولات به صورت خام از استان خارج شود.
مدیرعامل پتروشیمی باختر نیز در این مراسم گفت: پنج واحد پتروشیمی درحال تولید و پنج واحد در دست ساخت در کشور وجود دارد.
داوودرضا ربانی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری مجتمع‌های درحال بهره‌برداری 3/5 میلیارد دلار و مجتمع‌های درحال اجرا 1/2 میلیارد دلار
است.
وی اظهار کرد: تاکنون بیش از سه چهارم سرمایه‌گذاری واحدهای درحال اجرا که ظرفیت تولید دو میلیون و 940 هزار تن را دارند انجام شده است.
به گفته وی بیش از پنج هزار نفر در مجموعه‌های در حال بهره‌برداری و پنج هزار و 600 نفر در خط اتیلن کار می‌کنند.
ربانی همچنین گفت: در صورت بهره‌برداری پنج واحد پتروشیمی درحال اجرا سه هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید واحدهای درحال اجرای میاندوآب 140 هزار تن، اندیمشک 100هزار تن، پارسفنول 550 هزار، متانول یک‌میلیون و 650 هزار تن و پلی‌اتیلن سنگین 500‌هزار تن است.
مدیرعامل پتروشیمی باختر همچنین گفت: پتروشیمی لرستان شامل دو واحد بوتن 1 و پلی اتیلن خطی سبک و سنگین است و پارسال برخلاف محدودیت اتیلن بیش از 100 هزار تن محصول در این مجتمع تولید شده
است.

نظر شما