شناسهٔ خبر: 12529823 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

ضرورت بانک سوژه مدافعان حرم

دفاع مقدس، اصطلاحی به وسعت تاریخ است. اگر ما در گفتار و نوشتار خود، دفاع مقدسمان را هشت ساله می‌نامیم، در حقیقت به طور خاص به سال‌های 1359 تا 1367 از تاریخ عزتمند ایران اسلامی اشاره داریم، اما همگان خوب می‌دانند که از طلوع و تولد دین مبین اسلام، دفاع مقدس هم در برابر دشمنان و بدخواهان آغاز شده است و البته از آنجا که اسلام، کامل‌ترین دین تا پایان دنیاست، بنابراین دفاع مقدس نیز تا ابد ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

این دفاع مقدس بین‌المللی در سال‌های اخیر با عنوان «دفاع از حرم» و «مدافعان حرم» نمود داشته و دارد و انصاف آن است که بگوییم با توجه به همهمه‌ها، روزمرگی‌ها و غفلت‌های زندگی و دنیای امروز، ایثارگران، جانبازان و شهدای مدافع حرم، از مظلوم‌ترین افراد در تاریخ دفاع مقدس ایران و جهانند.

در عین حال، همان‌گونه که در ایام هشت سال دفاع مقدس ایران اسلامی، جنگ تحمیلی مساله‌ای عادی و موقتی نبود و همه امکانات کشور و ازجمله امکانات فرهنگی هنری برای دفاع مقدس بسیج می‌شد، امروز نیز بحث دفاع از حرم و مدافعان حرم، خط مقدم فیزیکی، فکری و عقیدتی همه مردم و مسئولان است و از این رو باید برای آن به شکل جدی و همه‌جانبه، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

این گونه است که در شرایط سکوت و انفعال نسبی فضای فرهنگی هنری کشور نسبت به این مساله مهم و حیاتی، خبر برپایی و راه‌اندازی نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم ـ که به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی و به منظور ترویج فرهنگ مقاومت و ارج نهادن به رشادت‌ها و فداکاری‌های مدافعان حرم، در قالب مستند، کلیپ و نماآهنگ برگزار می‌شود و تاکنون 320 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است ـ خبری امیدبخش است و باید این حرکت فرهنگی را اقدامی مثبت و پیشرو قلمداد کرد و به مبتکران و دست‌اندرکاران آن آفرین گفت، اما در عین حال لازم است تا برای تاثیر بیشتر گام‌های نخست این فعالیت‌های فرهنگی، نقدی درون گفتمانی بر پایه بیان برخی پیشنهادها وجود داشته باشد تا ان‌شاءالله بتواند باعث پویایی بیشتر این فعالیت‌ها باشد. به بیان دیگر بر همگان است تا با حمایت از این رویداد مهم، سهمی هر چند کوچک در اجرای هر چه بهتر و مطلوب‌تر آن داشته باشند.

نکته نخست این است که این حرکت فرهنگی نباید محدود به این روزها و روز برپایی، اکران فیلم‌های جشنواره و قدردانی از برگزیدگان ـ که براساس آخرین اطلاع‌رسانی، روز 5 خرداد اعلام شده است ـ باشد، چراکه دفاع از حرم، استراتژی و راهبرد مهم ایران و جهان اسلام قلمداد می‌شود و از این رو لازم است تا این جشنواره را فرصتی برای برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت دانست تا براساس آن، زمینه برای تدوین راهکارها و راهبردهای مختلف و متنوع در جهت تولید و نمایش فیلم‌های مربوط به دفاع از حرم و مدافعان حرم اتخاذ شود.

نکته دیگر این است که این جشنواره، محمل خوبی برای جمع‌آوری اسناد مربوط به شهدا، جانبازان و ایثارگران مدافع حرم و تشکیل بانک سوژه است تا بر اساس این اسناد و اطلاعات هم هنرمندان به تولید اثر تشویق و هم کار آنان آسان شود.

نکته مهم دیگر درباره جشنواره فیلم مدافعان حرم، ضرورت گسترش بخش‌های جشنواره است تا علاوه بر تمرکز جدی بر بخش فیلم و سینما ـ به عنوان موثرترین هنر این روزگار ـ زمینه برای حضور هنرمندان سایر عرصه‌ها هم در دوره‌های بعدی این جشنواره فراهم شود تا این جشنواره از «جشنواره فیلم مدافعان حرم» به «جشنواره فرهنگی هنری مدافعان حرم» تغییرنام دهد.

همچنین در بخش قدردانی از برگزیدگان، می‌توان علاوه بر جوایز نقدی، «حمایت از تولید آثار بعدی هنرمندان برگزیده» را نیز به عنوان جایزه تعریف کرد تا عملا تولید آثار و فیلم‌های مربوط به مدافعان حرم، استمرار یابد و زمینه برای جشنواره‌های بعدی هم مهیا شود
ان‌شاءالله.

حسین شیخ حائری - منتقد سینما

برچسب‌ها:

نظر شما