شناسهٔ خبر: 12489609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سیدعباس صالحی در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب:

شهر آفتاب تا ۱۰ سال مکان برگزاری نمایشگاه کتاب است/ دسترسی به نمایشگاه کتاب از چهار طریق

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ای میان ارشاد و شهرداری امضا می‌شود که طبق آن نمایشگاه تا ده سال در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ظهر امروز با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد؛ همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی؛ امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه و حسین صفری معاون اجرایی نمایشگاه در محل شهر آفتاب برگزار شد.

صالحی در ابتدای این نشست گفت: در ابتدا به چند نکته اصلی اشاره می کنم، نکته اول تغییر مکانی نمایشگاه است؛  اولین دوره برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب است و مکان همیشه مسئله مهمی برای هر رویدادی بوده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب  به عنوان یک نمایشگاه پربازدید همیشه مهم بوده است؛ شهر آفتاب شروعی برای یک اتفاق خوب است. شهر آفتاب با بیش از ٣٠٠ هکتار در کلیه فازها و ١٦٠ هکتار در این فاز می تواند مکان خوبی برای این اتفاق فرهنگی باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه خوشحالیم که شروع نمایشگاه با کتاب است، گفت: می خواهم بگویم همه چیز عالی است و همکاری خوبی با شهرداری انجام گرفت؛ در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه تفاهم نامه ای ارشاد با شهرداری بسته می شود که طبق آن نمایشگاه تا ده سال در شهر آفتاب برگزار می شود.

وی تصریح کرد: فروردین و اردیبهشت ماه شهر آفتاب در اختیار ارشاد خواهد بود و هیچ نمایشگاه دیگری در این دو ماه برگزار نمی شود.

صالحی افزود: اولین تغییر محسوس نمایشگاه کتاب مکان آن است؛ البته برخی از تبلیغات محیطی در اختیار وزارت ارشاد قرار می گیرد. ویژگی دوم، توجه بیشتر و موکدتر به حوزه های حمایتی، تسهیلاتی و رفاهی در نمایشگاه است.

وی گفت: امسال در بحث یارانه ها اتفاق جدیدی افتاد و بن دانش آموزی، کتابداران و مهدکودک ها از این جمله تسهیلات به شمار می روند و امیدواریم سال به سال بتوانیم این تسهیلات را بالا ببریم

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: امسال قدم های جدیدی و گام های رو به جلویی برای واسپاری کارها به تشکل های نشر انجام شده و  وجه نمایشگاهی، نمایشگاه امسال بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: بی تردید امسال هم ممکن است نواقصی وجود داشته باشد، اما این کار مقدمه ای برای اتفاقی خوب می شود.

شهرام نیا در ادامه این نشست گفت: با وجود اینکه زمان برای آماده شدن شهر آفتاب کوتاه بود ولی مدیران مجموعه شهرداری طی دو ماه گذشته کار بزرگی انجام دادند، به گونه ای که مدیریت جهادی بهترین تعبیر برای این کار بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه نگرانی هایمان به طور کامل برطرف شده است؛ البته یکی از نگرانی ها بحث دسترسی ها بود که مترو افتتاح شد و از چهار روش مختلف دسترسی به نمایشگاه امکان پذیر است. خط یک مترو و 15 خط اتوبوس و پایانه تاکسی برای دسترسی به نمایشگاه فراهم شده است.

شهرام نیا با بیان اینکه مشکلات زیرساخت ها رفع شده است، اظهار داشت: برای وسایل شخصی هم حدود ٢٠ هزار پارکینگ در اختیار داریم که جای پارک 12 هزار خودرو از شمال اتوبان و 8 هزار خودرو نیز در جنوب در نظر گرفته شده است.

وی افزود: چیزی حدود ٦٠ هزار تا ٥٠ هزار متر سازه های موقتی نیز ایجاد شده است و تجهیزات خنک کننده برای همه سازه ها هم صورت گرفته است.

شهرام نیا ادامه داد: امسال روسیه مهمان ویژه است و خوشحالیم که مهمان ویژه به عنوان یک موضوع مهم پذیرفته شده است.

وی در همین زمینه افزود: تیم ٤٥ نفره از روسیه وارد می شوند و غرفه ٢٧٠ متری به این کشور اختصاص داده شده است؛ همچنین مهمان ویژه سال گذشته و سال آینده نیز در نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: در حوزه لاتین، ٤٦ موزع بین الملل، در بخش عربی ٨٤ موزع حضور دارند؛ همچنین ١٢٠ هزار کتاب لاتین و ٥٠ هزار عنوان کتاب عربی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهند شد.  

شهرام نیا گفت: گران ترین کتاب امسال، یک قران است که ویژگی های خاص دارد.

وی تصریح کرد: روسای نمایشگاه های هند، قزاقستان، ایتالیا و دیگر کشورها نیز در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهند داشت.

توکل، مدیر کمیته ناشران داخلی در ادامه این نشست گفت: بحث واگذاری کارها به تشکل ها در نمایشگاه از قبل سابقه دارد. در نمایشگاه قبل هم این مسئله انجام شد و نشان دهنده حسن ظن وزارت ارشاد بود و طبیعتا بحث واگذاری خودش یک پروژه بزرگ است.

وی تصریح کرد: انتقال نمایشگاه کتاب به مکانی که در حال احداث است، کار بزرگی بود.

در ادامه نشست صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه های برگزاری نمایشگاه و صرفه جویی در این جابه جایی گفت:مسئله ای که در شورای سیاست گذاری مطرح شد این بود که صرفه جویی را در سه بخش داشته باشیم. اولین حوزه این بود که اجاره کمی از ناشران بگیریم و یا اصلا اجاره ای دریافت نکنیم، اما اعضا در شورای سیاست گذاری مخالف این مسئله بودند و عنوان می کردند که نباید شروع کار در شهر آفتاب اینگونه باشد.

وی افزود: به همین دلیل هزینه اجاره غرفه ها از سوی ناشران مانند سال گذشته است با این تفاوت است که 50 درصد از اجاره را از ناشران کتاب خریداری کنیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: دومین مسئله بحث تبلیغات جمعیتی بود که با توجه به این جابه جایی باید این تبلیغات صورت بگیرد؛ یارانه ها و بن های کتاب نیز مسئله سومین به شمار می رفت.

شهرام نیا در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه ها گفت: باید به سمتی برویم که نمایشگاه خودش را اداره کند و زودتر از ده سال آینده به این مسئله خواهیم رسید.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص تبعیض غرفه دهی به ناشران گفت: فضایی که امسال در اختیار داریم، فضای در حال ساخت بود و در مجموع تقاضاهایی بود که نتوانستیم به آنها پاسخ بدهیم.

توکل در پاسخ به این سوال گفت: ما در برخی از بخش ها می توانستیم غرفه بزرگ بدهیم؛ اما همیشه نه، در بخش دانشگاهی دو هزار متر کاهش متراژ داشتیم و  باید با واقعیت ها کنار بیایم.

وی ادامه داد: امسال به خاطر کاهش متراژ مجبوریم آیین نامه را بیشتر در نظر بگیریم و شرایط ناشران را بسنجیم.

امیرزاده در خصوص نظارت در نمایشگاه امسال گفت: نظارت در بخش بین الملل چند لایه است.

شهرام نیا در خصوص همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب و رسانه های دیجیتال گفت: ما تصمیم گرفتیم کتاب دیجیتال را به رسمیت بشناسیم و سالن جداگانه ای با عنوان سالن دیجیتال خواهیم داشت که ناشران این حوزه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه موازی نداریم، اما برنامه های زیادی در حاشیه نمایشگاه خواهیم داشت.

صفری در خصوص متراژ نمایشگاه گفت: تمامی سازمان ها برای برگزاری نمایشگاه برنامه دارند، متراژ نمایشگاه ١٢٠ هزار متر است که ١١٠ هزار متر زیر بار نمایشگاه است.

صالحی در خصوص خرید کتاب در نمایشگاه گفت: قرار نیست هر کتابی خریداری شود؛ بلکه ناشران گزینش می شوند.

وی در خصوص بزرگ ترین مشکل برای برگزاری نمایشگاه گفت: من مشکل و یا چالش اسمش را نمی گذارم؛ اما خب هر اسباب کشی ممکن است با مشکلات پیش بینی نشده ای مواجه شود.

صالحی در پایان تاکید کرد: مطمئنا نقد ما را به هم نزدیک می کند؛ اما امسال بحث های نمایشگاه را با منافع ملی فرهنگی نگاه کنید، امسال نمایشگاه یک فضای جدید را تجربه می کند و رسانه ها در خدمت تشویق و ترغیب مردم برای حضور در این نمایشگاه فعال تر شوند.

نظر شما