شناسهٔ خبر: 12480979 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: کافه‌سینما | لینک خبر

دو خبر از دو استاد: رد دست کوپولا در پیاده‌روی سیمانی هالیوود، و بزرگداشت اتو پره‌مینجر در یک جشنواره اروپایی

اثر دست و پای فرانسیس فورد کاپولا خالق «پدر خوانده» در سیمان جلوی سینمای چینی‌ها در هالیوود ضبط شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، مراسم گرامیداشت نویسنده و کارگردان برنده جایزه اسکار که آثاری چون «پدرخوانده» را در کارنامه دارد در حاشیه جشنواره فیلم کلاسیک ترنر ۲۰۱۶ برگزار شد.

کاپولای ۷۷ ساله با حضور در این مراسم از این امکان تشکر کرد و این کار در برابر سینما چاینیز را تجسم هالیوود دانست.

این کارگردان که ۵ جایزه اسکار و ۹ نامزدی اسکار برای نوشتن فیلمنامه یا کارگردانی آثارش و یا به عنوان تهیه‌کننده دریافت کرده، جایزه اسکار را برای بهترین فیلمنامه در سال ۱۹۷۰ برای «محله پیتون» دریافت کرد و سال ۱۹۷۲ این جایزه را برای «پدرخوانده» و سال ۱۹۷۴ برای قسمت دوم این فیلم به خانه برد. او برای «گرافیتی آمریکایی»، «مکالمه»، «پدرخواند ۳» و «اینک آخرالزمان» نیز نامزدی اسکار را به دست آورد.

کاپولا سال ۱۹۳۹ در دیترویت به دنیا آمد اما کودکی و نوجوانی خود را در نیویورک همراه با خانواده آمریکایی ایتالیایی خود گذراند. او در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه هوفسترا تحصیل کرد و در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به تحصیل فیلمسازی پرداخت. او کار خود را در سینما با دستیاری راجر کورمن شروع کرد و در چند فیلم به عناوین مختلف او را یاری کرد. وی ابتدا اولین فیلمنامه‌اش را نوشت و سال ۱۹۶۳ اولین فیلم خود را ساخت. او سال ۱۹۶۶ برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. وی سال ۱۹۶۶ کمپانی مستقل فیلم زئوتروپ را همراه با جرج لوکاس تأسیس کرد. اولین فیلم این کمپانی به کارگردانی جرج لوکاس و تهیه‌کنندگی کاپولا بود. دومین فیلمی که به این صورت تهیه شد توانست در پنج رشته جایزه اسکار نامزد شود که یکی از این نامزدی‌ها جایزه بهترین فیلم بود.

از سوی دیگر به گزارش آی‌سینما، پنجاه و یکمین جشنواره فیلم کارلووی ویواری با نمایش مهم‌ترین آثار اتو پرمینجر از جمله «لارا» (1944) و «مرد بازو طلایی» (1955) به فیلمساز امریکاییِ زاده اتریش ادای دین خواهد کرد. به گفته برگزارکنندگان یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی اروپا، همچنین ویترینی از آثار کارگردانان زن مکزیکی در این دوره به نمایش درخواهد آمد.

برگزارکنندگان کارلووی ویواری به تازگی اعلام کرده‌اند یکی از برنامه‌های جشنواره امسال مروری است بر مهم‌ترین آثار پرمینجر که در قالب نمایش هشت فیلم از کارگردان فقید امریکایی شامل «لارا» و «ماه آبی است» برگزار خواهد شد. ادای دین به اُتو پرمینجر جزو نخستین برنامه‌هایی است که برگزارکنندگان جشنواره امسال اقدام به انتشار جزییات آن کرده‌اند.

جشنواره کارلووی ویواری به عنوان یکی از مهم‌ترین ویترین‌های سینمایی اروپا در به نمایش گذاشتن آثار فیلمسازان بزرگ هالیوود، سابقه‌ای دیرینه دارد. به گفته برگزارکنندگان، پرمینجر «یکی از اولین فیلمسازان مستقل امریکا و همچنین در مقام کارگردان از نگاهی پیشگویانه و جنجالی برخوردار بوده است».

در ادامه بیانیه جشنواره به بخشی از حرف‌های دبورا کار بازیگر اسکاتلندی درباره این فیلمساز فقید هم اشاره شده: «او می‌توانست سر صحنه حسابی قلدربازی در بیاورد و آدم‌ها را نابود کند و بعد سر میز شام تبدیل به موجودی جذاب و خوش‌مشرب بشود که قادر به تشخیص بهترین نوشیدني‌ها و خاویار است.»

از میان دیگر برنامه‌های جشنواره امسال که به تازگی اعلام شده می‌توان به تمرکز بر نسل جدید فیلمسازان زن مکزیکی اشاره کرد که با نمایش 9 فیلم از جمله «ماهی‌گربه شگفت‌انگیز» اولین ساخته بلند کلودیا سانته-لوسه برگزار می‌شود. «لذت از آن من است» ساخته الیزا میلر یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در این بخش به نمایش درخواهد آمد. میلر در سال 2006 جایزه نخل طلای کن را برای ساخت فیلم کوتاه «تماشای باران» از آن خود کرده بود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، در یکی از بخش‌های جدید کارلووی ویواری، فیلم‌هایی که برنده جایزه شده‌اند یک روز بعد از اختتامیه رسمی در قالب نمایشی ویژه دوباره روی پرده می‌روند. نمایش ویژه سه برنده اصلی از جمله بهترین فیلم در «گرند هال»ِ هتل ترمال برگزار خواهد شد.

همچنین نسخه دیجیتالی بازسازی‌شده درام «Intimate Lighting» اولین فیلم بلند ایوان پاسر فیلمساز چک در سال 1965، در جشنواره کارلووی ویواری امسال به نمایش درخواهد آمد. از دیگر بخش‌های جذاب جشنواره، نمایش تیزرهایی است که هر سال با محوریت برنده جایزه یک عمر دستاوردِ دوره قبلی روی پرده می‌رود و در کارلووی ویواری بدل به سنت شده است، تا جایی که مخاطبان جشنواره هر سال بی‌صبرانه در انتظار به روز رسانی این بخش هستند. از جمله چهره‌های سرشناس این بخش در گذشته می‌توان به هلن میرن، هاروی کایتلة جود لا و مل گیبسن اشاره کرد.

پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی ویواری از یکم تا نهم ژوییه (19-11 تیر) برگزار خواهد شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما