شناسهٔ خبر: 12478799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

گزارش تحلیلی فرهیختگان از نتایج نهایی انتخابات مجلس دهم از بین زنان راه‌یافته به مجلس دهم هیچ‌کدام گرایش اصولگرایی ندارند و هاجر چنارانی از نیشابور، زهرا سعیدی از مبارکه سکینه الماسی از دیر و کنگان و خدیجه ربیعی‌فرادنبه از بروجن هم به صورت مستقل وارد مجلس دهم شدند

زنان؛ یک گام به پیش

صاحب‌خبر -

فرهیختگان| 8 خرداد، بهارستان میزبان نمایندگانی است که اغلب آنها اولین حضور خود را در پارلمان تجربه می‌کنند. کرسی‌های سبز بهارستان این‌بار به کسانی تعلق گرفته که قرار است بعد از سه دوره چهارساله حاکمیت تمام‌عیار اصولگرایانه، راه و رسمی متفاوت را پیش بگیرند. خط‌مشی‌ای که به نظر می‌رسد به گفتمان اعتدالی نوساخته روحانی و همراهانش در سال 92 نزدیک‌تر خواهد بود. روایت آماری از انتخابات نشان می‌دهد که امید بر پارلمان پیروز شده است.
نتیجه انتخابات مجلس دهم تا بعدازظهر دیروز از سوی وزارت کشور اعلام شد، نتیجه‌ای که تغییر اساسی در ترکیب مجلس آینده را نشان داد. دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس برای مشخص شدن 68 کرسی از میان 176 کاندیدای باقی‌مانده، روز جمعه در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد. از تعداد 68 کرسی باقی‌مانده برای مرحله دوم، 38 نفر کاندیدای لیست امید، 19 نفر از لیست اصولگرایان، 10 نفر کاندیدای مستقل و دو نفر کاندیدای مشترک به مجلس دهم راه یافته‌اند.
 با نگاهی آماری به کل نتایج انتخابات مجلس دهم در هر دو مرحله می‌توان دریافت که مجلس دهم نه‌تنها از حضور چهره‌های شاخص اصولگرا خالی شده بلکه ترکیب کلی آن هم با تغییرات جدیدی روبه‌رو است. ورود 122 نماینده از لیست امید در مقابل 86 نماینده اصولگرا در مجلس دهم نشان می‌دهد که مجلس آینده می‌تواند فراکسیون قدرتمندی از اصلاح‌طلبان را تشکیل دهد. اهر و هریس، تبریز، اسکو و آذرشهر، شبستر، سلماس، شازند، میاندوآب و شاهین‌دژ، اردبیل، پارس‌آباد، سمیرم، شهرضا، ایلام، دماوند و فیروزکوه، شهریار، شهرقدس و ملارد، اردل و فارسان، تربت‌حیدریه، اهواز، بندر ماهشهر، مسجدسلیمان، خدابنده، داراب، رستم و ممسنی، شیراز، نیریز، بندر ترکمن و کردکوی، گرگان، رشت، خرم‌آباد، اراک، ساوه، بندر لنگه، مهریز و رودبار ازجمله شهرستان‌هایی هستند که نماینده‌ای از لیست امید را راهی مجلس کرده‌اند. گرچه همچنان باید منتظر ماند تا شورای نگهبان هم این نتایج را تایید کند که به گفته سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات، بعد از بررسی شکایات اعلام خواهد شد. نتایجی که این‌بار و در این انتخابات ممکن است حتی بعد از تایید هم دستخوش تغییراتی شود و مورد عجیب منتخب اصفهان بازهم تکرار شود. غیبت چهره‌هایی چون غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله حسینیان، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدحسن ابوترابی‌فرد، مسعود میرکاظمی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، مهرداد بذرپاش و بسیاری دیگر از چهره‌های اصولگرا نشان می‌دهد که دوران سیطره این جناح بر مجلس پایان یافته‌است.

  با احتساب مینو خالقی
18 زن به مجلس دهم راه یافته‌اند
در کنار همه شگفتی‌های دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که رای یکپارچه مردم تهران به لیست امید و حذف بزرگان اصولگرا از مجلس از نمونه‌های آن است، باید رکوردشکنی حضور زنان در مجلس دهم را نیز ثبت کرد. به جز مینو خالقی، منتخب سوم مردم اصفهان که سرنوشت حضورش در بهارستان در ابهام قرار دارد، حضور 17 زن در مجلس دهم قطعی شده است. گرچه در ادوار 9‌گانه مجلس شورای اسلامی، مجلس پنجم با 14 نماینده زن رکوردار بود که مردم تهران، اصفهان، نیشابور، مبارکه، دیر و کنگان، قزوین، شهرضا، شبستر، بروجن و تبریز این رکورد را برای مجلس دهم شکستند و در مجموع 17 نماینده زن را راهی بهارستان کردند. سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، سیدفاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی هشت بانویی هستند که از لیست امید تهران رای آوردند و همگی وارد مجلس دهم شدند.
ناهید تاج از اصفهان، سیدحمیده زرآبادی از قزوین، سمیه محمودی از شهرضا، معصومه آقاپور از شبستر و زهرا ساعی از تبریز نیز همگی با حمایت لیست امید توانستند مجوز حضور در مجلس دهم را از مردم کسب کنند.
نکته جالب اینکه از بین زنان راه‌یافته به مجلس دهم هیچ‌کدام گرایش اصولگرایی ندارند و هاجر چنارانی از نیشابور، زهرا سعیدی از مبارکه، سکینه الماسی از دیر و کنگان و خدیجه ربیعی‌فرادنبه از بروجن هم به صورت مستقل وارد مجلس دهم شدند.

نظر شما