شناسهٔ خبر: 12423836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شورای امنیت: جولان سوریه متعلق به اسرائیل نیست

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: شورای امنیت سازمان ملل ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی درباره منطقه جولان سوریه را نگران کننده خواند و آن را مردود دانست.

«لیو جیه یی» نماینده چین در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: اعضای شورا به صورت یکصدا ضمن ابراز نگرانی شدید درباره اظهارات اخیر اسراییلی‌ها درباره جولان تاکید کردند که وضعیت این منطقه همچنان مانند قبل باقی می‌ماند. وی افزود: قطعنامه ۴۹۷ این نهاد در سال ۱۹۸۱ تصریح می کند که تصمیم وقت رژیم صهیونیستی مبنی بر اعمال قوانین خود در منطقه جولان، کان لم یکن است و از منظر بین‌المللی هیچگونه مبنای قانونی ندارد. بیانیه روز گذشته شورای امنیت به تصویب همه اعضا رسید و ۱۵ عضو این نهاد از جمله آمریکا که همواره حامی سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی بوده است، این بیانیه را پذیرفتند. گفتنی است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با بیان اینکه منطقه راهبردی جولان از هرگونه توافق درباره آینده سوریه مستثنی خواهد بود، مدعی شد که اسرائیل هرگز از ارتفاعات جولان عقب نشینی نخواهد کرد.

اما دنی دنون سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با صدور بیانیه ای، موضع شورای امنیت را رد کرد و گفت: برگزاری نشست با این موضوع نشانه نادیده گرفتن کامل واقعیت خاورمیانه است.وی درباره این که برخی حامیان رژیم صهیونیستی نیز از موضع شورای امنیت حمایت کرده اند، ابراز تاسف کرد و تصمیم شورای امنیت درباره این رژیم اشغالگر را غیرمنصفانه خواند. لازم به ذکر است رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ جولان سوریه را اشغال و در سال ۱۹۸۱ آن را ضمیمه دیگر مناطق اشغالی کرد. اقدام رژیم صهیونیستی در خصوص جولان تاکنون از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نشده است.

در این حال سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی درباره اقدامات غیرقانونی‌اش در بلندی‌های جولان هشدار داد و بر لزوم پایان اشغال این منطقه تا مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ تاکید کرد. در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی که به درخواست کویت در سطح نمایندگان حامی در شهر جده برگزار شد شرایط منطقه اشغالی جولان، سیاست‌های رژیم صهیونیستی در نقض قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت مربوط به این منطقه و سیاست‌های خاص این رژیم در ساخت شهرک‌های جدید، مصادره اراضی فلسطینیان، تغییر منابع آبی و تحمیل تابعیت اسرائیلی به شهروندان سوری بررسی شد.

در خبری دیگر ارتش سوریه یک دستگاه خودرو حامل تسلیحات اسرائیلی را در جنوب سوریه مصادره کرد. این خودرو در استان سویداء کشف شد که حامل ذخایر و تسلیحات مختلفی بود. یکی از این تسلیحات، مین‌های ساخت اسرائیل است که در حال انتقال برای گروه‌های تروریستی بود.

درخواست مسکو درباره تروریست ها

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، مسکو از کمیته بین‌المللی مبارزه با تروریسم درخواست کرده که دو گروه احرار الشام و جیش الاسلام را در فهرست سیاه تروریسم قرار دهد. ویتالی چورکین اظهار داشت: هیات روسیه درخواستی را به کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل که مسئول پیگیری تحریم‌ها علیه داعش و القاعده است ارائه کرده و از این کمیته خواسته است احرار الشام و جیش الاسلام در فهرست تحریم‌ها قرار گیرند زیرا اطلاعات انجام شده حاکی از ارتباط جدی و نزدیک دو گروه مذکور در سوریه با گروه‌های تروریستی چون داعش و القاعده است. گفته می شود احرارالشام تحت حمایت ترکیه و جیش الاسلام تحت حمایت عربستان هستند.

در تحولی دیگر منابع سوری از رسیدن ۱۵۰ سرباز آمریکایی به فرودگاه رمیلان در حومه شرقی استان حسکه سوریه خبر دادند. منابع سوری اعلام کردند که آمریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در غرب شهرک صرین در نزدیکی شهر کوبانی است تا از آن برای آموزش نیروهای سوریه دموکرات (کردها) استفاده کند. در همین راستا از شمال سوریه خبر می‌رسد که تشکیلات خودگردان کردهای سوریه که نوار شمالی این کشور را منطقه خودگردان اعلام کرده‌، در حال آمادگی برای تشکیل ارتشی باهدف محافظت از مناطق خود است.در چنین شرایطی وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه با حمایت نیروهای روس توانست ۱۰ هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور را آزاد کند. از سویی معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، کمپین هوایی این کشور علیه تروریسم در سوریه تهدیدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند. خبر دیگر اینکه دبیرکل سازمان ملل از افزایش خشونت‌ها و حملات اخیر در حومه دمشق و حلب و نقض آتش‌بس در این مناطق ابراز نگرانی کرد. بان کی‌مون گفت:‌ پایبندی طرف‌ها به آتش‌بس ضروری است تا فعالیت نهادهای امدادرسان با مشکل مواجه نشود. در تحولی دیگر مراسم تشییع شهدای انفجار سه روز قبل منطقه زینبیه دمشق که ۱۵ شهید و ۴۰ مجروح برجا گذاشت، برگزار شد. داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

پایان دور اول مذاکرات ژنو

فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از پایان دور اول مذاکرات صلح سوریه در ژنو، شورای امنیت را در جریان نتایج این نشست قرار داد. استفان دی میستورا گزارش خودرا پشت درهای بسته به شورای امنیت ارائه کرد. در این حال معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مذاکرات صلح سوریه به احتمال زیاد ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) در ژنو از سرگرفته خواهد شد.در این حال دولت سوریه اعلام کرد که دور نهایی گفتگوها با دی‌میستورا مفید و سازنده بود. رویترز هم اعلام کرد دی‌میستورا در تلاش است بعد از آنکه معارضان نشست ژنو را ترک کردند گفتگوها را از شکست نجات دهد. از طرفی حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان درباره باقی ماندن بشار اسد در قدرت گفت: ما از اینکه بشار اسد به رئیس‌جمهوری مادام‌العمر در سوریه تبدیل شود حمایت نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم مردم سوریه باید خودشان در این زمینه تصمیم بگیرند. وی با ذکر این نکته که پروسه سیاسی در سوریه آغاز شده است، افزود: همه باید به استقرار پروسه سیاسی در سوریه کمک کنیم.

نظر شما