شناسهٔ خبر: 1231265 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ایران – استرالیا ، امروز در دور دوم مسابقات جهانی والیبال

صاحب‌خبر -
 

تیم ملی والیبال ایران، امروز در نخستین بازی از مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان – ۲۰۱۴ لهستان با تیم استرالیا دیدار می‌کند.

تیم ملی والیبال ایران، پس از صعود به دور دوم رقابت‌های قهرمانی جهان، از شهر «کراکوف» به شهر «بیدگوشچ» کشور لهستان سفر کرد تا در این شهر، دو مسابقه مقابل تیم های استرالیا و آرژانتین برگزار کند. شاگردان کواچ در مرحله دوم رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان، از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه امروز به مصاف استرالیا می روند.

ملی‌پوشان والیبال ایران در دور مقدماتی، چهار پیروزی مقابل تیم های آمریکا، ایتالیا، بلژیک و پورتوریکو کسب کردند و فقط یک شکست مقابل فرانسه داشتند. تیم ملی والیبال استرالیا نیز دو پیروزی مقابل کامرون و ونزوئلا و سه شکست مقابل تیم های آرژانتین، صربستان و لهستان داشت. آنان به همراه ایران در جدول گروه Eدور دوم قرار دارند. استرالیا که نسبت به هفت تیم دیگر این مرحله، صفر امتیاز دارد، برای صعود به دور نهایی باید همه حریفان خود را شکست دهد. لذا این تیم، انگیزه زیادی برای پیروزی بر شاگردان اسلوبودان کواچ دارد.

استرالیا در شش ماه گذشته، چهار بار در مسابقات تدارکاتی مقابل تیم ملی والیبال ایران به میدان رفته است. آنان قبل از لیگ جهانی والیبال، دو بار در تهران و دو بار در آستانه مسابقات قهرمانی جهان در لهستان با ملی‌پوشان والیبال ایران بازی کرده اند و در نتیجه، کادر فنی تیم های ملی والیبال ایران و استرالیا، شناخت خوبی نسبت به هم دارند.

تیم ملی والیبال ایران در سال‌های گذشته، همواره استرالیا را شکست داده است. البته علاقه‌مندان والیبال تلخی شکست مقابل این تیم در رقابت‌های انتخابی بازی های المپیک – ۲۰۱۲ لندن را به یاد دارند. تیم ملی والیبال ایران در آن سال با نتیجه ۳ – یک به استرالیا باخت و به واسطه گیم ‌شماری و به دلیل یک گیم کمتر، از راهیابی به بازی های المپیک لندن، باز ماند. اگرچه استرالیا، از تیم‌های طراز اول والیبال جهان محسوب نمی‌شود، ولی همواره بازی‌های پایاپای و درخشانی را مقابل والیبالیست‌های ایران به نمایش گذاشته است.

مدعی تازه ‌وارد

والیبال در استرالیا، یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار مثل فوتبال یا راگبی نیست. در این کشور، لیگ والیبال برزگزار نمی شود. با این حال، ورزش والیبال در مدارس استرالیا، دنبال می‌شود. آنان از سال‌های دور، همواره در مسابقات مختلف حضور داشتند. اما هیچگاه عناوین قابل توجهی بدست نیاوردند.

استرالیا، تاکنون در سه دوره بازی‌های المپیک، از سال ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرده که بهترین مقام آنان، کسب عنوان هشتم در بازی‌های المپیک سیدنی است. این تیم پنج دوره از مسابقات قهرمانی جهان، حاضر بوده و بهترین مقام آنان، جایگاه هفدهمی در رقابت‌های ۱۹۹۸ است.

استرالیا در سال‌های اخیر به یکی از قدرت‌های قاره آسیا تبدیل شده است. آنان در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار قهرمان آسیا شدند و به عنوان مدعی تازه‌وارد در کنار تیم‌های ژاپن، کره، چین و ایران شناخته شدند. تیم ملی والیبال استرالیا در دو دوره اخیر رقابت‌های قهرمانی آسیا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۳) به عناوین چهارم و پنجم اکتفا کرده است. تیم ملی والیبال استرالیا در جایگاه دوازدهم رنکینگ جهانی قرار دارد. این تیم، تاکنون به هیچ مدالی در عرصه جهانی دست نیافته است. بهترین افتخار تیم ملی والیبال استرالیا، کسب رتبه ششم لیگ جهانی ۲۰۱۴ است.

«آیدان زینگل» با ۲ متر و ۷ سانتی‌متر بلندقدترین بازیکن استرالیا و «لوکه پری» (لیبرو) با ۱۸۰ سانتی‌متر، کوتاه‌قدترین بازیکن این تیم است. قد بیشتر بازیکنان استرالیا، بالاتر از ۲ متر است؛ این تیم، یکی از بلندقامت‌ترین تیم‌های حاضر در مسابقات جهانی امسال است.

در پی مدال جهانی

تیم ملی والیبال ایران، بعد از سال ۲۰۱۰ همواره در رقابت‌های مختلف، عنوان شگفتی‌ساز را به خود اختصاص داده است. تقریبا همه تیم‌های بزرگ جهان به جز روسیه، در طول سال‌های گذشته مقابل سروقامتان والیبال ایران شکست خورده‌اند. تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی رقابت‌های قهرمانی جهان با پیروزی مقابل تیم‌های آمریکا و ایتالیا، دو ابرقدرت والیبال جهان، لقب غول‌کش مسابقات جهانی را بدست آورد.

والیبالیست‌های ایران در دور مقدماتی رقابت‌های جهانی امسال، مقابل تیم‌های بلژیک و پورتوریکو نیز پیروز شدند و فقط یک باخت مقابل فرانسه داشتند. حالا تیم ملی والیبال ایران در گروه Eمرحله دوم رقابت‌های جهانی با تیم های لهستان، آرژانتین، صربستان، استرالیا، فرانسه، آمریکا و ایتالیا همگروه است. اما طبق قانون مسابقات جهانی، نتایج مسابقات دور مقدماتی همه تیم ها در دور دوم نیز حساب خواهد ‌شد و به همین دلیل، تیم ایران با تیم‌های فرانسه، آمریکا و ایتالیا در این مرحله بازی نخواهد کرد.

ایران در جدول رده‌بندی گروه Eفعلا با ۵ امتیاز کسب کرده از دور نخست در رتبه چهارم قرار دارد. شاگردان کواچ، انگیزه زیادی دارند تا با موفقیت در چهار بازی مرحله دوم، جواز حضور در مرحله سوم این دوره از رقابت‌های جهانی را بدست آورند.

اگرچه تیم ملی والیبال ایران در سال‌های اخیر، پیروزی‌های زیادی را مقابل قدرت‌های جهان والیبال کسب کرده، ولی در عرصه جهانی، هنوز به کسب مدال نائل نشده است. بهترین افتخار تیم والیبال ایران، کسب رتبه چهارم در لیگ جهانی سال ۲۰۱۴ است.

ایران، تاکنون دو مدال طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا را بدست آورده است. همچنین یک مدال نقره و یک مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. تیم ملی والیبال ایران، سه مدال بازی‌های آسیایی را در کارنامه افتخارات خود دارد. والیبال ایران، تاکنون موفق به حضور در بازی‌های المپیک نشده است و در آخرین رنکینگ جهانی، رده یازدهم را به خود اختصاص داده است.

برنامه بازی های تیم ملی والیبال ایران در مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان – ۲۰۱۴ لهستان به این شرح است:

امروز، گروه E (شهر بیدگوشچ)

ساعت ۲۲٫۵۵: استرالیا – ایران

فردا، گروه E(شهر بیدگوشچ)

ساعت ۱۹٫۱۰: آرژانتین – ایران

شنبه، گروه پ E(شهر غوچ)

ساعت ۲۲٫۵۵: لهستان – ایران

یکشنبه، گروه E(شهر غوچ)

ساعت ۱۹٫۱۰: صربستان – ایران

نظر شما