شناسهٔ خبر: 12271077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تمجيد جهانگيري از تدبير مهندسان ايراني در حفظ چشمه بل

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان به نقل از ايرنا، اسحاق جهانگيري كه در هفته جاري با حضور در استان كرمانشاه از سد داريان بازديد كرده بود امروز-سه شنبه- در صفحه اينستاگرام خود درباره طبيعت و چشمه بل واقع در منطقه اورامانات استان كرمانشاه نوشت:

«بدون ترديد يكي از جلوه هاي ناب طبيعت، چشمه زيباي'بل' واقع در منطقه اورامانات شهرستان پاوه در استان كرمانشاه است. ديروز وقتي براي بازديد از سد داريان رفتم از اين چشمه كه آب خروجي آن حدود ٦ متر مكعب بر ثانيه بود، ديدن كردم.

در زمان شروع به ساخت سد داريان، وزارت نيرو با تصميم دشوار'يا ساخت سد يا حفظ چشمه'روبرو بود چرا كه اين چشمه بدليل واقع شدن در كف درياچه سد به زير آب مي رفت و محو مي شد، از ديگر سو ساخت سد نيز به دليل نياز منطقه اجتناب ناپذير بود.

خوشبختانه با تدبيري هنرمندانه و ماهرانه، وزارت نيرو با محاسبات دقيق مهندسي، ضمن انتقال مظهر چشمه تا ارتفاع ١٢٠ متري از محل پيشين آن يعني ١٠ متر بالاتر از سطح حداكثري آب سد، نه تنها توانست از محو شدن اين اثر زيبا و شگفت انگيز طبيعي كه در سال هاي طولاني مورد استفاده و البته علاقه مردم منطقه بوده است، جلوگيري كند بلكه موفق شد با افزودن بر زيبايي هاي بصري آن علاوه بر حفظ امكان استفاده از آب چشمه براي شرب مردم روستاهايي كه قبل از احداث سد از آن استفاده مي كردند، ظرفيت و جاذبه گردشگري جديدي نيز در منطقه خلق نمايد».

به گزارش ايرنا روز دوشنبه 30 فروردين ماه سالجاري اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به همراه حميد چيت چيان وزير نيرو و سيدمحمدرضا رضازاده مديرعامل شركت آب و نيرو از سد داريان، ساختمان نيروگاه، سرريز، مخزن، درياچه سد، تجهيزات ابزار دقيق سد داريان و چشمه بل بازديد كرد.

برچسب‌ها:

نظر شما