دریافت انواع پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده، موضوعی است که اعتراض بسیاری از مشترکان موبایل را به دنبال داشته، با وجود این، ساماندهی کامل این آشفته بازار به گفته مسئولان همچنان به گذشت زمان بیشتر نیاز دارد. این در حالی است که بیش از2 سال است این مسئله نابسامان باقی مانده و همچنان نتیجه قطعی نداده است. حتی دامنه این موضوع چنان وسیع است که مجلس نهم در دوره ای وزیر ارتباطات رابرای پاسخگویی بابت موضوع پیامک ها فراخواند. با وجود این همچنان این مشکل پابرجا بوده و توپ پیامک ها به طور دائم میان 2 وزارتخانه ارتباطات و ارشاد پاسکاری می شود. اما طبق آنچه در شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته شده، قرار بر آن شده که وزارت ارشاد مسئولیت محتوای پیامک های انبوه را برعهده داشته باشد. در این زمینه مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد مسئولیت پیگیری این بحث را برعهده دارد. موسویان رئیس این مرکزدر گفت وگو باایسنا، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخته و همچنان ساماندهی کامل پیامک ها را نیاز مند زمان می داند. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال همچنین یادآور شد: لازم است به این نکته توجه شود که پیامک های مختلفی که برای کاربران ارسال می شود به 2دسته پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی تقسیم می شود. در این میان پیامک های ارزش افزوده به طور قطع پیش از انتشار، ممیزی می شود و دستگاه های مختلفی که ماموریت آن ها کاملا مشخص است، در این زمینه توجیه شده اند و کارگروهی دراین خصوص ایجاد شده و تمام پیامک های ارزش افزوده با سرعت بسیار بالا ارزیابی می شود.
دسته دوم پیامک ها، پیامک های انبوه تبلیغاتی است که اغلب نظارت آن ها حالت پسینی دارد، یعنی پیش از انتشار این نوع پیامک ها نظارتی روی آن ها وجود ندارد. البته نمونه ای از پیامک های ارسالی از سوی اپراتور و یا شرکت هایی که دارای سرشماره ارسال پیامک انبوه هستند، برای ما ارسال می شود و ما آن ها را نگه می داریم. همچنین در این زمینه دستورالعملی شامل 16 بند به تمام این شرکت ها ابلاغ شده و آن ها به رعایت تمام بند های این دستورالعمل موظف هستند. وی در ادامه در پاسخ به این که با وجود این، همچنان مشترکان پیامک های ارزش افزوده ای با محتوا های عجیب دریافت می کنند که نشان از نظارت ناکافی در این زمینه دارد، توضیح داد: اکنون نظام نامه تخلفات در حال تدوین است و در این خصوص با متخلفان برخورد هایی هم شده است، اما به هرحال باید انصاف داد که تعداد پیامک هایی که پیش از این ارسال می شد و منشاء آن ها مشخص نبوده و یا دارای مفاهیم بررسی نشده بود، اکنون به مراتب کمتر شده است. حال از طریق سامانه طراحی شده شرایطی ایجاد شده تا نسخه ای از تمام پیامک هایی که به شکل انبوه ارسال می شود، ثبت شود و در این میان اگر اشتباهی رخ دهد، به سرعت این موضوع تذکر داده و به عنوان تخلف ثبت می شود. موسویان در ارتباط با آمار تخلفاتی که در این زمینه رخ داده، اظهار کرد: آمار ها گویای آن است که میزان پیامک های انبوهی که دارای محتوای نامناسب است به شدت کاهش پیدا کرده و به ویژه پیامک ها در خصوص فال و فال بینی و مواردی که مبانی علمی ندارند، به شدت کاهش یافته است. در برخی موارد از جمله موضوعاتی که به معرفی محصولات پزشکی مربوط می شود نیز این شرکت ها به دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت ملزم شده اند. با وجود این، همچنان سامانه 100001314 به منظور اعلام مشکلات مردمی در نظر گرفته شده و اگر افراد پیامکی با محتوای نامناسب دریافت می کنند، این موضوع را از طریق این سامانه اطلاع رسانی کنند. البته تلاش ها برای نرم افزاری که بتواند لایه های زیرین پنل ها را هم کنترل کند ادامه دارد، اما این موضوع کمی زمان نیاز دارد.
وی در پاسخ به این که بیش از2 سال است این مسئله نابسامان باقی مانده و همچنان نتیجه قطعی نداده است، آیا با وجود این، همچنان به زمان برای اصلاح این روند نیاز است، گفت: سامانه ای که پیش از این قول داده بودیم اکنون وجود دارد و لازم است شرکت های ارسال کننده پیامک یک نسخه از پیام ارسالی را روی سرور های خاصی قرار دهند. نسخه ای از سوی اپراتور ارسال می شود و در نهایت تمام این ها با یکدیگر قیاس می شود. اکنون ما حلقه های اول ارسال پیامک را به طور کامل رصد می کنیم، اما حلقه های انتهایی رصد نمی شود و ما هنوز مشتریان مربوط به این بخش را نمی شناسیم برهمین اساس اصلاح این روندبه مدتی زمان نیاز دارد.