شناسهٔ خبر: 12002916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

ششمين شکست متوالي هيلاري کلينتون

آيا توفان ساندرز به نيويورک مي رسد ؟

صاحب‌خبر -

سعيد سبحاني
 اين روزها معادلات انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا در هر دو حزب دموکرات و جمهوريخواه به شدت پيچيده شده است. درا ين ميان برني ساندرز توانسته است با پيروزي دوباره بر هيلاري کلينتون در ايالت ويسکانسين انگيزه مضاعفي را براي رقابت با وزير امور خارجه سابق ايالات متحده به دست آورد. درا ين ميان اصلي ترين نگراني ساندرز به راي سوپر دليگيتها( اعضاي ارشد حزب دموکرات) و حمايت آنها از هيلاري کلينتون باز مي گردد. 
مروري بر نتايج انتخابات درون حزبي رياست جمهوري در ايالات متحده آمريکا در اين برهه زماني قابل تامل خواهد بود. بر اين اساس در ادامه انتخابات مقدماتي ايالات آمريکا، تد کروز موفق شد با شکست دونالد ترامپ پيشگام، اميد بيشتري براي نامزدي جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري پاييز امسال به دست آورد.در ميان دموکراتها نيز  برني ساندرز پيروز انتخابات ويسکانسين شد تا با ادامه نوار پيروزي‌هايش در چند هفته گذشته، اميدوار راهي انتخابات‌هاي مقدماتي در دو ايالت مهم نيويورک و پنسيلوانيا شود.
به نظر مي رسد انتشار اسناد پاناما نيز در
اين خصوص توانسته است معادلات را به سوي ساندرز تغيير دهد. به ويژه آن که، همزمان با اوج گرفتن رسوايي‌هاي مرتبط با اسناد پاناما، انتشار دوباره هشدارهاي پيشين برني ساندرز در زمينه سوء استفاده افراد متمول و قدرتمند از فرصت‌هاي پولشويي در پاناما، برايش يک ويژگي جديد در برابر ديگر کانديداها فراهم کرده است.با وجود اين، هنوز هيلاري کلينتون و دونالد ترامپ پيشتاز رقابت‌هاي مقدماتي انتخابات نوامبر امسال براي جانشيني باراک اوباما در کاخ‌سفيد هستند.به عبارت بهتر، همچنان در مجموع هيلاري کلينتون و دونالد ترامپ توانسته اند از رقباي درون حزبي خود پيشي بگيرند. 
چنانچه منابع خبري در غرب گزارش 
داده اند، شکست دونالد ترامپ در انتخابات روز سه شنبه ايالت ويسکانسن آمريکا پاياني تلخ بر يک هفته سخت براي کارزار اين ميلياردر اهل نيويورک بود.او که در چند روز گذشته بارها به علت اظهار نظر در مورد سقط جنين مورد انتقاد شديد قرار گرفته بود، همزمان بايد پاسخگوي انتقادها از ماجراي بازداشت رئيس ستاد انتخاباتي‌اش مي‌بود که به علت لمس خشن يکي از خبرنگاران در جريان ميتينگ انتخاباتي ترامپ، در فلوريدا بازداشت شده بود.
در همين حال، تد کروز که نزديک‌ترين رقيب ترامپ در اردوي جمهوريخواهان است پس از کسب پيروزي در ويسکانسين گفت: "اين همان لحظه تغيير بود که منتظرش بوديم. ما پيروزيم چون توانسته‌ايم حزب جمهوريخواه را متحد کنيم."
البته با وجود پيروزي کروز، انتظار نمي‌رود که او بتواند حدنصاب لازم در انتخابات‌ مقدماتي را کسب کند.به نظر مي رسد شکستهاي پي در پي قبلي تد کروز در مقابل ترامپ تا حدود زيادي شانس و اقبال او را برازي پيروزي نهايي در دور مقدماتي زير سئوال برده است. در اين خصوص چشم اميد تد کروز به سوي سران حزبي جمهوريخواه است. با اين حال برخي تحليلگران معتقدند اگر سران حزب جمهوريخواه و حتي دموکرات آراي مردمي به سود يک نامزد را تغيير دهند، در آن صورت اقبال نهايي نسبت به آن نامزد در ميان راي دهندگان و طرفداران آن حزب کاهش مي يابد. 
هم اکنون چشم ترامپ به رقابتهاي درون حزبي در نيويورک و پنسيلوانياست. ترامپ که مطابق نظرسنجي‌ها در دو ايالت نيويورک و پنسيلوانيا پيروز خواهد شد، احتمالا برنده نهايي جمهوريخواهان است هر چند ترامپ در ميان رهبران حزب خودش اصلا محبوب نيست.
مطابق  مرامنامه حزب‌جمهوريخواه آمريکا، رهبران و نمايندگان اين حزب مختارند در همايش نهايي خود (تابستان امسال) بي‌توجه به نتايج انتخابات مقدماتي، هر نامزدي را که خود تشخيص دهند به عنوان کانديداي نهايي معرفي کنند. با وجود اين، حتي براي آنها هم مقاومت در برابر قبول نامزد پيروز انتخابات‌ مقدماتي بسيار دشوار خواهد بود.
با اين حال معادله در حزب دموکرات تا اندازه زيادي متفاوت است. در صورتي که ساندرز بتواند در ايالت نيويورک بر هيلاري کلينتون ( سناتور سابق ايالت نيويورک ) پيروز شود، مسير مهمي را در رسيدن به دور نهايي رقابتهاي انتخاباتي در ايالات متحده طي کرده است. در اين صورت ساندرز خواهد توانست راي بسياري از سوپر دليگيتها راکه تاکنون به سود هيلاري کلينتون مي باشد را به سود خود تغيير دهد. از اين رو ساندرز از اکنون انرژي و وقت زيادي بر روي پيروزي در ايالت نيويورک گذاشته است. در طرف مقابل، هيلاري کلينتون نيز به خوبي 
مي داند که شکست يا پيروزي وي در ايالت نيويورک براي ساندرز بسيار قابل اهميت است. درا ين ميان اگر هيلاري کلينتون بتواند در ايالت نيويورک بر ساندرز غلبه پيدا کرده و امتيازات اين ايالت را به دست آورد، در آن صورت مي تواند همچنان از حمايت سوپر دليگيتهاي حزب دموکرات برخوردار باشد. حال بايد مشاهده کردکه آيا توفان ساندرز به نيويورک نيز خواهد رسيد يا خير .....

نظر شما