شناسهٔ خبر: 11882669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

خبرگزاری ارمنستان:

یک بالگرد آذربایجان در قره باغ سرنگون شد

ایرنا

خبرگزاری ارمنستان خبر داد که شبه نظامیان قره باغ یک بالگرد دیگرجمهوری آذربایجان را در این ناحیه سرنگون کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز،خبرگزاری ارمنستان امروز نوشت که سه تانک و دو پهپاد نظامی ارتش جمهوری آذربایجان نیز در درگیری های امروز نابود شد. درگیریهای قره باغ که از دیشب آغاز شده کماکان ادامه دارد.هنوز از واکنش ارتش جمهوری آذربایجان به این اخبار گزارشی منتشر نشده است.
به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در واکنش به آتشباری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، خواستار توقف فوری درگیری ها و برقراری آتش بس شد.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز (شنبه) گفت که رییس جمهوری روسیه از طرف های مناقشه قره باغ دعوت به برقراری فوری آتش بس و خویشتنداری کرده تا از قربانیان جدید در منطقه جلوگیری شود.
وی افزود: رئیس جمهوری روسیه متاسف است که وضعیت قره باغ دوباره به سوی رویارویی مسلحانه سوق یافته است. بتازگی در چارچوب تلاش های سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تلاش های بین المللی در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مساله قره باغ اقدامات گسترده ای انجام گرفته است که می تواند منجر به حل و فصل مناقشه در این منطقه شود.
جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که نیروهای ارمنستانی در 24 ساعت گذشته 127بار در طول مرز بین دو طرف آتش گشوده اند.
در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است که طرف ارمنستانی از سلاح سنگین و خمپاره استفاده کرده است.
خبرگزاری ارمنستان نیز گزارش داد که آتشباری نیروهای جمهوری آذربایجان به مناطق مسکونی قره باغ کشته شدن یک کودک 12 ساله و زخمی شدن دو نفر را در پی داشته است. پیشتر شبه نظامیان منطقه قره باغ، که مرکز مناقشه جمهوری های آذربایجان و ارمنستان است، مدعی سرنگونی یک بالگرد جمهوری آذربایجان شده اند در حالیکه باکو چنین گزارش هایی را رد می کند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال ها است که بر سر منطقه ارمنی نشین قره باغ که جزیی از جمهوری آذربایجان بوده و اکنون در تصرف ارمنستان قرارداد، با یکدیگر مناقشه دارند.
در سال 1988 نیروهای ارمنستان جنگ خود را برای تصرف منطقه قره باغ در قلمرو جمهوری آذربایجان آغاز کردند و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این جنگ تشدید شد. در سال 1994 و پس از آنکه ارتش ارمنستان این منطقه را به همراه بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان تصرف کرد، آتش بس اعلام شد.منطقه قره باغ 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

نظر شما