شناسهٔ خبر: 11662009 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

انفجار مواد محترقه؛ عامل حوادث مرگ‌بار

صاحب‌خبر -

انفجار مواد محترقه در آستانه چهارشنبه‌سوری بار دیگر حوادثی را رقم زد که مرگ و سوختگی شدید نتیجه آنها بود.
در نخستین حادثه، یکی دیگر از مجروحان انفجار مواد محترقه در اسلامشهر جانش را از دست داد تا تعداد کشته‌های این حادثه به سه نفر افزایش پیدا کند. عصر روز چهارشنبه انفجار مهیبی در یکی از محله‌های اسلامشهر باعث تخریب خانه‌ای چهارطبقه و شکسته‌شدن شیشه‌های خانه‌های اطراف شد. بلافاصله امدادگران آتش‌نشانی و مأموران نیروی انتظامی و چند دستگاه خودرو اورژانس به محل انفجار اعزام شدند که مشخص شد انفجار مواد محترقه باعث تخریب بخشی از ساختمان چهارطبقه شده است. آتش‌نشانان هفت مرد را که دچار جراحت شده بودند، از خانه خارج کرده و تحویل اورژانس دادند. امدادگران اورژانس پس از معاینه مجروحان، مرگ یکی از آنها را تأیید کردند. شش مصدوم دیگر نیز با بالگرد به بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد، امام‌رضا‌(ع)، امام‌خمینی(ره) و سوانح سوختگی منتقل شدند. بررسی‌ها نشان داد در این خانه 50 کیلوگرم مواد محترقه نگهداری می‌شد که بخشی از آن منفجر شده بود. با گذشت بیش از سه روز از وقوع حادثه، دو مصدوم دیگر این حادثه نیز جانشان را از دست دادند. گفته می‌شود حال چهار مجروح دیگر این حادثه که در بیمارستان‌های تهران بستری هستند وخیم و احتمال زنده‌ماندن تمامی آنها اندک است.  درهمین‌حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از مرگ نوجوان 17ساله هنگام تهیه مواد محترقه خبر داد. منوچهر مهرام گفت: دو پسر نوجوان 17ساله در حال ساختن مواد محترقه در پشت‌بام منزل مسکونی بودند که بر اثر انفجار مواد، دچار سوختگی 70 درصد شدند. وی افزود: مجروحان که از ناحیه سروصورت، دست‌وپا دچار آسیب جدی شده بودند به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدند. اما یکی از آنها به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. وی اضافه کرد: در حادثه دیگری یک کودک هشت‌ساله بر اثر ترکیدگی ترقه در دست دچار سوختگی و جراحت شد.
علاوه بر این چهار جوان کارگر که مشغول تولید مواد محترقه بودند به دلیل انفجار مواد به‌شدت دچار سوختگی شدند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره این حادثه اظهار کرد: ساعت 1:47 بامداد دیروز آتش‌نشانان در تماس مردم در جریان انفجار در یک خانه مسکونی در محله آزادگان نرسیده به مرتضی‌گرد قرار گرفتند. بلافاصله مأموران چند ایستگاه برای اطفای حریق و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه داد: انفجار در یک خانه 200متری که به محل تولید و نگهداری مواد محترقه تبدیل شده بود، رخ داده بود. بر اثر انفجار دیوارهای این خانه تخریب شد و حریق در حال سرایت به انبار لوازم خانگی در مجاورت این محل بود که آتش‌نشانان از سرایت آن جلوگیری کردند. به گفته سخنگوی آتش‌نشانی در این حادثه چهار جوان کارگر به شدت مصدوم شده بودند که به بیمارستان منتقل شدند.
همچنین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره حادثه‌ای دیگر گفت: بر اثر انفجار مواد محترقه در یک کارگاه خیاطی حوالی جوادیه دو برادر جوان به شدت مجروح شدند. ملکی اظهار کرد: ساعت 23:50 شنبه مأموران آتش‌نشانی در جریان انفجاری در یک خانه مسکونی دوطبقه در محله جوادیه قرار گرفتند. بلافاصله دو ایستگاه به محل حادثه در 10متری جوادیه اعزام شدند؛ با حضور آتش‌نشانان مشخص شد انفجار در طبقه اول ساختمان 50 متری رخ داده است. وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان دو جوان 15 و 30ساله که برادر بودند و به‌شدت از ناحیه دست‌وپا دچار سوختگی شده بودند از خانه خارج و تحویل اورژانس شدند. به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی بررسی‌های آتش‌نشانان نشان می‌داد طبقه اول ساختمان که کارگاه خیاطی بود در اختیار دو برادر جوان قرار داشت، اما آنها در این مکان اقدام به تهیه و تولید مواد محترقه می‌کردند. در پاک‌سازی خانه بیش از 20 نارنجک دست‌ساز و مقادیری مواد اولیه ساخت نارنجک کشف و در اختیار مأموران پلیس قرار گرفت. براساس اعلام پلیس پایتخت پس از اعلام موضوع به پلیس، نیروهای چک و خنثی یگان امداد در محل حاضر شدند و 20 نارنجک دست‌ساز یک کیلوگرمی را که احتمال انفجار آنها بود، خنثی و به یگان پلیس منتقل کردند.

نظر شما