شناسهٔ خبر: 11614237 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

استاد پُر سابقه حوزه علمیه قم درگذشت

ابنا

خبر مراسم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیت الله شیخ مصطفی اعتمادی تبریزی» از اساتید سترگ حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت.

وی که از استادان پُرسابقه حوزوی محسوب می شد، پس از عمری تلاش در راه تربیت شاگردان مکتب امام صادق(علیه السلام) به دیار حق شتافت.

آیت الله اعتمادی که بود؟

نام آیت الله اعتمادی برای همه طلاب علوم دینی، آشناست. حتی آنان که از محضر درس او استفده نکرده اند، از نوارهای تدریس ایشان بهره برده اند. شاید این نوارها در کنار نوارهای دو استاد سترگ دیگر «مدرس افغانی» و «آیت الله پایانی» از مهمترین دروس صوتی چند دهه اخیر حوزه باشد.

مصطفی اعتمادی در سال ۱۳۰۴ در قریه "خواجه" از توابع شهر "تبریز" متولد شد. وی پس از پرورش و خواندن دروس فارسی، ادبیات عرب و منطق و تبصره را در زادگاه خود نزد والد ماجدش «حاج میرزا علی خواجه‌ای» خواند.

در زمانی که به امر رضاخان قلدر، حجاب را از سر زنان ایرانی و عمامه را از سر روحانیون برمی داشتند و هیچکس یارای حرف زدن و چرا گفتن را نداشت، از محل خود به تبریز آمده و در آنجا سطوح عالی را تا مکاسب از محضر اساتید و مدرسین تبریز استفاده نمود و در سال ۱۳۲۵ ش به قم مهاجرت کرد و کفایه را از محضر آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی فرا گرفت و بعد از آن در درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای و اصول مرحوم آیت‌الله بروجردی شرکت نمود و از حضرات آیات حاضر نیز بی بهره نبود.

ضمنا وی به تدریس سطوح عالی پرداخت و بسیاری از محصلین حوزه از محضرش بهره مند شدند.

"شرح معالم الاصول"، "شتات الفوائد" که در حواشی معالم چاپ شد، "موضع القوانین"، "شرح رسائل" و "شرح مکاسب" شیخ انصاری، "شرح کفایه" آخوند خراسانی و سلسله دروس صوتی، برخی از آثار ماندگار استاد اعتمادی تبریزی است.

........................
پایان پیام/ 101

نظر شما