شناسهٔ خبر: 11580897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

رونمایی از تخلفات جدید در ماجرای انتخابات اسفند 90 فدراسیون فوتبال

اعضای هیات‌رئیسه قانونی نیستند

صاحب‌خبر -

فرهیختگان | انگار هنوز ماجراهای انتخابات اسفند 90 فدراسیون فوتبال تمامی ندارد و هرچند وقت یک‌بار باید یک ماجرای جدید از آن رونمایی شود.
اگر خاطرتان باشد تابستان گذشته در همین صفحه پیگیر ماجراهای اساسنامه دی 90 بودیم و البته در آن پای تاییدیه فیفا در میان بود و به همین دلیل برخی منتقدان عقیده داشتند انتخابات اسفند 90 فدراسیون فوتبال زیر سوال است و نباید با اساسنامه‌ای که فیفا تاییدش نکرده، انتخابات برگزار می‌شد؛ اما دیروز برگ جدیدی از تخلفات رو شد که حتی انتخاب اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را هم زیر سوال برده است.
دیروز خبرگزاری «نسیم‌آنلاین» در یک خبر ویژه اعلام کرد یکی از اعضای کنونی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به صورت غیرقانونی در انتخابات فدراسیون فوتبال اسفند ۹۰ ثبت‌نام کرده است و حتی در این‌باره سندی هم منتشر کرده و شناسنامه این عضو هیات‌رئیسه را روی خروجی‌اش گذاشته است که او در آن زمان سن و سال قانونی حضور در انتخابات را نداشته است.
منظور این گزارش [ش - ع]، عضو کنونی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است که شناسنامه‌اش نشان می‌دهد در زمان ثبت‌نام دو ماه از تاریخ تولد اعلام‌شده در اساسنامه کوچک‌تر بوده است.
درواقع به جای اینکه 35 سال تمام داشته باشد، ‌34 سال و 10 ماه داشته است. او که حالا یکی از کاندیداهای جدی و پرشانس انتخابات است و شنیده شده که مورد حمایت اعضای مجمع است و حتی نزدیک به 35 امضا (تقریبا نصف اعضای مجمع) برای تایید جمع کرده است، دیروز با این چالش مواجه شد که می‌شود گفت بیشتر بوی تخریب داشت تا بوی افشاگری. چراکه دو موضوع ثبت‌نام او در انتخابات اسفند 90 و عضویت در هیات‌رئیسه با ماجرای ثبت‌نامش برای انتخابات فدراسیون فوتبال، دو مقوله کاملا جداست. در هر حال در روزهای انتخابات برای تخریب رقیب، کاندیداها دست به هر کاری می‌زنند و این عجیب نیست و حتی شاید در روزهای آینده کاندیداهای دیگری هم تخریب شوند.

 آیا همه غیرقانونی هستند؟
بهتر است به ماجرای انتخابات اسفند 90 برگردیم. همان‌طور که قبلا هم نوشته بودیم سازمان بازرسی کل کشور پیش از انتخابات اسفند ۹۰ هم به علی کفاشیان اعلام کرده بود به دلیل بازنشستگی حق شرکت در انتخابات را ندارد، اما او بدون اینکه به این نامه توجه کند وارد انتخابات شد و با شطرنجی که با وزارت ورزش دولت وقت انجام داد، توانست در انتخابات حضور یابد.
سازمان بازرسی در آن نامه تاکید کرده بود بازنشسته‌ها و دوشغله‌ها نباید وارد انتخابات می‌شدند. عزیزالله محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ و کاندیدای کنونی انتخابات فدراسیون فوتبال دراین‌باره می‌گوید: «نامه سازمان بازرسی شب انتخابات رسید و هشدار داده بود چه کسانی نباید کاندیدا می‌شدند. همچنین شب انتخابات همان سال اعضای هیات‌رئیسه نامه‌ای را با چند بند امضا کردند و به کفاشیان دادند تا وارد انتخابات نشود، اما درنهایت کفاشیان مقاومت کرد. پس از انتخاب هیات‌رئیسه هم من نامه‌ای به وزیر نوشتم و تخلفات را گفتم، اما ایشان سکوت کرد و پاسخی به نامه نداد.» اما کلید ماجرا جای دیگری است.
کمیته تایید صلاحیت وقت در تایید صلاحیت کاندیداها یک تخلف آشکار انجام داده بود. آنها نباید اجازه حضور همه افراد کنونی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را در انتخابات می‌دادند. آن زمان [ح - س]، [م - م] ، [ع - ر]، [ع - ف] و خود کفاشیان از کلیت ماجرا باخبر بودند و می‌دانستند کدام کاندیداها به دلایل سنی و بازنشستگی نمی‌توانند وارد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شوند، اما اجازه دادند و حالا باید پاسخگو باشند که چرا آن زمان سکوت کرده‌اند و کاندیداهایی را که نمی‌توانستند وارد جریان انتخابات شوند تایید کردند.

 چه کسانی نباید می‌آمدند؟
اما چه کسانی برخلاف قوانین، عضو هیات‌رئیسه شدند؟ ‌کفاشیان که خودش آن زمان بازنشسته بود، [ه - الف] به همراه [غ - ب] هم بازنشسته بودند ولی عضو هیات‌رئیسه شدند. [ع - ر] و [ح - ب]، رئیس هیات فوتبال استان [...] هم بازنشسته بودند و حالا هنوز هم عضو هیات‌رئیسه هستند. [ش - ع] که با دو ماه سن کمتر ثبت‌نام کرده بود، [ف - الف] که عضو شورای شهر [...] و رئیس هیات فوتبال استان [...] بود و دوشغله محسوب می‌شد؛ همین دیروز خبرگزاری مهر خبر داد [ش - د] هم که بعدها به جای [م - ق] وارد هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال شد  تابعیت دوگانه دارد، البته آن زمان مدیرعامل باشگاه و از خانواده فوتبال نبود و فوتسالی بوده است و عضویت او هم در هیات‌رئیسه مشکل دارد.
سوال این است که چرا آقایان کفاشیان، [ن]، [ر]، [س]، [ف] برخلاف بند ۴ ماده ۳۵ و بند ۴ ماده ۳۳ اساسنامه‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ عمل کرده‌اند؟ چرا بازنشسته‌ها و دوشغله‌ها تایید شده‌اند؟ با وجود همه این موارد، چرا این افراد تایید شده‌اند؟ چرا این افراد اسناد مالی را امضا کرده‌اند؟ چرا مصوبات هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به امضای کسانی رسیده که به صورت غیرقانونی در هیات‌رئیسه عضو بوده‌اند؟ آیا این مصوبات در چهار سال اخیر قانونی بوده است؟ اصلا در هشت سال اخیر قانونی بوده است؟ مشخص است که در این ماجرا انصاف باید رعایت شود و تنها یکی دو نفر سیبل نشوند. ظاهرا می‌خواهند یک نفر را سیبل کنند، در حالی که دیگران هم نباید فراموش شوند.
اگر کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید بازنشستگی خودش مشکلی ندارد، چرا بازنشستگی [ب] مشکل داشت و او را وادار به کناره‌گیری از سازمان لیگ کرد؟ اتفاقا اگر [ش - ع] به صورت غیرقانونی در هیات‌رئیسه حضور داشته دیگر اعضا هم به صورت غیرقانونی عضو بوده‌اند و چرا وزارت ورزش وقت و دیگر نهادها سکوت کرده‌اند؟

برچسب‌ها:

نظر شما