شناسهٔ خبر: 11319054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

انتخاب مهاباد به عنوان پایلوت استانی سامانه هوشمند بازرسی انتخابات

ایرنا

صاحب‌خبر -

سلیمان پاکزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با انتخابات هفتم اسفندماه برای نخستین بار سامانه هوشمند بازرسی انتخابات(سهبا) در بیش از 30 حوزه انتخابیه کشور به صورت پایلوت راه اندازی می شود و در آذربایجان غربی، حوزه انتخابیه مهاباد به عنوان حوزه نمونه انتخاب شده است.
وی اضافه کرد: در قالب این سامانه، شهروندان، نامزدها و بازرسان شعب اخذ رای می تواند با ارسال پیامک هایی به این سامانه هرگونه تخلف را به مسئولان برگزاری انتخابات و سربازرسان گزارش دهند.
پاکزاد گفت: شهروندان مهابادی می توانند در روز انتخابات به صورت مستقیم با ارسال پیامک به شماره 3000404 با رویکرد هر شهروند یک بازرس، با مسئولان برگزاری انتخابات ارتباط برقرار کنند و برای تضمین حقوق نامزدها نیز شماره 3000345 برای ارسال پیامک در نظر گرفته شده است.
پاکزاد افزود: شهروندان و نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان مهاباد پس از مشاهده هر گونه تخلف انتخاباتی از سوی برگزار کنندگان می توانند به این شماره ها پیامک بفرستند.
رئیس هیات بازرسی انتخابات شهرستان مهاباد گفت: برای ارتباط مستقیم بازرسان شعب اخذ رای نیز شماره دیگری در این سامانه با رویکرد نظارت آنلاین و پیشگیری موثر از وقوع تخلف اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: بازرسان شعب اخذ رای پس از مشاهده هر گونه تخلف در شعبه مربوطه با استفاده از کدهای محرمانه ای، نوع و زمان تخلف صورت گرفته را به سربازرسان خود اعلام می کنند.
پاکزاد افزود: علاوه بر سامانه سهبا، 127 بازرس و سربازرس در این شهرستان بر روند برگزاری و سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نظارت خواهند کرد.
به گفته پاکزاد از 116 بازرس انتخاب شده برای بازرسی شعب اخذ رای در مهاباد 39 بازرس در بخش مرکزی، 26 بازرس در بخش خلیفان و 51 بازرس نیز در شعبه های اخذ رای شهری، کنترل روند سلامت انتخابات را در این شهرستان بر عهده خواهند داشت.
وی با تاکید بر لزوم رعایت اصل حفظ بی طرفی در برگزاری انتخابات از سوی بازرسان گفت: رویکرد هیات بازرسی، مشاوره، همراهی، ارشاد و تلاش برای حسن اجرای مطلوب انتخابات به مجریان برای برگزاری انتخاباتی سالم و بی شائبه در هفتم اسفند است.
پاکزاد افزود: بازرسان نیز همانند سایر عوامل برگزاری انتخابات، امین آرای مردم هستند و برای صیانت از آرای مردم و پیشگیری از هر گونه تخلفات انتخاباتی عاری از هر گونه جانبداری از شخص و یا گروه خاصی با تمام توان تلاش خواهند کرد.
وی گفت: برای برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 116 شعبه در شهرستان مهاباد پیش بینی شده که نسبت به دوره قبل سه شعبه افزایش پیدا کرده است.
رئیس هیات بازرسی انتخابات شهرستان مهاباد گفت: از این تعداد 54 شعبه سیار و 62 شعبه نیز به صورت ثابت است که در روز جمعه هفتم اسفندماه کار جمع آوری آرای مردم را بر عهده خواهند داشت.
برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان 12 نفر با یکدیگر به رقابت می پردازند.
شهرستان مهاباد 215 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 162 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی از میان 172 نفر داوطلب، 12 نماینده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از میان پنج نامزد، سه نماینده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب 9 مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.
3020/6185/1905

نظر شما