شناسهٔ خبر: 11295761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رصد مهر از فضای تبلیغاتی انتخابات مجلس در اردبیل؛

پوسترهای روتوش شده به جاده‌ها رسید/ وعده داغ اصلاح ناکارآمدی‌ها

اردبیل – شمارش معکوس اتمام تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس در حالی آغاز شده که در آخرین ساعات التهاب تبلیغات، وعده‌ها با سفر کاروان‌های تبلیغاتی به مناطق محروم و روستاها به‌حداعلا رسیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: وزارت کشور اعلام کرده است نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حداکثر تا پنج‌شنبه می‌توانند به تبلیغ خود ادامه دهند.

فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها که می‌توان گفت حتی از سال گذشته کلید خورده بود در ساعات پایانی نزدیک به رأی‌گیری به حدی با تب‌وتاب همراه است که در برخی مواقع حتی موجبات آزار و اذیت شهروندان را فراهم ساخته است. بطوریکه در ساعات منتهی به رأی‌گیری آخرین تیرهای تبلیغی روانه خیابان‌ها، خانه‌ها، محلات، جاده‌ها و حتی ذهن شهروندان می‌شود تا رقبا در میدان تبلیغات آخرین توان خود برای کسب صندلی سبز را به کار گیرند.

بررسی میدانی خبرگزاری مهر از وضعیت تبلیغات انتخاباتی نشان می‌دهد برخی از نامزدها در جریان تبلیغات چراغ خاموش، برخی با رعایت قوانین و مقررات و برخی بی‌توجه به قوانین با تبلیغ باری به هر جهت وارد میدان شده‌اند.

در این میان نباید از بازار داغ سخنرانی‌هایی که بیشتر به کارزار افشاگری و تبلیغات و وعده‌های گاه باورنکردنی تبدیل شده غفلت کرد. بطوریکه حتی خود شهروندان و نخبگان سیاسی معتقدند در برخی مواقع نامزدها بی‌توجه به قواعد و اصول دست به طرح موضوعاتی می‌زنند که عملاً تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

بی‌توجهی به اصول تبلیغات از سوی برخی نامزدها

وجه ظاهر تبلیغات از زمانی عیان شد که پوسترهای روتوش شده اجازه نصب در سطح شهرها و روستاها را پیدا کرد. قبل از آغاز تبلیغات ستاد برگزاری انتخابات استان از تمامی نامزدها درخواست کرد به رعایت قواعد و اصول تبلیغ پایبند باشند و پوسترها و بنرها را در اماکن مشخص‌شده بچسبانند.

بااین‌وجود این موضوع نه‌تنها از سوی برخی نامزدها مراعات نشد بلکه بی‌توجهی به آن موجب شد یکی از نامزدهای انتخابات مجلس با انتقاد از بی‌توجهی رقبای خود در گفتگو با خبرنگار مهر این موضوع را برابر با بی‌توجهی به حق‌وحقوق سایر رقبا بداند.

بطوریکه هرچند شهرداری اردبیل برای هر یک از نامزدها بر اساس قرعه‌کشی شماره‌ای اختصاص داده تا در محل شماره خود به نصب پوستر اقدام کند، در اغلب جایگاه‌ها طرفداران نامزدها به تعدد پوستر نصب کرده و مجالی برای تبلیغ سایرین باقی نگذاشته‌اند.

علاوه بر این هرچند ابعاد بنرهای تبلیغاتی در جلسه ستاد انتخابات استان اعلام و در خصوص آن اعتراضاتی از سوی نامزدها مطرح شد، برخی از نامزدهای انتخاباتی برنوشته‌هایی با ابعاد قابل‌توجه را در سطح شهرها و حتی جاده‌ها نصب کرده‌اند.

در کنار بنرها نباید از بروشورهای تبلیغاتی گذشت که مرتباً در آسمان شهر در خیابان‌ها و کوچه‌ها به پرواز درآمده و سطح معابر را می‌پوشاند.

اعتراض شهروندان و سکوت دستگاه‌های ناظر

برخی شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر از اصرار طرفداران برای نصب پوستر بر روی در و دیوار منزل خود ابراز گله‌مندی کردند.

بطوریکه نصب پوستر در برخی محلات با اعتراض اهالی مواجه شده و حتی با درگیری و مقاومت طرفداران نیز همراه شده است.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص گفت: این رفتار طرفداران موجب نمی‌شود که شهروندان به این نامزد خاص علاقه‌مند شوند بلکه به دلیل بی‌توجهی وی به قانون رأی خود را به نامزد دیگری خواهند سپرد.

نصب پوستر بر روی در و دیوار موجب نمی‌شود که شهروندان به نامزد خاص علاقه‌مند شوند بلکه به دلیل بی‌توجهی به قانون رأی خود را به نامزد دیگری خواهند سپردگله‌مندی از بی‌توجهی به محل نصب پوسترهای تبلیغاتی حتی از سوی برخی نامزدها نیز عنوان شده است.

بطوریکه یکی از نامزدها در برنامه تبلیغاتی خود از صرف پول‌های میلیاردی برای چاپ این پوسترها گفت و تأکید کرد: این موضوع باید رسیدگی شود.

درعین‌حال نامزد دیگری ازجمله اهداف حضور خود در انتخابات را مبارزه با فرهنگ غلط تبلیغات اعلام کرده و گفته است: آمده‌ام با دلالی و پول‌های کثیف برخورد و مبارزه کنم.

این اعتراضات از سوی نخبگان نیز شنیده می‌شود بطوریکه رصد فضای انتخاباتی نشان می‌دهد حتی نخبگان و تحلیل گران نیز چندان خوش‌بین به نامزدهایی که پوسترهای روتوش شده خود را به همه جای در و دیوار شهر آویزان کرده‌اند نیستند.

بااین‌وجود نه‌تنها این اعتراضات موجب نشده برخی نامزدهای شناخته شده با این تخلفات اخطار و یا توبیخی دریافت کنند بلکه تنها در اظهارات دستگاه‌های ناظر به این بسنده شده که ما با هر تخلفی برخورد می‌کنیم و همه چیز تحت کنترل است.

افزایش قیمت موز و شیرینی

یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر ازجمله اتفاقات قابل‌توجه در اردبیل را افزایش ناگهانی قیمت برخی اجناس عنوان کرد.

ناصر معرفت پور با بیان اینکه قیمت میوه و شیرینی در این چند روز افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که به نظر می‌رسد با سو استفاده برخی مغازه‌داران که می‌خواهند از فضای انتخابات بهره‌برداری کنند، برخوردی صورت نمی‌گیرد.

این اظهارات در حالی است که بساط شیرینی، میوه، آبمیوه، شکلات، شام و ناهار و سورهای مختلف از سوی نامزدها به جد افزایش یافته و حتی برخی نامزدهای رد صلاحیت شده نیز برای جبران مافات و اعلام نظرات خود جلساتی را تحت عناوینی مانند رونمایی کتاب، هم‌اندیشی و ... برگزار می‌کنند.

تراکم جمعیت مقابل ستادهای تبلیغاتی خود به یکی از عوامل تشدید  ترافیک در سطح شهر و معابر تبدیل شده و موجبات آزار و اذیت شهروندان فراهم می‌شود. بطوریکه برخی طرفداران با این اظهارات که حق دارند خیابان را بند بیاورند و مگر تبلیغات چند روز است، مانع از تردد شهروندان می‌شوند.

فضای مجازی اینبار رنگ انتخابات گرفت

در کنار اقدامات خلاف عرف و قانون برخی نامزدها نباید از فضای ملتهب مجازی نیز چشم پوشید.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل در ابتدای تبلیغات انتخاباتی از نامزدها درخواست کرد از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها نیز به جمع بازار انتخابات پیوسته‌اند و به نام نامزدها حرف‌های ناگفته خود را طرح می‌کنند.

برخی نامزدهایی که با چراغ خاموش در فضای فیزیکی به تبلیغ خود پرداخته‌اند در فضای مجازی به‌مراتب قوی‌تر عمل کرده‌اند. بطوریکه حتی ارتباط برخی از نامزدها با رسانه‌های مجازی به اوج خود رسیده و برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به تریبون نامزدها تبدیل شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در آغاز به کار تبلیغات انتخاباتی هشدار داد که اگر تحرکات غیرقانونی از سوی سراچه‌های غیرمجاز مشاهده شود با آن ها برخورد خواهد شد.

شهروندانی که در فضای مجازی اخبار انتخابات را پیش می‌برند هرچند شاهد برخی تحرکات هستند اما تاکنون آماری از تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن که بتواند در مقابل سایر تخلفات نقش بازدارنده ایفا کند منعکس نشده است.

کارناوال‌های تبلیغاتی آقای نامزد در روستا

ساعات پایانی تبلیغات موجب شده موضوع قطعی سازی رأی‌ها از سوی نامزدها پیگیری شود. بطوریکه سخنرانی‌ها بیشتر جنبه تبلیغی به خود گرفته و در برخی مواقع با واقعیت و شکل وظایف نماینده مجلس فاصله گرفته است.

در این میان برای اینکه رأی مناطق محروم و روستاها که در انتخابات معمولاً سرنوشت‌ساز است قطعی شود کارناوال‌های دراز و طویل نامزدها در جاده‌های اردبیل مشاهده می‌شود. بطوریکه نگاهی از دور این طور تداعی می‌کند که شاید یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور به آن روستا سفر کرده است.

اما کمی نزدیک‌تر که می‌شویم این نامزدهای انتخاباتی هستند که برخی برای اولین بار اسمشان به گوش شهروندان خورده و تا همین دیروز کسی نام و تصویرشان را ندیده بود.

کارناوال‌ها با سفرهای خود به شهرهای کوچک، بخش‌ها و روستاها سعی دارند نظر اهالی ساکن را به نامزد موردنظر خود جلب  کنند و سؤال شهروندان این است که  فردای انتخابات اگر همین نامزدها حائز رأی شوند باز به شهر و روستایشان سفر خواهند کرد؟

حرکت کارناوال‌ها با ایجاد ترافیک در جاده‌ها همراه شده است. برخی خودروها را متوقف کرده و به روستا یا شهر محل سخنرانی آقا یا خانم نامزد می‌برند و برخی سطح جاده و تابلوهای راهنمایی رانندگی را با پوسترهای تبلیغی پوشانده‌اند.

وعده‌هایی ناممکن در سخنرانی‌های ملتهب

ستاد برگزاری انتخابات استان در هفته تبلیغ نامزدها مساجد و محلاتی را برای سخنرانی نامزدها پیش‌بینی کرد و در خود شهر اردبیل چهار مسجد برای سخنرانی نامزدها انتخاب شد.

این سخنرانی‌ها البته در کنار شور و شوق انتخاباتی با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است.

در برخی از سخنرانی‌ها دسته‌جات هواداران با سردادن شعار در اطراف محل سخنرانی گردآمده‌اند و در برخی سخنرانی‌ها تردد خودروها در خیابان‌های منتهی به سخنرانی با مشکل مواجه شده است.

بااین‌وجود آنچه اهمیت کلیدی دارد طرح وعده‌های شعارگونه از سوی برخی نامزدها بوده است. بطوریکه یکی از آن ها ایجاد اشتغال برای پنج هزار نفر را وعده داده و دیگری برچیده شدن مدیریت ناکارآمد در استان را مطرح کرده است.

یکی از نامزدها به رفع تمامی تبعیض‌ها علیه زنان پرداخته و دیگری از پیگیری مطالبات جوانان و رفع کامل مشکلات آن ها خبر داده است.

برخی از نامزدهای انتخابات بی‌توجه به حیطه وظایف خود در طرح برنامه‌ها در حد یک مدیر اجرایی گزارش عملکرد ارائه داده و برخی مدعی تغییرات اساسی و کلیدی در استان شده است.

برخی یادداشت‌های از پیش آماده مشاوران خود را بازخوانی می‌کنند و برخی در طرح سؤالات جزئی از مسائل استان عاجز از پاسخگویی هستند.

در این بین نباید از تخریب، توهین و افترا نیز غافل بود. دعواهای حزبی و جناحی در کنار زیر سؤال بردن عملکرد مسئولان فعلی و قبلی بخشی از اظهارات نامزدها را تشکیل می‌دهد.

تا جایی که برخی سخنرانی‌ها به محل تصفیه‌حساب‌های شخصی تبدیل شده و به بازار سؤال و جواب نامزدها البته بی‌توجه به واقعیت حل مشکل بدل گشته است.

رسانه‌ها و سمت و سو دادن به مطالبات

بخش مهمی از فضای تبلیغات انتخاباتی را باید در رسانه‌ها جستجو کرد. از ماه ها قبل تحرک اظهارات و یادداشت‌های تبلیغاتی برخی نامزدها در نشریات محلی به واقع قابل مشاهده بود.

موضوعی که هرچند بارها مورد اعتراض قرار گرفت اما مورد توجه دستگاه‌های ناظر نبود. تا جایی که نامزدها تحت عناوین کارشناس و استاد دانشگاه با پرداخت رقم‌های ریزودرشت جریان تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

برخی نشریات برای مدت چند ماه با آقای نامزد عقد قرار داد کردند و برخی حتی کل صفحات خود را به آقا و آقایان نامزد واگذار کردند.

تا جایی که ویژه‌نامه‌هایی برای نامزدها منتشر شد و خود رسانه‌ها در اختیار نامزدهایی قرار گرفتند که باید از سوی رسانه نقد و بررسی می‌شدند.

این تحرکات در هفته تبلیغات به خبرگزاری‌ها نیز رسید و بار دیگر رقم‌های ریزودرشت، بالا و پایین شد و نامزدها اینبار در اتاق رسانه‌های مجازی حضور یافتند. بطوریکه بیشتر از تحلیل دیدگاه نامزدها صرف اظهارات تب‌وتاب دار آن ها روی خروجی اخبار رفت.

انتخاب اصلح فصل ختام هر تبلیغ

باوجوداینکه تا ساعاتی دیگر مهلت تبلیغات به اتمام می‌رسد و پوسترهای رنگی برای مدت چهار سال در و دیوار شهر را ترک می‌کند اما برخی نخبگان و کارشناسان یک دل‌نگرانی دارند.

دل‌نگرانی برای انتخاب اصلح و انتخاب بر اساس مطالعه و بررسی توانمندی یک نامزد و نه بر اساس ظواهر تبلیغاتی و وعده‌های فریبنده.

یکی از شهروندان اردبیلی معتقد است وقتی چهار سال تمام نماینده‌ای می‌تواند در مجلس صدای رسای مردم باشد وظیفه شرعی و قانونی و حتی اخلاقی ما است که انتخاب اصلح داشته باشیم.

نسیم رنجبر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برخی تبلیغات به دنبال جلب‌توجه مردم است اما نمی‌تواند برخی کاستی‌ها و خلأها را بپوشاند، متذکر شد: در روز انتخابات بی‌شک شهروندان بر اساس مصلحت شهر و روستای خود اقدام به انتخاب نماینده خود خواهند کرد.

این شهروند شور و شعور عمومی برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت را یکی از زیباترین جلوه‌های انتخابات می‌داند و تأکید دارد که کوچک و بزرگ برای مشارکت در این اتفاق بزرگ لحظه‌شماری می‌کنند.

نظر شما