شناسهٔ خبر: 11277458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

جهانگیری: فساد در دستگاه‌ها سیستمی شده است

اخلال موسسات مالی غیرمجاز در نظام پولی

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز که هر کدام با حمایت یک مرکز یا نهاد شکل گرفته در نظام پولی اخلال ایجاد کرده اند، گفت: فساد دردستگاه ها به رغم شعارهای گذشته سیستمی شده است، آن شعارها نه برای مبارزه با فساد ،بلکه هدف بهره برداری سیاسی و خروج رقیب بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه برنامه ششم سومین برنامه از سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور است، خاطر نشان کرد: این برنامه اولین برنامه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که زوایای مختلف آن شکافته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری و برنامه ریزی از ضرورت های اجتناب ناپذیر در اداره کشور است، افزود: شرایط اقتصادی کشور این مسئله را دیکته می‌کند که حتما باید برنامه داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه دولت به برنامه اعتقاد ندارد، اظهار کرد:این اظهارات ناصحیح است و دولت همواره می خواهد که برنامه داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه به رهیافت های علمی و تجارب ملی و جهانی نیاز داریم، که باید به زبان برنامه در بیاید، افزود: اکنون در برهه خاصی از زمان چه از نظر مسائل داخلی، و چه منطقه ای و بین المللی قرار داریم که بر برنامه ها تاثیرگذار است.

جهانگیری گفت: منطقه ما بسیار حساس است و درگیری ها و رقابت های ناصحیح در منطقه شکل گرفته اما ایران کانون ثبات در منطقه است.

وی به کاهش قیمت نفت اشاره و اضافه کرد: هچنین اقتصاد چین به عنوان موتور محرکه اقتصاد جهان بعد از دوران طولانی رشد با افت روبه رو شده و اقتصاد جهان و ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از ٢٠ قدرت اقتصادی دنیا باید تحولات بین المللی را در برنامه های خود مد نظر قرار دهد.

جهانگیری با اشاره به اینکه بنا بود در سند چشم انداز رشد سالانه ٨ درصدی را داشته باشیم ، اظهار کرد: این در حالی است که در ١٠ سال اول رشد اقتصاد ٢.٤ درصد بوده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت بالغ بر ٤٠٠ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام دارد و این در حالی است که بودجه های عمرانی در این سالها ٣٠ هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اهداف سند چشم انداز محقق نشده، تاکید کرد: یا باید این اهداف را کنار بگذاریم که به هیچ وجه مصلحت نیست و این اهداف باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته او باید به فکر جبران عقب ماندگی های گذشته باشیم که نیازمند عزم ملی و برداشتن گام های بلند تر است.

وی آخرین رقم معوقات بانکی را ٩١ هزار میلیاد تومان اعلام کرد و با انتقاد شدید نسبت به اجرای نامناسب خصوصی سازی و اجرای اصل ٤٤ تصریح کرد:مهم ترین بنگاه های این کشور تحت اصل ٤٤ قانون اساسی واگذار شد به گونه ای که هر یک اکنون به مشکل تبدیل شده انز و این در حالی است که بنا بود با واگذاری آنها تحول ایجاد شود.

وی به سیستمی شدن فساد در دستگاه ها به رغم شعارهایی که در گذشته داده شد اشاره و خاطرنشان کرد:آن شعارها برای مبارزه با فساد نبود بلکه هدف بهره برداری سیاسی و خروج رقیب بود.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: ما مصمم هستیم که محدودیت ها را از جلوی پای ملت برداریم و فساد را ریشه کن کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مردم در سال ٩٢ با حضور دو انتخابات باعث لغو تحریم ها شدند و این بار در انتخابات ٩٤ با حضورشان می توانند چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاورند.

جهانگیری با اشاره به اینکه برجام و اجرایی شدن آن مقدمه است، تاکید کرد: قدم دوم به حرکت درآوردن چرخ توسعه اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات پیش رو زمینه ای برای ترمیم بسیاری از مسایل و مشکلات گذشته است، گفت: کاش این امکان بود که همه فرزندان انقلاب بتوانند در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.

نظر شما