شناسهٔ خبر: 11271072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

از جامعه مدرسین نخواستم نامم را در لیست بگذارند

صاحب‌خبر -

«من همیشه از مسیر روحانیت حمایت کرده‌ام، اگر میزان برای اصولگرایی جامعه مدرسین بود، جامعه مدرسین من را در لیست قرار دادند.» این جملات علی لاریجانی دنیایی گلایه و اعلام برخی خبرها از قم است. وقتی بیان می‌کند که اگر میزان اصولگرایان جامعه مدرسین بود این سخن او یعنی اصولگرایان میزان خود را تغییر داده‌اند و دیگر مانند قبل جامعتین برای آنها نقش مرجع ندارد. او که حرکتش در مسیر روحانیت را بسیار مورد توجه قرار داده است می‌خواهد این پیام را انتقال دهد که اگر تصمیمی متفاوت از انتخابات‌های گذشته گرفته با اطلاع روحانیت است و کسب تکلیف از این قشر را بر خود واجب می‌داند. اعلام استقلال لاریجانی از اصولگرایان به منزله یک شوک بزرگ برای این جریان بود هر چند تندروهای اصولگرا از این خبر نه‌تنها ناراحت نشدند بلکه شاید راضی هم بودند. علی لاریجانی اما دیروز ضمن تأکید بر اینکه همواره در خط اصولگرایی حرکت کرده، اظهار کرد: اصولگرایان در کشور ذیل محور جامعتین افراد را جمع کرده‌اند، آیت‌ا...موحد‌ی‌کرمانی با من تماس گرفت و من گفتم شما به هر کسی رسیدید، من همراهی می‌کنم. رئیس مجلس در ادامه این مطلب افزود: من همیشه از مسیر روحانیت حمایت کرده‌ام و در تهران ما هیچ لیستی ارائه نکردیم و در قم نیز جامعه مدرسین لیستی ارائه کرد و من درخواستی برای قرار داشتن در این لیست نداشتم بلکه گروه‌ها خودشان بررسی می‌کنند و نام‌ها را در لیست قرار می‌دهند، گروه‌هایی هم نیاز به تأیید من نداشتند، خودشان من را در لیست قرار ندادند.

تشریح بداخلاقی‌های انتخاباتی

لاریجانی به برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی هم اشاره کرد و گفت: در جریان راهپیمایی 22بهمن جزوه‌ای علیه من پخش کردند که حاوی دروغ و توهین فراوانی بود، ما هیچ شکایتی از کسی نکردیم البته اگر شکایت می‌کردیم، تکلیف مشخص بود چراکه چند سال پیش در همین قم به‌وسیله پرتاب اشیا با ما مذاکره‌ای انجام دادند که جریان آن مشخص است. رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره تخلفات انتخاباتی احتمالی برخی حامیان وی تصریح کرد: ستادهای انتخاباتی من به دقت زیرنظر هستند و با هر تخلفی برخورد می‌کنم؛ این تخلفاتی که به اسم هواداران عنوان شد، هیچ یک به ستادهای انتخاباتی من تعلق ندارد و باید با هر تخلفی برخورد شود. لاریجانی افزود: البته تخریب‌های زیادی نیز علیه من صورت می‌گیرد که مختص قم نیست و ما در برابر آن‌ها سیاست سکوت را در پیش گرفته‌ایم و از هیچ رسانه‌ای نیز شکایت نکرده‌ایم. در عین حال اگر کسی علیه مقامات کشور حرفی بزند، دستگاه‌های قانونی به تکالیف خود رسیدگی می‌کنند و این اختصاصی به بنده ندارد. وی با اشاره به بالابودن حجم کشمکش‌های سیاسی در کشور، افزود: حجم کشمکش‌های سیاسی در کشور به‌ویژه در مسائلی که ضرورت ندارد، بالاست. گاهی مشاهده می‌کنیم مشکلات کشور در یک حوزه است ولی در جای دیگری شاهد داد و فریاد هستیم و به‌جای اینکه افکار عمومی به حل مشکل کشور متمایل شوند، به سمت و سوی دیگری سوق داده می‌شوند. رئیس مجلس تصریح کرد: اگر موضوعی برای همه کشور اهمیت داشت و راهی جز درگیر‌کردن تمام ظرفیت افکار عمومی نبود، باید همه رسانه‌ها روی آن متمرکز شوند ولی در صورتی که چنین نباشد، نباید افکار عمومی به سمت مسائل غیر ضروری سوق داده شوند.

اختلاف‌نظر از نشانه‌های دموکراسی است

وی در ادامه به طبیعی بودن وجود اختلاف‌نظر در کشور اشاره کرد و گفت: وجود اختلاف‌نظر از نشانه‌های دموکراسی است و برای یک حکمرانی خوب، باید به‌جای زیاد شدن اختلاف نظرات، آنها را در مسیر درست انداخت تا سبب حل مسائل و مشکلات کشور شوند. اختلاف نظر اگر منجر به دشمنی و تحقیر و توهین نشود، بد نیست و باید تلاش شود که از درون آن، فکرهای خوب بیرون بیایید و استفاده شود. لاریجانی ادامه داد: کشورهایی موفق هستند که برای اختلاف نظرها جایگاه و چارچوب‌هایی را در نظر گرفته‌اند، اینکه هر اختلافی را تبدیل به تکفیر کنیم سایش در نیروها ایجاد کردن است. رئیس‌مجلس با بیان اینکه حوزه سیاست نیاز به تازیانه ندارد، گفت: سیاست نیازمند عقل است تا راه درست را با همه تنوع برای حکمرانان پیش‌بینی کند. وی با تأکید بر اینکه همگرایی فکری در جامعه برای حل مسائل عمده کشور ضروری است، تأکید کرد: فاصله‌ای بین رسانه و مشکلات در جامعه ما وجود دارد و رسانه‌ها باید با تمرکز بر اراده عمومی بیشتر به این مقوله بپردازند. در کشور همیشه اختلاف نظر وجود داشته ولی ما نباید اختلاف‌ها را زیاد کنیم بلکه باید در درون یک مسیر درست حل شوند. وی در خصوص اینکه نام وی در لیست اصولگرایان نیست، گفت: من همیشه از مسیر روحانیت حمایت کرده‌ام و در قم جامعه مدرسین لیستی ارائه داد و دیگر آقایان خود را جدا کردند. بنده از گروهی نخواستم که نامم را در لیست قرار دهد همانطور که به جامعه مدرسین نگفتم و اگر اصولگرایان میثاق آنها جامعتین بود باید بر سر عهد و میثاق خود می‌ماندند.

نظر شما