شناسهٔ خبر: 1125062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث فرهنگی | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

آخرین نفر لیست هشت میلیونی حج، ۱۰ سال دیگر مشرف می‌شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ثبت‌نام‌های فله‌ای حج تمتع و عمره به بهانه جمع کردن نقدینگی که در دولت پیشین صورت گرفته بود از مسوولان قبلی خواست تا در این باره پاسخگو باشند. به گفته او،‌ حرکتی در گذشته صورت گرفت که به هیچ‌وجه آن را قبول نداشتیم، چون همیشه نظام ما از عدالت دم زده است. آن زمان، این پیشنهاد مطرح بود که ثبت‌ نام‌ها برای حج و عمره هر سه سال یک‌بار انجام شود، اما توجهی به این امر نشد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ صبح امروز نشستی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اصحاب رسانه برگزار و به دنبال آن به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت حج امسال پاسخ داده شد.
 
به گزارش CHN، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با اشاره به ثبت‌نام‌های فله‌ای حج تمتع و عمره به بهانه جمع کردن نقدینگی که در دولت پیشین صورت گرفته بود از مسئولان قبلی خواست تا در این باره پاسخگو باشند.
 
به گفته او،‌ حرکتی در گذشته صورت گرفت که به هیچ‌وجه آن را قبول نداشتیم، چرا که همیشه نظام ما از عدالت دم زده است. آن زمان، این پیشنهاد مطرح بود که ثبت‌ نام‌ها برای حج و عمره هر سه سال یک‌بار انجام شود، اما توجهی به این امر نشد.
 
او افزود: «در حال حاضر 8 میلیون نفر در صف سفر عمره هستند و تمام تلاش این سازمان این است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب از ثبت‌نام‌های فله‌ای در آینده جلوگیری کند.»
 
نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر این‌که چه ضرورتی داشت که از مردم 800 هزارتومان سپرده گرفته شود اذعان داشت: «ما می‌توانستیم شرایط را مدیریت کنیم‌، اما نگذاشتند. 5 / 6 میلیون نفر ثبت نام کردند، دو میلیون نفر هم از قبل در نوبت عمره بودند و این‌طور شد که حالا هشت میلیون نفر منتظر نوبت سفر عمره هستند. این در حالی است که بعدها هم طرح توسعه‌ی حرم‌ها در عربستان‌ اجرا شد و آمار زائران 20 درصد کاهش یافت و هیچ‌گونه سهمیه‌ای هم اختصاص ندادند.»
 
به گفته او،  اعزام همین هشت میلیون نفری که در نوبت عمره هستند، حدود 10 سال زمان می‌برد. اما آن‌هایی که این تصمیم را گرفتند باید پاسخگو باشند.
 
اجرای طرح انطباق پزشکی برای اولین بار در حج 93
در ادامه این نشست «سعید اوحدی»، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «زمانی طولانی می‌برد تا دوباره تصمیم بگیریم که برای عمره و حج از متقاضیان ثبت نام کنیم؛ اما در برنامه‌ریزی‌های جدید حتما سعی می‌شود، نسبت به تعهدی که می‌دهیم پاسخگو باشیم.
 
او در ادامه با اشاره به این‌که اولین پرواز حجاج روز جمعه (14 شهریور)، ساعت 8.30 بامداد خواهد بود اذعان داشت: «امسال 61500 نفر زائر و 2500 نفر عوامل اجرایی که مجموعا 64000 نفر هستند به حج تمتع در سال جاری مشرف می‌شوند. در مجموع برنامه‌ریزی برای موسم حج امسال از سال گذشته انجام شده و برای حجاج از 4 ماهه قبل برنامه‌ریزی شده است.»
 
به گفته او، در کنار زائران ایرانی 2500 نفر ایرانیان مقیم خارج از کشور از محل اقامت خود به عربستان می‌روند که برای آنها 17 شرکت مشغول به ارائه خدمات خواهند بود.
 
او با بیان این‌که در حوزه پزشکی در سال جاری طرح انطباق پزشکی اجرایی می‌‌شود اضافه کرد: « در سال گذشه 14 پزشک متخصص زن به حج مشرف شدند امسال با 5 برابر شدن این تعداد حدود 64 پزشک زن مشرف شدند.»
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به‌این‌که در حدود 40 درمانگاه مخصوص خانم‌های زائر در مکه و مدینه برپا می‌شود افزود: «7 درمانگاه شبانه‌روزی (2 درمانگاه در مدینه و 5 درمانگاه در مکه)، مخصوص خانم‌های زائر وجود دارد.»
 
او در خصوص شیوع ویروس آبولا در عربستان گفت: «این بیماری از غرب آفریقا وارد این کشور شده و یکی از تمهیداتی که عربستان در این‌خصوص اندیشیده جلوگیری از ورود زائران آفریقایی به این کشور است. اما زائران ایرانی نگران نباشند. با برپایی مراکز پزشکی ایرانیان در عربستان هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند؛ فقط باید به توصیه‌های پزشکی در این باره عمل کنند.»
 
وی اضافه کرد: «در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است با تلاش جهادی فرزندان ایشان در سازمان حج و زیارت به ازای هر زائر دو میلیون و 800 هزار تومان در هزینه سفر حج کاهش هزینه داشتیم و هزینه حج امسال بین هفت میلیون و 700 هزار تومان تا ده میلیون و 600 هزار تومان است.»
 
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص میزان ارز همراه تخصیص یافته به زائران حج اظهار داشت: «با همکاری بانک مرکزی کشورمان به هریک از زائران حج تمتع 300 دلار ارز تعلق می‌گیرد و زائران با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی و ملت می توانند نسبت به دریافت ارز تخصیص یافته اقدام کنند.»
 
  وی به زائران توصیه کرد: «بر اساس قوانین کشور عربستان زائران بیش از پنج هزار دلار با خود همراه نداشته باشند.»
 
او در پاسخ به سوال CHN، مبنی بر این‌که در خصوص وضعیت بار مسافر اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود گفت: «در همه جای دنیا مسئولیت بار مسافر با سازمان هواپیمایی کشور و ایرلاین مورد نظر است در این خصوص سازمان حج و زیارت مسئولیتی نپذیرفته اما برای ارائه تسهیلات بیشتر قرار بر این شد جلسه‌ای طی هفته آینده با مسئولان صنعت هوانوردی داشته باشیم.
 
اوحدی با اشاره به تمهیداتی که برای حجاج در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اندیشیده شده ابراز کرد: «از دو ماه گذشته تا به امروز برای حجاج تمهیدات مناسبی از سوی شرکت فرودگاه‌ها اندیشیده شده و شاید همین موضوع دلیل اصلی انتقال حجاج به فرودگاه امام (ره)، بود. تمام نکاتی که مربوط به حفظ شان حجاج بوده در این فرودگاه رعایت شده است.»
 
او همچنین با اشاره به این‌که در سال جاری توانستیم بهای تمام شده خدمات به زائران را مدیریت کنیم افزود: «درسال گذشته یک میلیون و 100 هزار تومان به زائران برگرداندیم اما امسال با افرایش نرخ ارز مبادلاتی از 2450 تومان به 2700 تومان موفق شدیم 2 میلیون و 800 هزار تومان از هزینه کل سفر برای هر زائر بکاهیم.»
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که میانگین عمر حجاج 64 سال است گفت: «کم‌سن و سال‌ترین حجاج ما 9 ساله و از اصفهان و مسن‌ترین حاجی ما 111 ساله از لرستان است.»

برچسب‌ها:

نظر شما