شناسهٔ خبر: 1115402 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

معاون برنامه‌ريزي رييس جمهور خبر داد؛

بازگشت سازمان برنامه تا يک ماه ديگر

صاحب‌خبر -

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور از افزايش رشد اقتصادي به مثبت يک درصد تا پايان شهريورماه و همچنين تشکيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي حداکثر تا ماه آينده خبر داد. محمدباقر نوبخت در نشستي با اشاره به سياست‌هاي اقتصادي براي خروج از رکود گفت: آخرين آمارهاي مرکز آمار بيانگر افزايش رشد اقتصادي به نيم درصد و خروج از رشد‌ اقتصادي منفي سال گذشته است.وي افزود: پيش‌بيني مي‌کنيم تا پايان شش ماهه ابتدايي سال جاري رشد اقتصادي به مثبت يک درصد و تا پايان سال به حدود دو درصد افزايش يابد.
تشکيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي حداکثر
تا ماه آينده
نوبخت در مورد احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: با توجه به اين‌که اصل 126 قانون اساسي اين اختيار را به رييس جمهور مي‌دهد که خود مسئوليت دو معاونت برنامه‌ريزي و توسعه را برعهده داشته باشد، آقاي روحاني نيز اين مسئوليت را به شخص من واگذار کرده است.معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور ادامه داد: با تدابيري که انديشيده‌ايم و با استفاده از نظر کارشناسان به نظر مي‌رسد حداکثر تا يکماه آينده بتوانيم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را دوباره احياء کنيم.
سياست‌هاي کلي پيش‌نويس برنامه ششم آماده شد
نوبخت همچنين به پايان تدوين پيش‌نويس سياست‌هاي کلي برنامه ششم اشاره کرد و اظهار کرد: اين پيش‌نويس را همراه با 14 پيوست به مقام معظم رهبري تقديم کرديم و تاکنون مشکلي در اين مورد نداشتيم.به گفته وي برنامه ششم توسعه مبناي تدوين بودجه سال 1395 خواهد بود.
تدوين برنامه اضطراري براي مقابله با تحريم‌ها
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در مورد اين‌که آيا برنامه ششم تمامي مسائل مربوط به تشديد تحريم‌ها را نيز در بر مي‌گيرد گفت: ما در سال گذشته همان‌طور که قبلا هم اعلام کرديم برنامه‌اي را تدوين کرديم که تمامي جوانب تحريم‌ها در آن بررسي و در نظر گرفته شد و مي‌توان از آن به عنوان برنامه اضطراري نام برد.
قسط اول عيدانه را به صندوق توسعه پرداختيم
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در پاسخ به سوال ايسنا در مورد رقم بازگشتي عيدانه سال 1391 به صندوق توسعه ملي با توجه به آمارهاي متفاوت مقامات اين صندوق تصريح کرد: همانگونه که قرار بود طي سال گذشته، امسال و سال آينده رقم 2.7 ميليارد دلاري را به صندوق بازگردانيم تاکنون اينگونه بوده و قسط سال گذشته را پرداخته‌ايم و اکنون نيز در حال بازگرداندن مابقي آن هستيم.
ارجحيت هزينه منابع صندوق توسعه ملي
در طرح‌هاي عمراني
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد تصويب برداشت از صندوق توسعه ملي براي هزينه در وام ازدواج از سوي مجلس گفت: ما چندان موافقتي با اين موضوع نداريم، چرا که معتقديم بهتر است منابع صندوق توسعه ملي را در توسعه طرح‌هاي عمراني و زيربنايي کشور هزينه کنيم. اين در حالي است که همان‌طور که وعده داده بوديم از بعد از عيد فطر پرداخت وام ازدواج را با تمهيداتي که در نظر گرفتيم آغاز کرديم.وي تاکيد کرد: اما در صورتي که مجوز برداشت از صندوق توسعه ملي براي پرداخت وام ازدواج از سوي مقام معظم رهبري صادر شود، بحث ديگري است چرا که ايشان با در نظر گرفتن تمامي جوانب اين مساله را مطرح مي‌کنند.
هيچ سازماني موازي دستگاه رسمي کار نمي‌کند
نوبخت همچنين در مورد برخي اظهارات مبني بر اين‌که ستاد اقتصادي دولت در امور دستگاه‌هاي ديگر دخالت داشته و تصميم‌گيري مي‌کند، تصريح کرد: به هيچ‌وجه اينگونه نيست و با جلساتي که هر هفته تمامي دستگاه‌ها با رييس جمهور دارند مسائل به طور دقيق و جداگانه بررسي و هماهنگي‌هاي لازم انجام مي‌شود.وي تاکيد کرد: هيچ سازماني موازي با دستگاه‌هاي رسمي ايجاد نشده و کار نمي‌کند و ستاد اقتصادي دولت نيز چنين نقشي برعهده ندارد.
قدرت خريد مردم در حال افزايش است
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌که همزمان با کاهش تورم که از سوي دولت مورد تاکيد قرار مي‌گيرد قدرت خريد مردم کاهش يافته است بيان کرد: قدرت خريد مردم در دو صورت کاهش مي‌يابد، اول اين‌که ارزش پول ملي به شدت کاهش يافته و ديگر اين‌که نرخ تورم بالا باشد، اما اکنون نوسانات نرخ ارز نسبت به سال گذشته کنترل شده و از شدت کاهش ارزش پول ملي کم شد. از سوي ديگر تورم نيز کنترل شده و کاهش يافته که هر دوي اين موارد موجب تقويت قدرت خريد مردم خواهد شد.به گفته نوبخت هرچند که اقدامات انجام شده براي افزايش قدرت خريد مردم لازم و موثر بوده اما کافي نيست و بايد ادامه يابد.
حقوقم را فقط از هيات علمي مي‌گيرم
همچنين خبرنگاري از وي درباره‌ي ساماندهي حقوق و دستمزد‌هاي بالاي برخي از مديران سازمان‌هاي دولتي پرسيد که او گفت: متاسفانه تاکنون پيگيري موثري در اين مورد انجام نشده اما به‌طور جدي بررسي خواهيم کرد.معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور افزود: من خودم حقوقم را فقط در قالب عضو هيات علمي دانشگاه مي‌گيرم و از سازمان مديريت حقوقي دريافت نمي‌کنم.
جزئيات صندوق قرض‌الحسنه مسکن بعد از
اعلام رييس جمهور
نوبخت همچنين در مورد چگونگي تامين کسري حدود 20 هزار ميليارد ريالي صندوق پس‌انداز مسکن نيز گفت: هنوز رييس جمهور نظر خود را در مورد نامه‌اي که آقاي سيف و آقاي آخوندي تقديم کردند اعلام نکرده‌اند، بنابراين تمامي جزئيات بعد از اعلام نظر ايشان گزارش خواهد شد.
يارانه توليد پابرجاست
وي در مورد اظهارات نعمت‌زاده – وزير صنعت، معدن و تجارت – در مورد کاهش يارانه توليد بيان کرد: اعداد و ارقام اعلامي ايشان براي يارانه توليد تنها در مورد صنعت است. اين در حالي است که توليد فقط صنعت نيست و کشاورزي را هم در بر مي‌گيرد.معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور گفت: يارانه بيش از 5000 ميليارد توماني که براي توليد در نظر گرفته‌ايم را پرداخت خواهيم کرد.
درآمد 71 هزار ميليارد تومان از منابع عمومي بودجه سال 1393 تاکنون
به گزارش ايسنا، نوبخت در بخش ديگري از نشست خبري خود به بيان آخرين آمار از عملکرد بودجه سال جاري تا تاريخ ششم شهريورماه پرداخت و توضيح داد: مجموع منابع عمومي شامل درآمد‌ها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي است که تا اين تاريخ به بالغ بر 71 هزار و 800 ميليارد تومان رسيده است که نشان مي‌دهد مجموع دريافتي‌ها تا ابتداي شهريورماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 برابر شده است.وي خاطر نشان کرد: منابع دريافتي بودجه بدون در نظر گرفتن دارايي‌هاي بلوکه‌ شده‌اي بود که آزاد شده است.
واريز 32 هزار ميليارد تومان درآمد‌هاي نفتي به خزانه
نوبخت در مورد تحقق درآمد‌هاي نفتي بودجه دولت نيز توضيح داد: با توجه به اين‌که از درآمد‌هاي نفتي کسر شده 14 درصد به شرکت ملي نفت و 31 درصد به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود، از مجموع 54 درصد باقي‌مانده براي دولت تاکنون 32 هزار و 458 ميليارد تومان به خزانه واريز و در اختيار ما قرار گرفته است.

نظر شما