شناسهٔ خبر: 10896538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

«نفس» با غيرت زنانه ساخته شد

صاحب‌خبر -

در نشست رسانه‌اي فيلم «نفس» به كارگرداني نرگس‌ آبيار به نكات مختلفي اشاره شد از جمله اينكه اين فيلم سينمايي با غيرت زنانه ساخته شده است. به گزارش مهر، صبح ديروز جمعه ۱۶ بهمن‌ماه نشست خبري فيلم سينماي «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار با حضور محمدحسين قاسمي، ابوذر محمدي تهيه‌كنندگان فيلم، گلاره عباسي، شبنم مقدمي، پانته‌آ پناهي‌ها، مهران احمدي و ساره نورموسوي بازيگران فيلم، اصغر نژاد ايماني طراح صحنه و لباس، نيكزاد فيلمبردار، نيما حسني‌نسب و محمدرضا مقدسيان منتقدان فيلم در برج ميلاد برگزار شد. در ابتداي اين نشست، نيما حسني‌نسب در ارتباط با برگزاري نامناسب سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر گفت: اول به احترام عوامل فيلم و اصحاب رسانه در اين نشست حضور پيدا كردم اما بايد به آقاي حيدري دبير جشنواره و ديگر دوستان فعال در اين جشن بگويم كه جشنواره فيلم فجر امسال شرم‌آور برگزار شد. ما ساعت ۴ صبح بعد از تماشاي يك فيلم به خانه‌هاي خود رفتيم و امروز صبح اينجا هستيم. درود به شرافت خبرنگاران كه با تمام اين سختي‌ها، صبح زود در برج ميلاد حضور پيدا كردند. عوامل فيلم «نفس» ساعت ۱۰ صبح در برج ميلاد حضور داشتند اما به دليل نداشتن كارت اجازه ورود به كاخ را به آنها نمي‌دادند. نمي‌دانم چند كارت صادر شده است كه پنجشنبه شب تعداد زيادي آدم به كاخ جشنواره آمده بودند. اين در حالي است كه عكاس آتليه بولتن كارت ندارد. شنيده‌ام كه ۷ هزار كارت روز پنجشنبه براي افراد مختلف صادر شده است، به گونه‌اي كه امسال بچه‌ها با پرستارهايشان به كاخ جشنواره مي‌آيند. قبل از جشنواره فيلم فجر كه اصحاب رسانه و منتقدان فرياد مي‌زدند كه اين برنامه‌ريزي مناسب نيست، آقاي حيدري تنها در تلگرام بعد از گفتن خسته نباشيد قول مي‌داد كه به اين مسأله رسيدگي مي‌شود. يك هفته قبل از برگزاري جشنواره به من گفتند تا در نشست «نفس» حضور داشته باشم و من از آنها خواستم به من چند روز قبل اطلاع دهند. امروز صبح ساعت 9:47 به من زنگ زدند و مي‌گويند ۱۰ صبح نشست برگزار مي‌شود. وي با اشاره به آثار نرگس آبيار توضيح داد: بعد از ساخت «شيار ۱۴۳» كه با اقبال غيرعادي و استقبال بالايي ميان مخاطبان سينما، منتقدان و اصحاب رسانه همراه شد، اين پيش‌بيني مي‌شد كه ساختن فيلم حرفه‌اي به دور از اين حاشيه‌ها سخت باشد و اين فيلمساز دچار وسواس و دلواپسي‌هاي خوب درباره واكنش‌هايي كه براي فيلم آينده‌اش به وجود مي‌آيد، شود. خوشبختانه اين كارگردان چنين استرس‌هايي نداشت و به سرعت كار خود را آغاز كرد و توانست با كنار گذاشتن تمام المان‌ها و موفقيت‌هايي كه در فيلم قبلي خود داشت، فيلمي متفاوت بسازد. اين منتقد بيان كرد: نرگس آبيار به سمت يك تجربه متفاوت در لحن و روايتي متفاوت رفت كه نشان‌دهنده كار جاه‌طلبانه اين كارگردان است. او توانست بخشي از تاريخ معاصر كشور را از نگاه و زبان يك كودك به صورت فانتزي به تصوير بكشد. نرگس آبيار كارگردان فيلم سينمايي «نفس» در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين فيلم را به صورت يك سريال توليد مي‌كند يا خير، گفت: اگر اكران اين فيلم در جشنواره‌هاي بين‌المللي خوب پيش رود، ممكن است آن را به يك سريال تبديل كنم. سكانس‌هاي خيلي خوبي از اين فيلم گرفته شد كه متاسفانه به دليل آنكه تماشاگران ايراني حوصله فيلم‌هاي طولاني ندارند، حذف شد اما به تبديل كردن اين فيلم به يك سريال فكر مي‌كنم. وي ادامه داد: من هميشه در فيلم‌هاي خود به دنبال اين هستم كه بازي‌ها به چشم نيايد و از فيلم بيرون نزند. همچنين تمام تلاش خود را مي‌كنم تا طراحي‌ها و ميزانسن در خدمت فيلم باشد. ما در اين فيلم فانتزي و تخيل كودكانه داشتيم و از جلوه‌هاي ويژه بسيار خوبي استفاده كرديم، به گونه‌اي كه تمام فيلم در تابستان فيلمبرداري شده است اما صحنه‌هاي زمستان بسياري خوبي داشتيم. بسياري از دوستان فكر مي‌كردند كه صحنه‌هاي آمدن امام (ره)، رفتن شاه و روز عاشورا، صحنه‌هاي آرشيوي است در حالي كه تمام اين سكانس‌ها بازسازي شده است. وي با اشاره به اينكه تمام تلاش خود را داشتيم تا يك فيلم رئال باورپذير و در عين حال فانتزي داشته باشيم، توضيح داد: در «نفس» ۴ بچه سرتق بازي مي‌كردند كه همه‌اش با هم دعوا مي‌كردند و ما يك نفر را گذاشته بوديم كه اينها را از هم جدا كند. اين فيلم پشت صحنه بسيار خوبي داشت و با توجه به اينكه عوامل به ياد دنياي كودكي خود مي‌افتادند، «نفس» را بسيار دوست داشتند. كارگردان فيلم «شيار ۱۴۳» بيان كرد: ساره نورموسوي بازيگر نقش بهار خيلي خوب گريه مي‌كرد و خيلي خوب مي‌خنديد و بازيگر بسيار باهوشي بود. اين كارگردان در پاسخ به اين پرسش كه چرا گريم در اين فيلم با توجه به روند داستان تغيير نمي‌كند، توضيح داد: در اين فيلم يك تاريخ ۳ ساله از سال ۵۷ تا ۶۰ به تصوير كشيده شده است و ما بايد يك رشد نرم را در شخصيت‌هاي داستان نشان مي‌داديم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا او يك جادوگر است، تاكيد كرد: «نفس» حاصل يك كار گروهي است و همه با هم اين فيلم را توليد كرديم. فيلم «نفس» با توجه به موضوع، بازي‌ها و معصوميتي كه دارد بعدا درك مي‌شود. ما در اين فيلم تلاش داريم تا نشان دهيم كه جنگ مي‌تواند تمام روياهاي كودكانه را از بين ببرد. محمدحسين قاسمي تهيه‌كننده اين فيلم در ادامه بيان كرد: اين كار بر اساس يكي از رمان‌هاي نرگس آبيار به نام «نفس» ساخته شده است. ما در طول جنگ ۲ هزار و ۹۰۶ كودك داشتيم كه همه شهيد شدند و متاسفانه هيچكس تا به حال به آن نپرداخته است. هدف ما اين بود كه به روياها و زندگي كودكانه در آن برهه زماني بپردازيم و هيچ چيز بهتر از سينما نمي‌تواند چنين مفاهيمي را دنبال كند. پانته‌آ پناهي‌ها بازيگر اين فيلم سينمايي گفت: بازي در «نفس» براي من يك تجربه عجيب و چالش برانگيز بود و خوشحالم كه بعد از آشنايي با نرگس آبيار، بازي در اين فيلم را پذيرفتم. شبنم مقدمي يكي ديگر از بازيگران فيلم «نفس» در ادامه بيان كرد: من كمترين سهم را در اين فيلم داشتم اما با توجه به به نقش كوتاهي كه بازي كردم كارم نسبت به بقيه سخت‌تر بود. البته بخش‌هايي از بازي من در اين فيلم حذف شده است. يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي من در اين نقش لهجه شخصيتي بود كه بازي كردم. گلاره عباسي نيز بيان كرد: نقش معلم در اين فيلم را بسيار دوست داشتم و خوشحالم كه سهمي هر چقدر كوچك از يك فيلم پاك و معصوم داشتم. زماني كه فيلم را ديدم متوجه شدم كه «نفس» پاك‌تر از آنچه فكر مي‌كردم شده است. نرگس آبيار كارگردان اين فيلم با اشاره به اينكه از موسيقي تلفيقي ايراني و كولي استفاده شده است، گفت: خوشبختانه موسيقي اين فيلم خوب از آب درآمد و آن‌طور كه مي‌خواستم تنها موسيقي مخاطب را به هيجان نمي‌آورد، بلكه صحنه‌ها و بازي‌ها بود كه باعث رضايت مخاطب مي‌شد. وي ادامه داد: يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي «نفس» انيميشن‌هاي استفاده شده در اين كار است. براي ساخت بخش‌هاي انيميشن زمان زيادي گذاشتيم و با گروه‌هاي مختلفي صحبت كرديم تا در نهايت با جمشيد گوهري و امين حق‌شناس براي ساخت اين بخش‌ها به توافق رسيديم. ما به دنبال ساخت انيميشن هاليوودي نبوديم و مي‌خواستيم انيميشن‌هايي كه ساخته مي‌شود نگاهي كودكانه داشته باشد. در ادامه اين جلسه نيكزاد فيلمبردار اين فيلم بيان كرد: در يك اثر سينمايي هماهنگي بين طراح صحنه، فيلمبردار و جلوه‌هاي ويژه از اهميت بسياري برخوردار است. اگر تصويرها در اين فيلم خوب شده است به دليل كار گروهي است. دوربين در «نفس» قرار بود سيار باشد و جريان زندگي در آن ديده شود چرا كه دوربين بايد از نگاه يك كودك به دنيا نگاه مي‌كرد. اين فيلمبردار با اشاره به وضعيت سينماهاي كشور گفت: تمام هزينه‌هاي مربوط به DCP انجام شد تا فيلم در نهايت به صورت دوبعدي روي پرده سينما ديده شود. ما در ايران تنها ۱۲ سالن Dسينما داريم و بقيه سالن‌ها Eسينما است. در چنين شرايطي سينماداران ما به جاي آنكه براي نمايش فيلم‌ها از دو لامپ Eسينما استفاده كنند، براي كم كردن هزينه از يك لامپ استفاده مي‌كنند. متاسفانه مديران سينمايي كشور بعد از سالها نتوانستند سالن‌هاي مناسبي را براي مردم در حوزه سينما بسازند. ما حتي بعد از سالها يك كاخ جشنواره مناسب سينما نداريم. در كشوري كه انقلاب فرهنگي دارد، بايد به مردم، نگاه و فرهنگ آنها احترام بگذارد. ساره نورموسوي بازيگر نقش «بهار» گفت: خانم آبيار براي ساخت اين فيلم بسيار تلاش كرد. بعد از ديدن «نفس» متوجه شدم كه اين فيلم بسيار تاثيرگذار است و همه براي ساخت آن تلاش بسياري كردند. به عنوان مثال دوربين بسيار سنگين بود و عمو نيكزاد كمرش درد مي‌گرفت. نيما حسني‌نسب منتقد سينما بيان كرد: «نفس» فيلم مهم و قابل تأملي است و بايد فرصت مناسبي براي نقد آن به وجود‌ايد. در زماني كه تهيه‌كنندگان سينما دو سوم از بودجه‌اي كه براي ساخت يك فيلم به دست مي‌آورند، آپارتمان مي‌خرند و با يك سوم آن فيلم توليد مي‌كنند، ساخت چنين فيلمي قابل احترام است. در قديم اگر كار مهمي انجام مي‌شد مي‌گفتند كه اين كار مردانه است اما ساخت فيلمي با چنين وسعتي تنها با يك غيرت زنانه انجام مي‌شود. از اين به بعد در سينما به جاي اينكه بگوييم مردانه فيلم بسازيم، بايد بگوييم زنانه فيلم بسازيم. وي بيان كرد: سينماي ايران نياز دارد كه دوربين خود را از شهرك‌ها و آپارتمان‌ها بيرون بياورد و در فضاي باز فيلم‌ها ساخته شود. در ادامه اين مراسم، مرتضي رنجبران روابط عمومي سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر در جلسه حاضر شد و در پاسخ به اعتراض‌هاي حسني‌نسب گفت: براي تمام عوامل فيلم «نفس» كارت صادر شده است و اگر مشكلي براي حضور عوامل پيش آمده است به اين دليل است كه كارت خود را همراه نداشته‌اند. آقاي حسني‌نسب گفت ۷ هزار كارت صادر شده است اما نصف اين عدد هم كارت صادر نشده است. بهتر است قبل از اعلام، آمار درست بگيريد. اگر شب گذشته درهاي سالن باز شد به دليل حجم و استقبال مردم براي ديدن فيلم «لانتوري» بود و اين تصميم مديريت كاخ بود. وي ادامه داد: حضور بچه‌ها در برج ميلاد به اين دليل است كه برخي از بازيگران فيلم‌ها كودك هستند. طي اين روزها نه دست‌اندركاران اجرايي فرزندان خود را آورده‌اند و نه براي همسر و فرزند شخصيت خاصي كارت صادر شده است و ما همه توصيه‌هاي لازم را در زمينه حضور افراد داشته‌ايم. حسني‌نسب در پايان در پاسخ به صحبت‌هاي رنجبران گفت: متاسفانه تلاش شما براي برگزاري مناسب جشنواره به نتيجه درستي نرسيده است. اين حجم افراد در كاخ جشنواره از كجا آمده‌اند. حتما براي آنها كارت صادر شده است. عددي كه من اعلام كردم توسط يكي از تهيه‌كنندگان معتبر به من اعلام شده است. شب گذشته بسياري از اصحاب رسانه و منتقدان از جمله من مجبور بوديم كه براي ديدن فيلم روي زمين بنشينيم. اگر كارت اضافي صادر نشده است، پس چه كسي روي زمين نشست.

برچسب‌ها: