پنجشنبه گذشته کاخ جشنواره روزهای پرالتهابی را پشتسر گذاشت. سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر با وجود آنکه در سینماهای مردمی روالی عادی دارد و تماشاگران با استقبال از فیلمها به رونق آن افزودهاند اما اهالی رسانه و مطبوعات در کاخ جشنواره چندان روی خوشی به فیلمها نشان نمیدهند و نشستهای پرسش و پاسخ فیلمها، حضور سینماگران، نحوه نمایش فیلمها و فرش قرمز آثار سینمایی بیش از هرچیز حاشیهسازند و...
کاخ جشنواره صحنه درگیری شد
کاخ جشنواره فیلم فجر بینظمترین شبش را طی هفت سال میزبانی جشنواره تجربه کرد. سئانس آخر برج میلاد به فیلم «لانتوری» اختصاص داشت و جمعیتی چند برابر سالن در مقابل درهای ورودی در صف ایستاده و منتظر باز شدن درها بودند.با پایان یافتن فیلم «زاپاس» در حالی که حاضران در بالکن سالن را ترک نکرده بودند، پس از تخلیه سالن اصلی ابتدا تعداد زیادی از مهمانان ویژه جشنواره و عوامل فیلم از در ویژه وارد شدند و جمعیت زیادی به سوی درها هجوم بردند که در پی این اتفاق، درگیریهای لفظی شدت یافت و دعوا ایجاد شد.
نشستهای دردسر ساز
نشست فیلم «ابد و یک روز» با حاشیه همراه شد و صحبتهای میان هنگامه قاضیانی بازیگر «دلبری» و علیرضا غفاری که مجری نشستهای روز گذشته بود باعث مجادله لفظی این دو شد. کارگردان فیلم نیز به مدیریت غفاری انتقاد کرد و شیوه اداره جلسه را توسط او درست ندانست. همچنین در نشست «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» بازیگران اصلی به دلیل مشکلاتی که با تهیه کننده فیلم داشتند حضور پیدا نکردند.
جشن تولد روی فرش قرمز
در مراسم فرش قرمز فیلم «قیچی» کریم لک زاده عوامل فیلم در میان صدای فلاش دوربینها اعلام کردند که تولد عباس غزالی یکی از بازیگران فیلم است و او همان شمعهای کیک کوچکی را که برایش آورده بودند فوت کرد و سوژه بهتری به دست عکاسان داد.
گریستن بازیگران در سوگ کارگردان
فرش قرمز «نیم رخها» با چاشنی اشک برگزار شد و قبل از نمایش فیلم؛ حاضران یاد فیلمساز فقید ایرج کریمی را گرامی داشتند و با یک دقیقه سکوت به احترامش ایستادند. در مراسم فرش قرمز«نیمرخ ها» مادر این کارگردان در کنار سایر عوامل فیلم حاضر شد و عوامل همگی با چشم گریان در سوگ کارگردان از فرش قرمز گذشتند.
دلخوری تماشاگران ازغیبت کارگردان «مالاریا» در کاخ مردمی
ازدحام و استقبال برای فرش قرمز «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی در کاخ مردمی جشنواره خیلی زیاد بود. اما کارگردان همه را منتظر گذاشت و برای فرش قرمز فیلمش نیامد. او نخستین کارگردانی است که برای فرش قرمز فیلمش به کاخ مردمی نیامده است. حضور نداشتن عوامل فیلم «مالاریا» به مذاق حاضران خوش نیامد و در گفتوگوهای میان خود، از این اتفاق گله کردند.
هدیه کارگردان به معتمد آریا در فرش قرمز
در روز سوم جشنواره رضا قربانی، کارگردان فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» در مراسم فرش قرمز گفت: این فیلم رابه خانم معتمدآریا تقدیم میکنم. مهناز افشار و علی مصفا فیلم را با مردم دیدند و سپس با آنها گفتوگو کردند.
شیطنتهای حامد بهداد برای عکاسان
حامد بهداد در نشست فیلم«هفت ماهگی» با شیطنتهای خاصی توجه عکاسان را به خود جلب کرده بود. به طوری که عکاسان دیگر مهلت دیدن عوامل فیلم در نشست را به حاضران نمیدادند و دائما با تذکر مجری جلسه رو به رو میشدند که آنها را دعوت به نشستن میکرد.
جشنواره رنگ سیاست گرفت
محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان و سردار منتظر المهدی و لاله افتخاری از جمله سیاسیونی بودند که پا به کاخ جشنواره گذاشتند.
خروج «سیانور» از رقابت مردمی
علی آشتیانیپور مسئول بخش آرای مردمی سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: «سیانور» و «دختر» تنها فیلمهای خارج شده از بخش رقابت آرای مردمی این جشنواره هستند.
وزیر بهداشت «بادیگارد» را دید
سیدحسن قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت شامگاه ۱۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی کوروش در سئانس فوقالعاده به تماشای فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمیکیا نشست.
کمال تبریزی از «ایستاده در غبار» گفت
کمال تبریزی درباره فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان گفت که این اثر به واقعیتها بسیار نزدیک بود و مخاطب هنگام تماشای آن احساس میکرد که به گذشته پرتاب شده است. وی بیان کرد: این اثر مخاطب مستند را به راحتی میتواند به خود جذب کند چون اثر بسیار خوبی بود. طراحی صحنه، بازسازی ها، بازی ها، اجرا و همچنین استفاده از صداهای واقعی در این کار بسیار ارزشمند بود.
گریه مهناز افشار پس از تماشای فیلمش
مهناز افشار برای تماشای یکی از فیلمهای جشنواره فجر به کاخ مردمی رفت و بعد از تماشای فیلم بسیار متاثر شد. به گزارش ایلنا، وی پس از اکران فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» درحالیکه به شدت اشک میریخت، اظهار کرد: درحال حاضر به هیچ وجه مهناز افشاری که در این فیلم بازی کرد نیستم و این حالتهای من نشان از منقلب شدن بسیار شدیدم پس از دیدن فیلم است. او تاکید کرد: شاید برای نخستین بار است که به عنوان یک مخاطب تحت تاثیر یک فیلم قرار گرفتم.
∎