همزمان با نخستين سفر اروپایی رئیسجمهوری و انعقاد قراردادهای تجاری مهم منتقدان بار دیگر نوک پیکان حملات خود را به سوی دولت نشانه رفتند و این انتقادها چند روز پیش با تذکر مهدی کوچکزاده، نماینده تهران به بهارستان کشیده شد که در آن خرید 100 فروند هواپیما را اولویت اول کشور ندانسته بود؛ همین موضوع باعث شد که روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی در آخرین جلسه علنی مجلس پیش از انتخابات در بهارستان حضور پیدا کند تا گزارش مفصلی از جزییات قرارداد هواپیمای خریداری شده از شرکت ایرباس به نمایندگان ارایه دهد.
آخوندی که با دعوت علی لاریجانی و پس از تقاضای چند نماینده به بهارستان آمده بود در سخنان خود درباره قراردادهای منعقد شده میان تهران و پاریس گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته در این سفر، انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود بهطوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس 118 فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود 10.5میلیارد یورو برای ایران خریداری شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 45 هواپیما خریداری شده از شرکت ایرباس از نوع A320، 45 ایرباس از نوع A330، 16 هواپیما از نوع A350 و 12 فروند از سری A380 بوده که این هواپیماها برای برد متوسط و قارهپیما استفاده میشود.
وی ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید 20 هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر منعقد شد؛ که با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش پیدا میکند.
آخوندی تصریح کرد: در رابطه با نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقد شده قرار است که از سالجاری (2016 میلادی) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز شده و به مدت 8 سال به تدریج آنها به ایران عرضه شود؛ همچنین هواپیماهای ATR در مدت 3 سال به ایران تحویل داده میشود. وی ادامه داد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و منابع اولیه اعتباری توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان 15درصد تأمین شده است؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماها است و دولت هیچ تضمین رسمی نداده است. آخوندی با بیان اینکه انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری یک اتفاق بینظیر و بیسابقه در تاریخ ایران است، تصریح کرد: در کنار بحث خرید هواپیما، 3 یادداشت تفاهم میان ایران و فرانسه امضا شد که نخستين یادداشت در رابطه با توسعه فرودگاه امام(ره) و ساخت یک ترمینال سریع ظرف مدت یکسال با منابع سرمایهگذار بود.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: البته همزمان یک ترمینال با عنوان ترمینال سلام درحال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهرهبرداری میرسد و به تبع آن ترمینال موجود فرودگاه امام(ره) از فعالیت خارج شده تا بازسازی و نوسازی شود؛ از طرفی دیگر در شرایط کنونی ظرفیت استاندارد فرودگاه امام 6 میلیون نفر بوده که هماکنون سالانه حدود 8 میلیون مسافر تردد دارند که براساس برنامههای صورت گرفته با نوسازی ترمینال اصلی ظرفیت آن به 12میلیون مسافر میرسد. وی افزود: همزمان با ساخت این ترمینالها قرار است که ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام(ره) با ظرفیت 30میلیون مسافر ساخته شود که با ساخت 40 ماهه آن ظرفیت فرودگاه امام به 45میلیون مسافر در سال میرسد. وی ادامه داد: همچنین قراردادهایی برای توسعه فرودگاههای مشهد، اصفهان، تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز منعقد شده است که در صورت توسعه این فردوگاهها میتوانیم 7 فرودگاه بینالمللی در ایران داشته باشیم. آخوندی تصریح کرد: هماکنون 54 فرودگاه در کشور موجود است؛ ولی 80درصد پروازها تنها در 8 فرودگاه صورت میگیرد و 80درصد پروازهای بینالمللی نیز تنها از طریق 3 فرودگاه انجام میگیرد؛ درآمد فرودگاه امامخمینی(ره) به تنهایی برابر کل 53 فرودگاه دیگر است که این نشان از عدم تعادل مطلق در وضع هوانوردی ایران و عدم تعادل جغرافیایی است. وی تأکید کرد: ایران مرکز تعادل منطقه است و برخی قدرتهای بزرگ و برخی بیتدبیریهای داخلی تلاش کردند تا به صورت تصنعی این مرکز را از تعادل خارج کنند، بهگونهای که ایران باید مرکز هاب هوایی باشد، اکنون این هاب هوایی از ایران جابهجا شده است درحالیکه ما باید ایران را به هاب هوایی منطقه تبدیل کنیم. آخوندی با توضیح اینکه این قراردادها به صورت درازمدت است، بیان کرد: دوره تحویل ایرباس 8سال طول میکشد و 8سال دوره بازگشت خرید که این بدان معنا است که دنیا پذیرفته با ایران یک قرارداد 16ساله برمبنای عملکرد هواپیماها انعقاد کند که این بزرگترین نشانه پایداری و سرافرازی ایران بعد از برجام است. وی یادآور شد: دوره بازپرداخت قرارداد نوسازی فرودگاه امامخمینی(ره) حداقل 20سال طول میکشد؛ لذا شرکتی که 100درصد سرمایهگذاری را میپذیرد و میخواهد در ایران سرمایهگذاری کند، نشاندهنده پایداری جمهوری اسلامی است که توسط تمام قدرتهای جهانی پذیرفته شده است. آخوندی افزود: ما میخواهیم در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را از سهم بازار جهانی داشته باشیم؛ برآورد سازمان هواپیمایی کشور آن است که ایرانیان از سال 90 تا 93 بیش از 12میلیارد دلار از شرکتهای هواپیمایی خارجی بلیت خریدهاند؛ درحالیکه سهم هواپیماهای جنوب حوزه خلیجفارس (دوبی) از پروازهای این منطقه 88میلیون مسافر در سال است اما سهم
ایران ایر تنها 4.5میلیون است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در چهارسال گذشته 12میلیارد دلار ارز این کشور به کشورهای خارجی تنها برای پرواز داده شد که ما میخواهیم اینها را در مدت 8سال پرداخت کنیم کافی است تنها 40درصد این سهم را وارد بازار ایران کنیم آن زمان خواهید دید که تا چه اندازه حجم اشتغال صورت میگیرد. آخوندی اظهار داشت: برنامه ما برای نوسازی ۵۰۰ هواپیماست و در همین راستا شرکت لیزینگ کمپانی ملی تأسیس شده و شرکت لیزینگ هواپیمایی ماموریت دارد ۲۰۰ هواپیما افزون بر این هواپیماها تحویل بگیرد. وی ادامه داد: در مذاکرهای که با ایرباس داشتیم، اعلام کردم که ایران از خرید هواپیما توسط شرکتهای خصوصی حمایت میکند و از طریق صندوق توسعه ملی به این شرکتها وام خواهد داد. وزیر راه اظهار داشت: همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرلاین داریم که مرکز تعمیرات هواپیماها در تهران تأسیس میشود. وی تصریح کرد: ما با ایرباس توافق کردهایم که به صنعت قطعهسازی هواپیمای کشور کمک کنند و پس از مدتی از ایران قطعه هواپیما بخرند که این امر اتفاق بزرگی است. آخوندی گفت: در صورت تحقق این وعده، تولید قطعات، سیستم تحویل و نگهداری آن در تهران تأسیس میشود و به کل هواپیماها در منطقه سرویس میدهد.
با تشریح جزییات قرارداد خرید هواپیما از ایرباس
پاسخ به انتقادات درباره جزیيات قراردادهای دولت در فرانسه
وزیر راهوشهرسازی: خرید هواپیماها با منابع خارجی و بدون تضمین بانکی از سوی ایران است
صاحبخبر -