شناسهٔ خبر: 10774701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جزئیات‌خریدهواپیما و نحوه پرداخت‌پول آنها

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان، وزیر راه و شهرسازی از امضاء پیش قرارداد ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰ و نیم میلیارد دلار خبر داد.

عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما ۴۵ فروند هواپیمای اِی ۳۲۰ ، ۴۵ فروند اِی ۳۳۰ ، ۱۶ فروند اِی ۳۵۰ و ۱۲ فروند اِی ۳۸۰ را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت هشت سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.

عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۵۰ هواپیما از ۲۵۰ فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از ۲۲ سال نیست گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به ۸۸ میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

آخوندی از نیاز ۵۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود ۵۰ میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که ۸۵ درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.

ی با بیان اینکه امروز از ۲۵۵ فروند هواپیمای ناوگان مسافری کشور ۱۰ فروند از رده خارج است، افزود: این ۱۵۵ فروند هواپیمای فعال نیز حدود ۲۲ سال سن متوسط دارند و امروز در کف و حداقل صنعت هوانوردی قرار داریم.

وی درباره رقم قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد که مبلغ قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروسه تحویل ایرباس‌ها ۸ ساله است درباره سیستم بازپرداخت و نحوه تأمین مالی،‌اظهار داشت: خرید این ایرباس‌ها بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک است.

آخوندی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور، ۵۰۰ فروند هواپیما لازم داریم که ۵۰ میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اما ایرلاین‌ها چنین نقدینگی ندارند، ‌بنابراین پس از بررسی لازم به مدل اجاره به‌شرط تملیک رسیدیم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و ۱۵ درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی سهم ایران را در این قرارداد ۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود. بلکه به‌صورت ۲۰%_%۲۰ در مدت زمان ۸ سال پرداخت خواهد شد.

وی توضیح داد:درواقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف ۱۵ سال تسویه حساب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت ایرباس‌ها گفت که قیمت اسمی یا کاتالوگی این ایرباس‌ها ۲۵ میلیارد دلار است، اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کم‌تر می‌شود و به ۱۰.۵ میلیارد دلار می‌رسد. زیرا نرخ مبنای تأخیرات تحویل بر اساس نرخ اسمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه این ایرباس‌ها برای ایران ایر به‌عنوان شرکت مادر صنعت و حامل پرچم ایران است، گفت: البته شرکت‌های خصوصی نیز خود می‌توانند وارد قرارداد شده و هواپیما تهیه کنند؛ در اجلاس اخیر هوانوردی ایران ۲۰۱۶ پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت بزرگ تأمین و اجاره هواپیما به نام شرکت ملی تأمین و اجاره هواپیما در کشور تشکیل شود و این شرکت هواپیماها را وارد کشور کرده و به شرکت‌های خصوصی اجاره دهد یا بفروشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ازآن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف ۲۰ روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

وی با بیان اینکه ایرباس‌های خریداری‌شده همه میان‌برد و بلندبرد است، گفت: در این قرارداد اولویت ما خرید ایرباس ۳۲۰ و ۳۸۰ و ۳۳۰ بود وایرباس پهن‌پیکر ۳۸۰ در سال‌های دورتری تحویل می‌شود.

وی درباره مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیما توضیح داد فعلاً مذاکره مستقیمی با شرکت بوئینگ نداشته‌ایم اما برخی ایرلاین‌های خصوصی مذاکرات غیرمستقیمی داشته‌اند.

وی درباره خرید هواپیما دست دوم و ورود ۱۰ فروند هواپیمای کارکرده به ناوگان تا پایان سال توضیح داد که این هواپیماها توسط شرکت‌های خصوصی خریداری شده‌اند و البته قبل از ورود باید مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی اخذ کنند.

او افزود: در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۰ مجموعه از ۶۷ فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.

او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ،‌ طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است

این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت، سه و پنج میلیون مسافر به ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.

آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره ۱ و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به ۱۲ و ۳۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود ۲۵۰۰ هکتار و ۱۰ هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت:

در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.

آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی

(تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.

۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود ۱۲۷ هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.

او همچنین محور ریلی تهران ـ‌ مشهد را با ترافیک سالانه ۱۳ میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح ۳۲۸۹ کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود ۱۲ طرح ریلی و ۱۰ طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.