قراردادهای بازرگانی ایران جان تازهای به شرکت های اروپایی، همچون ایرباس، داده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ: پذیرش شگفت انگیز ایران برای خرید ایرباس گروه «اس ئی ای ۳۸۰،» دومین دور از قراردادهای تازه برای سوپرجامبوهای این شرکت در سه هفته است و به این شرکت هواپیماساز کمک خواهد کرد تا بر مشکلات خود چیره شود. قرارداد ایران برای ۱۲ فروند ای ۳۸۰ که روز سه شنبه اعلام شد همراه با فروش سه فروند هواپیمای دوطبقه به شرکت هواپیمایی ژاپن، مایه شادمانی ایرباس شد؛ چرا که این مدل تازه، پس از سه سال نخستین خریدار خود را پیدا کرده است.
پانزده فروند جت به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار فضای تنفسی تازه ای برای این سازنده فرانسوی فراهم خواهد کرد. سفارش این هواپیماها برای خط ای ۳۸۰ که سالی ۳۰ فروند می سازد دست کم شش ماه کار فراهم خواهد آورد. ایرباس به دنبال کاهش هزینه هاست تا میزان سر به سر سالانه را به ۲۵ هواپیما یا کمتر برساند. یان دروکلس از تحلیلگران «اودو سکوریتیس» در پاریس می گوید: «سفارش های تازه شاید نیاز به ساخت مدل تازه ای از موتور ای ۳۸۰ را برطرف کند و به این شیوه، خریداران آینده را برای دادن سفارش های بیشتر، برانگیزد.»
قرارداد ایران، که به گمان بسیار برای شرکت ایران ایر خواهد بود، با استقبال رو به رو شده است؛ زیرا ایرباس دنبال این بود که ای ۳۸۰ را به شرکتهایی فراتر از شرکتهای شناخته شده و درجه یک بفروشد ولی در این راه چندان کامیاب نبود. این شرکت هواپیمایی در دهه ۱۹۷۰ از بازیگران جهانی به شمار می آمد و حتی برای کنکورد مافوق صوت سفارش خرید داده بود که پس از انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) سفارش لغو شد.
هواپیمای ای ۳۸۰ از بریتیش ایرویز نیز تاییدیه گرفته است. این شرکت هواپیمایی که ۱۲ فروند ای ۳۸۰ دارد، هفته گذشته اعلام کرد سرگرم بررسی و ارزیابی این است که آیا پنج یا شش فروند هواپیمای دست دوم دیگر نیز سفارش بدهد. هرچند ایرباس دوست دارد سوپرجامبوهای نو بفروشد چنین، اقدامی کاری برای پدید آوردن بازار هواپیمای دست دوم بسیار ارزشمند خواهد بود. ایرباس اگر می خواهد یک دهه یا بیشتر ساخت ای ۳۸۰ را دنبال کند نیازمند صدها سفارش نو است.
∎
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ: پذیرش شگفت انگیز ایران برای خرید ایرباس گروه «اس ئی ای ۳۸۰،» دومین دور از قراردادهای تازه برای سوپرجامبوهای این شرکت در سه هفته است و به این شرکت هواپیماساز کمک خواهد کرد تا بر مشکلات خود چیره شود. قرارداد ایران برای ۱۲ فروند ای ۳۸۰ که روز سه شنبه اعلام شد همراه با فروش سه فروند هواپیمای دوطبقه به شرکت هواپیمایی ژاپن، مایه شادمانی ایرباس شد؛ چرا که این مدل تازه، پس از سه سال نخستین خریدار خود را پیدا کرده است.
پانزده فروند جت به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار فضای تنفسی تازه ای برای این سازنده فرانسوی فراهم خواهد کرد. سفارش این هواپیماها برای خط ای ۳۸۰ که سالی ۳۰ فروند می سازد دست کم شش ماه کار فراهم خواهد آورد. ایرباس به دنبال کاهش هزینه هاست تا میزان سر به سر سالانه را به ۲۵ هواپیما یا کمتر برساند. یان دروکلس از تحلیلگران «اودو سکوریتیس» در پاریس می گوید: «سفارش های تازه شاید نیاز به ساخت مدل تازه ای از موتور ای ۳۸۰ را برطرف کند و به این شیوه، خریداران آینده را برای دادن سفارش های بیشتر، برانگیزد.»
قرارداد ایران، که به گمان بسیار برای شرکت ایران ایر خواهد بود، با استقبال رو به رو شده است؛ زیرا ایرباس دنبال این بود که ای ۳۸۰ را به شرکتهایی فراتر از شرکتهای شناخته شده و درجه یک بفروشد ولی در این راه چندان کامیاب نبود. این شرکت هواپیمایی در دهه ۱۹۷۰ از بازیگران جهانی به شمار می آمد و حتی برای کنکورد مافوق صوت سفارش خرید داده بود که پس از انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) سفارش لغو شد.
هواپیمای ای ۳۸۰ از بریتیش ایرویز نیز تاییدیه گرفته است. این شرکت هواپیمایی که ۱۲ فروند ای ۳۸۰ دارد، هفته گذشته اعلام کرد سرگرم بررسی و ارزیابی این است که آیا پنج یا شش فروند هواپیمای دست دوم دیگر نیز سفارش بدهد. هرچند ایرباس دوست دارد سوپرجامبوهای نو بفروشد چنین، اقدامی کاری برای پدید آوردن بازار هواپیمای دست دوم بسیار ارزشمند خواهد بود. ایرباس اگر می خواهد یک دهه یا بیشتر ساخت ای ۳۸۰ را دنبال کند نیازمند صدها سفارش نو است.