گروه خودرو: پنجشنبه گذشته را شاید بتوان روزی تاریخی برای حملونقل هوایی کشورمان دانست؛ روزی که اماواگرها درباره نوسازی وعده داده شده در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) پایان یافت و قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس، در کاخ الیزه، با حضور رییسجمهوری کشورمان و فرآنسوا اولاند، رییسجمهوری فرانسه امضا شد.
آنطور که مدیرعامل شرکت ایران ایر گفته، از این تعداد ۴۵ هواپیمای ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) برای پروازهای داخلی و منطقهای، ۴۵ هواپیمای ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میانبرد و میانبرد نزدیک به دوربرد، ۱۶ هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ (هواپیمای پهنپیکر دوربرد و قارهپیما) هستند.
آنطور که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان به رسانههای فرانسوی گفته، در امسال میلادی ۸ فروند از ایرباسها به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه خواهد شد. به گفته او، با توافق طرف فرانسوی قرار شده تا سال ۲۰۲۴م یعنی تا ۸ سال آینده ۱۱۰ فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هما افزوده شود.
آخوندی تاکید کرده که با توجه به زمان کم سپری شده از لغو تحریم، همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بوده و قرار است تا ۲۰روز کاری آینده، جواب نهایی آن اعلام شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی کشورمان، مدل تامین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش نخست آن از سوی ایرباس تامین خواهد شد.
جزییات مدل هواپیماها
فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت ایرانایر نیز در گفتوگو با یکی از رسانههای داخلی به بیان جزییات خرید این هواپیماها پرداخته است.
به گفته مدیرعامل ایران ایر، هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد، در مجموع ۱۱۸ هواپیما ایرباس است که ۴۵ هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) هستند و این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد نیز ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.
به گفته او، ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ بیشتر برای پروازهای داخلی و منطقهای است؛ البته تعدادی از این مدل هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند. همچنین ۴۵ هواپیمای دیگر از نوع ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میانبرد و هواپیماهای میانبرد نزدیک به دور برد است. آنطور که پرورش میگوید، ۱۶ فروند دیگر از نوع ایرباس ۳۵۰ است؛ هواپیمایی که از نوع هواپیماهای دوربرد محسوب میشود و بسیار جدید و مدرن بوده و در منطقه، تنها یکی دو شرکت هواپیمایی از این نوع هواپیماها استفاده میکنند.
از سوی دیگر، ۱۲ فروند از این هواپیماها از نوع ایرباس ۳۸۰ برای مسیرهای قارهپیما و دوربرد هستند که البته این تعداد، بسته به نیاز کشور قابل تغییر است. تحویل هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ در ۴ تا ۵ سال آینده پیشبینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساختهای فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است، چراکه این هواپیماها بسیار بزرگ و پهنپیکر هستند.
ارزش هواپیماها
بر اساس سخن مدیرعامل هما، ارزش این ۱۱۸هواپیما، بیش از ۱۰/۵میلیارد دلار است که در طول چند سال باید بهتدریج پرداخت شود و بخش اعظم آن از طریق فاینانس تامین میشود. او درباره زمان تحویل این هواپیما از سوی شرکت ایرباس به ایران میگوید: تحویل فوری هواپیماهای نو دشوار است و کمپانیهای سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشهای لازم را دریافت کردند و در نوبت تحویل خود قرار میدهند. با توجه به این مسئله و بر اساس مذاکرات انجام شده و همچنین با توجه به وعده شرکت ایرباس، قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸هواپیما را در سال۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل دهد. آنطور که پرورش میگوید، به ترتیبی که این هواپیماها به ناوگان هما اضافه میشود، ناوگان قدیمی از رده خارج خواهد شد و بهتدریج از سن ناوگان هوایی ایران کاسته میشود. پشتیبانی، تعمیر و نگهداری این هواپیماها نیز در قرارداد اولیه با ایرباس دیده شده است. به گفته پرورش، خرید هواپیما شامل یک قرارداد اولیه و یک قرارداد خرید است که در این سفر قرارداد اولیه با ایرباس به امضا رسیده که هم برای ایران و هم برای شرکت هواپیماساز ایرباس تعهدآور است.
به گزارش صمت اگرچه مدیرعامل «ایرانایر» ارزش قرارداد با ایرباس را ۱۰۵ میلیارد دلار عنوان کرده اما رسانههای خارجی ارزش این قرارداد را ۲۵ تا ۲۷ میلیارد دلار اعلام کردهاند. براساس آنچه تلویزیون «فرانس۲۴» اعلام کرده قرارداد ایرباس با ایران ۲۵میلیارد دلار ارزش دارد و شامل آموزش خلبان، پشتیبانی از عملیات فرودگاه و مدیریت ترافیک هوایی میشود. خبرگزاری بیبیسی نیز رقم ۲۵ میلیارد دلار را به عنوان ارزش قرارداد ایران و ایرباس اعلام کرده است. از سوی دیگر برخی رسانهها از جلمه والاستریت ژورنال و رویترز مبلغ قرارداد ایران و ایرباس را ۲۷ میلیارد دلار اعلام کردهاند.
گشایش دفتر ایرباس در تهران
شرکت ایرباس، بعد از بوئینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان است که حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید میکند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز فرانسه و کارخانههای آن در سراسر اروپا قرار دارد.
شرکت ایرباس نیز ضمن قراردادن جزییات نوع هواپیماهی خریداری شده ایران در سایت رسمی خود اعلام کرده که قرارداد این شرکت با ایران، آموزش خلبانان و پشتیبانی از عملیات فرودگاه و مدیریت ترافیک هوایی را نیز دربر میگیرد. فابریس برژی، مدیرعامل شرکت ایرباس نیز بر تحویل سریع هواپیماها تاکید و اعلام کرده، امکان تحویل هواپیماها در چند ماه آینده به ایران وجود دارد.
برژی همچنین از گشایش دفتر ایرباس در تهران در آینده نزدیک خبر داده و میگوید: ۱۷فروند از هواپیماهای مسافربری تولید این شرکت درسال ۲۰۱۶م تحویل ایران میشود که زمان تحویل نخستین فروند از این هواپیماها فوریه (۱۲بهمن تا۱۰ اسفند) خواهد بود. به گفته او، در قرارداد با ایران، همکاریهای آموزشی در همه زمینههای صنعت هوایی، آموزش خلبانی، تعمیرات و تولید قطعات نیز موردتوجه ایرباس بوده است.