با به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای رویای سی و چند ساله ایرانیها برای خرید دوباره هواپیماهای جدید امکان تحقق پیدا کرد. موضوعی که مشخص نیست با توجه به واقعیتهای اقتصادی ایران در عرصه عمل چگونه اجرایی خواهد شد. پس از آنکه با گسترده شدن تحریمهای اقتصادی ایران حتی فضای خرید یا تعمیر هواپیماهای مسافرتی خود را نیز از دست داد، عملا بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی کشور یا زمینگیر شدند و یا با مشکلات جدی در ادامهی پروازهایشان روبهرو شدند. زمینگیری حدود 40 درصد از 250 هواپیمای مسافرتی ایران از یکسو و رسیدن میانگین سن هواپیماهای فعال در کشور به حدود 20 سال از سوی دیگر باعث شده نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی ایران از یک انتخاب به یک الزام غیرقابل چشمپوشی تبدیل شود.
ادامه در صفحه 2
∎