شناسهٔ خبر: 10621608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

جشنواره فیلم فجر با حواشی بسیار به ایستگاه آخر رسید

اعتــراض به وقت سيمرغ

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی به ایستگاه آخر و به روز اختتامیه رسید که یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره های یک دهه گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

قانون- سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی به ایستگاه آخر و به روز اختتامیه رسید که یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره های یک دهه گذشته بوده است.

در حالی که برای روزهای متوالی بحث جدی جابه جایی مکان جشنواره مطرح می شد و پس از چند سال که تقریبا محل برگزاری جشنواره محل بحث های کمتری شده بود ، حاشیه نخست با جابه جایی مکان جشنواره ایجاد شد. تغییرمکان از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت یک انتخاب به شدت اشتباه بود.

مکان نامناسب جشنواره بیش از همه در 10 روز گذشته به ترافیک بالای منطقه افزود و در مرحله دوم گسیل نیروهای راهنمایی و رانندگی برای نظم‌دهی به منطقه راپدید آورد. عدم تخصیص پارکینگ مناسب به جشنواره در کنار عدم دسترسی راحت بخش بزرگی از خبرنگاران و اصحاب رسانه و جداسازی محل جسنواره هنرمندان و منتقدان مشکلاتی عدیده را به وجود آورده بود.

اما امسال با شگفتی های مثبتی هم در رابطه با حضور هیات داوران در میان اصحاب رسانه مواجه بودیم.درجشنواره سی وششم برای نخستین بارهیات داوران جشنواره درنشست خبری حاضر شدند وحاصل آرای خود را برای خبرنگاران خواندند.«مغزهای کوچک زنگ‌زده» و فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» با ۱۱ نامزدی رکودداران این دوره از جشنواره محسوب مي‌شوند و در ادامه «بمب، یک عاشقانه» و «دارکوب» با ۱۰ نامزدی قرار دارند و مرتبه بعدی به دو فیلم «سرو زیر آب»‌ و «به وقت شام» با ۸ نامزدی می‌رسد. در این میان نامزدی «لاتاری» فقط در یک رشته جلوه‌های ویژه از نکات قابل توجه بود و همچنین حضور پژمان جمشیدی در جمع نامزدهای بازیگر مکمل مرد به دور از حواشی نماند، هر چند پژمان جمشیدی در سال های اخیر نشان داده است که توانایی های بسیاری دارد که در سال های آتی بیشتر از او خواهیم شنید.

در این میان حضور نداشتن حمید نعمت‌ا... کارگردان «شعله‌ور»‌ نیز در جمع نامزدهای بهترین کارگردان و اثرش در جمع نامزدهای بهترین فیلم برخی انتقادها را به همراه داشت.در این میان،این موضوع که از فیلم«دارکوب»‌دوبازیگر آن مهنازافشار و سارابهرامی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شدند موجب شد در فضای مجازی این اتفاق غیرحرفه‌‌ای و نایاب در جشن‌ها و جشنواره‌های معتبر تعبیر شود، البته با یادآوری یک دوره از مراسم اسکار و نامزدی دو بازیگر فیلم «همه چیز درباره ایو» برای بهترین بازیگر زن روشن شد در سطح مراسم اسکار این شیوه انتخاب امکانپذیر بوده وحال اینکه مخاطبان جشنواره فجر آن را حرفه‌ای بدانند یا نه پرسشی است که می‌توان جواب آن را در اظهارنظرهای گسترده کاربران فضای مجازی یافت.

دیشب اما برج میلاد میزبان مهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره فیلم فجر بود؛ مراسمی که اجرای آن را رضارشیدپور،مجری این روزهای برنامه هفت برعهده داشت و از جمله مهمانان مراسم می توان به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور اشاره کرد. مراسمی که همچنان بی حاشیه باقی نماند. اهدا دوسیمرغ بلورین برای برخی از بخش ها حاشیه های بسیاری با خود داشت.

موردی که این بار به سختی می توان نشانی از آن در سینمای جهان یافت.در حالی که برای شرایطی که در بخش خاصی هیات داوران دو فیلم را شایسته بدانند دیپلم افتخار پیش بینی شده است اما اهدای دو سیمرغ برای یک بخش گویا بیش از همه نشان از سردرگمی هیات داوران داشته است.موضوع اهدای دو سیمرغ البته که در روزهای آتی به بررسی های بیشتر نیز نیازخواهد داشت و احتمالا با حواشی نیز مواجه خواهدشد.از ديگر حاشيه هاي مراسم ديشب اعتراضات شديد حاتمي كيا و برخوردهاي منتقدان و بيش از همه صداوسيما با فيلمش بود. حاتمي كيا بااشاره به تلاش هايي كه براي اين فيلم شده است و با ياد كردن از سردار قاسم سليماني به عنوان يكي از همراهان فيلمش گفت كه از صداوسيما به خدا پناه مي برد. اعتراضات حاتمي‌كيا پس از دريافت سيمرغ بهترين كارگرداني حال و هواي اختتاميه را تغيير داد و تقريبا فضاي سالن همايش هاي برج ميلاد را متفاوت از قبل دريافت جايزه حاتمي كيا كرد. در ادامه مراسم نیزجوایزجشنواره فیلم فجر به شرح زیر اهدا شد :

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «حیوان» ساخته برادران ارک اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به فرید ناظرفصیحی برای فیلم «چهارراه استانبول» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی‌زاده برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد‌.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم‌های «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای فیلم «به وقت شام» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین‌دست برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای فیلم «خجالت نکش» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «عرق سرد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ور» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به امیر جدیدی برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» اهدا شد.

نخستین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلم «کامیون» اهدا شد. سیمرغ دیگر بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی اهدا شد.

نخستین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای «به وقت شام» اهدا شد. سیمرغ دیگر بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «تنگه ابوقریب» به تهیه کنندگی سعید ملکان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی به فیلم «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی اهدا شد. *سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم نیز اهدا شد به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده »به کارگردانی هومن سیدی.

برچسب‌ها:

نظر شما